تحقق عدالت اجتماعی گفتمان فراگیر حاکمیتی است/ فعالیت ۳۷۰ مرکز نیکوکاری در استان البرز

محمدی فر با اشاره به اهمیت فعالیت بیش از ۳۷۰ مرکز نیکوکاری در سطح استان با رویکرد مسجد محوری و محله محوری گفت: تحقق عدالت اجتماعی گفتمان فراگیر حاکمیتی است.

خبرگزاری شبستان - استان البرز: یکی از سنّت های حسنه در ایام الله دهه فجر خدمت رسانی به محرومان است، کمیته امداد امام خمینی(ره) در این مسیر در طول چهل و سه سال از گذشت انقلاب اسلامی فعالیت های موثری را به انجام رسانده است که به همین منظور پای میز مصاحبه با « محمد محمدی فر» مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان البرز می نشینیم.

 

در بخش نخست سوالات، با توجه به اینکه یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی و جریان انقلاب اسلامی ایجاد عدالت و عدالت اجتماعی است تعریف شما از این مقوله به عنوان یکی از مدیران استان البرز چیست؟

 

مفهوم عدالت اجتماعی، مفهوم عامی است که تمامی حوزه های حاکمیتی و اجرایی نظام جمهوری اسلامی را پوشش می دهد و هرچه در این مسیر به عدالت نزدیک می شویم پیامدهای آن را شاهد هستیم. به طول کلی عدالت اجتماعی یک مفهوم بخشی نیست، بلکه یک گفتمان فراگیر حاکم است و فلسفه وجودی و اندیشه ای نظام جمهوری اسلامی همین مبحث عدالت است. از این رو تمامی جهت گیری های نظام براساس تحقق عدالت اجتماعی است. 

آنچنان که در نظام جمهوری اسلامی، مقام شامخ ولایت فقیه را داریم و از ویژگی های اولیه آن بحث عدالت است، خاستگاه فقهی، فلسفی و انسان شناسی نظام ولی فقیه بحث عدالت اجتماعی است. طبیعتا این عدالت باید در حوزه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ظهور و بروز داشته باشد. آنچه را که در سامانه های حاکمیتی ما بر مدار عدالت حرکت کند بازخورد آن را در حوزه عدالت اجتماعی خواهیم دید. اما ممکنه است که آنچه مطلوب نظام با آرمان های عدالت اجتماعی است فاصله افتاده باشد؛ در این خصوص مسئله اول این است که نظام جمهوری اسلامی در طول ۴۳ سال گذشته در مسیر تحقق عدالت تکاپوها و سیاست گذاری هایی خوبی داشته است و اینکه محقق شده این سیاست ها نیازمند تأمل است. 

نظام جمهوری اسلامی ایران با ۲ چالش جدی در مسیر عدالت اجتماعی روبه رو بوده است که اصلی ترین آن فشارها، تخریب ها و چالش هایی است که از طرف دشمنان انقلاب و نظام تحمیل شده است و ما آن را در حوزه محرومیت در حوزه اجتماعی می شناسیم. نظام جمهوری اسلامی هشت سال دوران دفاع مقدس را از سر گذراند که این دوران عواقبی را به همراه داشت که یکی از آن ها کُندی در مسیر اهداف عدالت اجتماعی بود. پس از آن یک دهه بازسازی عواقب جنگ زمان برد که در همین ایام با توجه به زیرساخت های لازم برای عدالت اجتماعی شد و پس از آن نیز مکرر با چالش های دشمنان به ویژه تحریم های اقتصادی و تحریم های هسته ای روبه رو بودیم. این مسائل باعث کاهش تاب آوری در میان مردم و نرسیدن نظام به اهداف اصلی محرومیت زدایی شد. یکی دیگر از چالش ها نابسامانی در بخش های مدیریتی نظام متأسفانه وجود داشته است که حاصل آن را در قالب بعضی تبعیض ها و نابرابری های اجتماعی ملاحظه می کنیم.

از جمله شاخص های پیاده نشدن سیاست های عدالت اجتماعی است؛ حرکت های گویای نظام جمهوری اسلامی با استمرار در مسیر تحقق عدالت اجتماعی بر این چالش ها با تمام توان فعالیت داشته است. 

 

جایگاه کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان یکی از مهمترین نهادهای عدالت اجتماعی است، روند فعالیت این نهاد حمایتی را چطور ارزیابی می کنید؟

 

نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد، بهزیستی، مراکز خیریه ها در حلقه آخر این فرآیند عدالت اجتماعی قرار می گیرند؛ آن چه محصول و معلول فعل و انفعالات کشور است و در قالب محرومیت جلوه می کند، در حوزه عمل نهادهای حمایتی دیده می شود. نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره) که توسط حضرت امام خمینی(ره) در ۱۴ اسفند ماه سال ۵۷ بنیانگذاری شده است، که این مهم نگاه ویژه حضرت امام(ره) نسبت به محرومان را نشان می دهد. این نهاد مأموریتی که پیدا می کند به عنوان اینکه کار امداد مدد به حیات و زندگی شرافتمندانه است. 

هدف از شکل گیری کمیته امداد از نگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی، رسیدن خانواده های نیازمند به یک زندگی شرافتمندانه است، در این فرآیند در طول سال های گذشته فعالیت های ویژه ای شده است. 

۴۰ عنوان اصلی خدمت در نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره) با عناوین زیرمجموعه ای بیش از یکصد مأموریت خدمت در حوزه فردی، خانواده، اشتغال، خودکفایی و مسکن و درمان این حمایت ها سامان پیدا کرده است. 

آنچه رهبرمعظم انقلاب نسبت به آن در مورد فعالیت نهاد حمایتی کمیته امام خمینی(ره) مورد نظر دارند، از چارچوب های برنامه ریزی این نهاد است که براساس آن باید حفظ شاکله مردمی بودن امداد، تعامل با خیرین همچنین نگاه به اینکه علاوه بر تأمین معیشت روح خوداتکایی و توانمندی و درآمد پایدار در کنار ایمان افزایی در میان خانواده های تحت حمایت مورد توجه قرار گیرد. 

نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره)، حلقه وصلی است میان ظرفیت های خیران و نیاز جوامع محروم و نگاه عدالت گستری که رهبرمعظم انقلاب نسبت به توجه به محرومان دارند. 

 

مراکز نیکوکاری به عنوان یکی از شاخص های فعالیت کمیته امداد امام خمینی(ره) است در این خصوص بفرمایید که شاکله و هدف از تحقق این مراکز و روند فعالیت های آنان چگونه است؟

 

توسعه مردمی حرکت امداد مبتنی بر فرمایشات رهبرمعظم انقلاب براساس فعالیت مراکز نیکوکاری جریان یافته است. مراکز نیکوکاری با مجوز امداد امام خمینی(ره) شکل می گیرند و ساز و کاری را فراهم می کنند که طی آن نیکوکاران بتوانند براساس نیازها و شرایط در جامعه محروم با امداد هم افزایی کنند و با همکاری کمیته امداد موثرتر در خدمت محرومان باشند.

در استان البرز تا سال ۹۶ ، ۱۸ مرکز نیکوکاری فعالیت داشتند و امروز شاهد فعالیت بیش از ۳۶۰ مرکز نیکوکاری فعالیت هستند که ۲۰۰ مرکز آن مسجد محور و محله محور هستند. و یکصد مرکز نیکوکاری در حوزه زکات، کارآفرینی، مسکن، فرهنگی و مددکاری به صورت تخصصی فعالیت دارند. 

تعدادی نیز از مراکز نیکوکاری فراگیر ما هستند که از لحاظ جمعیتی و جغرافیایی محدود به جغرافیای خاص نیستند به طول مثال یکی از این مراکز نیکوکاری ما مرکز نیکوکاری شهداء سازمان زندان ها است که با توجه به قرار داشتن چهار زندان بزرگ کشور در البرز این مهم شکل گرفته است. خانواده این زندانیان و خودِ آن زندانی جامعه هدف این مرکز نیکوکاری است. 

در سایر حوزه ها نیز به همین شکل شاهد توفیق های گسترده بودیم. در مرکز نیکوکاری اصناف، مرکز نیکوکاری مستقر در حسینیه فرزندان شاهد، مرکز نیکوکاری انصارالامام و ... که هر کدام هسته های نیکوکاری مردم هستند.

سامانه فراگیر تحت عنوان شبکه های مردمی ایجاد شده است و در کل کشور این سامانه اجرا شد تا هر مرکز نیکوکاری با ثبت عملکرد خود از سایر فعالیت ها مطلع شود و هر فردی که خدمتی را از کمیته امداد دریافت می کند قابل مشاهده و رصد باشد. این سامانه در اداره کل اموراجتماعی استانداری البرز رونمایی شد و در اختیارشان قرار گرفت و بنابر این شد که مراکز نیکوکاری و خیران در این سامانه ورود کنند که به نوبه خود زمینه ایجاد هم افزایی در مسیر مدیریت بهتر ظرفیت ها و پرهیز از موازی کاری است. 

 

به عنوان سوال پایانی بفرمایید نقش ائمه مساجد و ائمه جمعه را در روند فعالیت های محرومیت زدایی با محوریت کمیته امداد چگونه ارزیابی می کنید؟

 

بسیاری از مراکز نیکوکاری با همت ائمه مساجد و ائمه جمعه در هر شهرستان هدایت می شوند. مرکز نیکوکاری برکت از جمله مراکز نیکوکاری موفق استان با رویکرد محله محور و مسجد محور است که به تازگی نیز متناسب با نیاز ورود به مسئله کاهش آسیب های اجتماعی و بازپروری معتادان متجاهر کرده اند. هم افزایی خوبی در این خصوص صورت گرفت. تعداد زیادی از معتادان به کمپ ها معرفی و بازپروری شدند. 

طیف وسیعی از خدمات در این تعاملات تعریف شده است. علاوه به سیاست های کمیته امداد متناسب با نیازهای روز ساماندهی بسیاری از مشکلات مورد نظر قرار گرفته است. 

از دیگر مراکز نیکوکاری مرکز نیکوکاری مسجد است که با همت حجت الاسلام کاظم شکری، مسئول کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز و مدیر مرکز نیکوکاری مساجد استان هم افزایی های موثری را شاهد هستیم. 

 

 

کد خبر 1146013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha