پرس تی وی در مذاکرات هسته‌ای‏ نقش‌آفرینی موثری داشت

حمیدرضا غلامزاده کارشناس مسائل آمریکا ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه رسانه در مناسبات بین المللی عنوان کرد: پرس تی وی در مذاکرات هسته‌ای اخیر نقش‌آفرینی موثری داشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حمیدرضا غلامزاده کارشناس مسائل بین‌الملل مهم ترین تغییر در سطح سیاست خارجی دولت سیزدهم در مقایسه با دولت قبلی را عدم تمرکز و تاکید بر عدم تمرکز روی ارتباطات با غرب دانست و افزود: رویکرد و اولویت دولت آقای روحانی، مذاکره با غرب بود و بعد از امضای برجام نیز، همکاری ها به سمت غرب رفت و با تلاشی برای ارتبط با شرق صورت نگرفت. دولت سیزدهم اما نگاه به شرق را فعالانه و به صورت عملیاتی دنبال می کند. 


این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: مواردی همچون پیوستن ایران به پیمان شانگهای، قرارداد سواپ گازی و حتی سفر آینده آقای رئیسی به روسیه، نشان می دهند این دولت به دنبال فعال کردن ظرفیت های منطقه و شرق و گسترش ارتباطات با کشورهای جهان است.


حمیدرضا غلامزاده بر لزوم حرکت به سمت عملیاتی کردن ارتباطات با کشورهای مختلف تاکید و عنوان کرد: تمرکز بیش از حد روی مذاکرات می تواند باعث محدود کردن و غیرعملیاتی کردن سیاست خارجی می شود.  در واقع، تیم دیپلماسی جدید باید سبد دیپلماسی را متنوع کند و به سمت کاربردی و عملیاتی کردن ارتباطات با بخش ها و کشورهای مختلف قدم بردارد. این فرصت ها کمک می کنند حتی در صورت به نتیجه نرسیدن تحریم ها، بتوانیم دست‌اندازهای تحریمی را با تدابیری رفع کنیم. 


غلامزاده پیش‌بینی خود از آینده برجام را این چنین توضیح داد:‌ شرایط به گونه است که تقریبا جای‌گشت ها و حالت ها محدود شده است. شاید پیشتر این امکان وجود داشت که گزینه ها را تغییر داد اما اکنون فاکتورهای دخیل در ماجرا آنقدر زیاد نیستد و تقریبا به یک حالت باینری رسیدیم. بدین معنی که یا آمریکایی و ها و اروپایی ها شرایط ایران را می پذیرند و به یک توافق می رسیم؛ یا اگر نپذیرند به توافق نخواهیم رسید. معتقدم حتی اگر به توافق هم برسیم این توافق بسیار شکننده و موقتی خواهد بود و حتی ارزش فعال کردن را هم نخواهد داشت. اگر ایران روی مواضع اصولی خود پافشاری کند می تواند پیروز این میدان شود، اما اگر کوتاه بیاید، مذاکرات و آینده برجامی ایران محکوم به شکست خواهد بود.


این کارشناس مسائل آمریکا در خصوص اهمیت و جایگاه رسانه ها در عرصه بین الملل عنوان کرد: دیپلماسی رسانه ای یکی از مهمترین شقوق دیپلماسی عمومی به حساب می آید و اهمیت آن به حدی است که در ادبیات آکادمیات دیپلماسی عمومی و روابط بین الملل، موردی تحت عنوان «سی ان ان افکت» یا «سی ان ان ایمپکت» را داریم که نشان از تاثیرگذاری بالای رسانه ها دارد.


وی در ادامه ضمن تاکید بر نقش رسانه و به طور خاص پرس تی وی به عنوان یاریگر تیم مذاکرات هسته‌ای ایران عنوان کرد: در جریان مذاکرات به خصوص دوره های پیشین، بارها مشاهده شد که خبرگزاری رویترز اخباری را به نقل منابع آگاه منتشر می کرد تا به این گفت‌وگو جهت و ایران را تحت فشار قرار دهد. در این بین، شبکه پرس تی وی نیز در مذاکرات اخیر‏ نقش آفرینی بسیار بهتر و موثرتری داشت. در این دوره، شاهد بودیم که هماهنگی میان پرس تی وی و تیم مذاکره کننده بیشتر شد و می توان نمره خوبی را برای عملکرد این شبکه در نظر گرفت.

 

کد خبر 1146065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha