تحول آفرینی فناوری اطلاعات در حوزه فرهنگ و هنر مساجد

فناوری اطلاعات در حوزه فرهنگ و هنر مساجد در شرایط امروز جامعه با توسعه علمی و فناوری، تحول آفرینی بالقوه و موثری خواهد داشت که تقویت این حوزه ضرورت دارد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: با توسعه علم و فناوری در جهان فرصت های زیادی برای انجام فعالیت های گوناگون در عرصه های مختلف از جمله فرهنگ و هنر شد و این ابزارکاربردی دست مایه ای برای توسعه خدمات و کیفیت بخشی به ماموریت های هر سازمان، گروه و قشر خاصی شد.

فناوری اطلاعات توانست بسیاری از کارها را تسهیل و دسترسی به حوزه های متعدد در کمترین زمان را محقق و شرایط را در رفع موانع پیش روی اطلاع رسانی، تحلیل آماری، دسترسی به نقاط مختلف و مواردی از این قبیل را بهبود بخشید.

 

حوزه فرهنگ و هنر مساجد که یکی از مهمترین عرصه ها اثرگذار در جامعه و نظام جمهوری اسلامی ایران است و همواره بر به روز رسانی و توسعه خدمات آن تاکید شده تا بتواند نقش راهبردی و بی بدیلی را ایفا سازد، بهره گیری از فناوری اطلاعات مورد تاکید قرار گرفته است.

استفاده از ابزارهای نوین و تعریف فصلی مشخص برای بهره گیری از فناوری اطلاعات در بین کانون های مساجد مرسوم شده و متناسب با دیدگاه تیم اجرایی و شرایط هر کانون، این حوزه رونق گرفته است.

 

برگزاری جشنواره ها، کلاس های آموزشی بهره گیری در ارائه خدمات و توانمندسازی نسل جوان و نوجوان از جمله کارهایی است که در حوزه فناوری اطلاعات کانون های فرهنگی و هنری مساجد انجام و موفقیت هایی را به همراه داشته است.

راه اندازی خانه های فرهنگ دیجیتال در مساجد نقطه عطفی در ارائه خدمات تخصصی این بخش بوده که دستاوردهایی را به همراه داشته و شبکه ملی فرهنگ از این جریان حمایت کرده است.

زیست بوم مجازی بچه های مسجد اتفاق و رویدادی بود که جریان استفاده از فناوری اطلاعات در حوزه فرهنگ و هنر مساجد را رونق بیشتری داد و دامنه آن همه کانون های مساجد را فراگرفته و شرایط سخت کرونایی بهره برداری از این حوزه را برای فعالان کانون های مساجد و اعضای این مراکز حساس تر کرد.

تولیدات فناوری اطلاعات و رویدادهای مهم این حوزه در سامانه بچه های مسجد ثبت رسیده و سالانه اثرات مثبتی هم در جذب به این مراکز و توسعه خدمات داشته است.

فناوری اطلاعات در حوزه فرهنگ و هنر مساجد در شرایط امروز جامعه با توسعه علمی و فناوری، تحول آفرینی بالقوه و موثری خواهد داشت که تقویت این حوزه ضرورت دارد که ایجاد زمینه های تعامل با مراکز دانشگاهی،

شبکه ملی فرهنگ،‌ مراکز علمی و فناوری و وزارت ارتباطات در این راستا نیاز و همچنین رفع موانع در بسیاری از کانون هایی که تاکنون موفق به استفاده حداکثری از این حوزه نشده اند مورد تاکید است.

 

*تاثیر فناوری اطلاعت در تحول بخش های مختلف

تاثیرات فناوری اطلاعات و توسعه تکنولوژی در بخش های مختلف غیرقابل انکار بوده و با گذر زمان این موضوع نقش مهمتری هم پیدا کرده و اگر بخواهیم روند روبه رشدی در جامعه جهانی داشته باشیم بهره گیری از مدل های نوین و توسعه یافته آن ضرورت دارد.

فناوری اطلاعات گستره زیادی دارد و باید همواره خود را به روز کنیم و از این فرصت ها بیشتر استفاده ببریم که در این میان استفاده از افراد متخصص در این حوزه نیاز است.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به نقش فناوری اطلاعات در زندگی روزمره اشاره کرد و گفت: این حوزه با بخش های متعدد ساعات زندگی افراد عجین شده که بنا به دانش، کارها و ماموریت های فردی و سازمانی این بهره برداری متعدد است.

 

«جواد راستی« افزود: بهره گیری از فناوری اطلاعات در زندگی فردی و اجتماعی به رشد کارها کمک می کند و با توجه به تنوع در این حوزه بر اساس دانش و نیاز از این بخش استفاده می شود که بهره گیری در مسائل اداری، بازی، آموزش، شبیه سازی و تبادل اطلاعات از جمله آن است.

وی ادامه داد: بهره گیری از فناوری اطلاعات در حوزه های فرهنگی و هنری دستاوردهای زیادی داشته و ارتباط این حوزه با حوزه انسانی می تواند نتایج زیادتری را به ثمر برساند.

*جذابیت فناوری اطلاعات و عضویابی در مساجد

جذابیت یکی از ارکان مهم برای جذب افراد به یک  گروه و سازمان است که فناوری اطلاعات یکی از مولفه های پر قدرت در این حوزه بوده و می تواند در امر جذب به مساجد و کانون های فرهنگی و هنری نقش آفرین باشد.

برخی از این حوزه برای بهره گیری از خدمات استفاده می کنند و برخی هم خدمت ارائه می دهند و اینگونه کانون های مساجد می توانند با جذب متخصصین و علاقه مندان به این حوزه زمینه جذب دیگر افراد برای بهره برداری از خدمات نیز فراهم سازند.

 

تشکیل تیم های فناوری اطلاعات و ارائه خدمت در این حوزه می تواند جذابیت خاصی را برای نسل جوان و نوجوان ایجاد کند.

 

*کانون پیشتاز فناوری اطلاعات فهما 1400

یکی از رواق های مهم رویداد ملی فهما، فناوری اطلاعات است که برخی از کانون های فرهنگی  و هنری مساجد در این عرصه سهمی داشته و با همدیگر رقابت می کنند.

کانون فرهنگی و هنری مهدی موعود(عج) فلاورجان که در حوزه فناوری اطلاعات دارای سابقه ای درخشان است، در رواق فناوری اطلاعات به عنوان کانون برگزیده کشوری در گذشته مطرح بوده و در رویداد ملی فهما 1400 نیز از استان اصفهان به مرحله کشوری راه یافته و توانسته به مرحله نیمه نهایی و نهایی راه پیدا کند.

برگزاری جشنواره جهاد مجازی، برگزاری دوره های آموزشی، تولید محتوا و ارائه خدمات دیجیتال از مهمترین مولفه های فعال در این کانون فرهنگی و هنری در رواق فناوری اطلاعات است.

به گفته مدیر مسئول این کانون، نیازسنجی، مطالعه و رصد به موقع فعالیت ها توانسته با بکارگیری ظرفیت فناوری اطلاعات خدمات فرهنگی و هنری را توسعه بدهد.

 

«رضا قاسم پور« ادامه داد: اقدامات تخصصی فناوری اطلاعات در کنار فعالیت های فرهنگی و هنری کانون انجام می شود و توانسته ارتباط خوبی را بین حوزه فرهنگ و هنر و فناوری اطلاعات ایجاد کند.

 

 

 

 

کد خبر 1146098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha