کمترین میزان آب سد بارزو  طی ۶ سال اخیر ثبت شد

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: کمترین میزان آب ورودی سد بارزو شیروان طی ۶ سال اخیر ثبت شد.

«اسحاق خسروپناه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: از ابتدای مهرماه امسال تا امروز، یک میلیون و ۷۰۰ هزار مترکعب آب وارد سد بارزو شده که در ۶ سال اخیر کمترین میزان ورودی ثبت شده زیرا که در بدترین سالی که این سد خشک شد (سال ۹۷)، ورودی آب آن، ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب و متوسط ورودی آن، ۴ میلیون  ۵۰۰ هزار مترمکعب بوده است.

 

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: با توجه به کاهش ۴۱ درصدی بارندگی امسال و ۳۸ درصدی در پایان سال گذشته، ورودی آب سد بارزو این شهرستان ۷۰ درصد کاهش داشته است.

 

خسروپناه با اشاره به بارندگی های صورت گرفته این شهرستان خاطرنشان کرد: از ابتدای سال آبی زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، مجموع بارش های شهرستان ۷۰ میلی متر و در بلند مدت ۱۱۱ میلی متر گزارش شده که ۴۱ درصد کاهش داشته ایم.

 


وی اضافه کرد: همچنین از ابتدای بهمن ماه تا امروز، ۱۷ میلی متر بارندگی ثبت شده که در بلند مدت ۲۰ میلی متر گزارش شده و ۱۵ درصد کاهش داشته است.

 


خسروپناه با بیان اینکه اکنون حجم آب سد بارزوی این شهرستان  ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب است، تصریح کرد: طی چند ماه اخیر رودخانه قوردانلو یکی از سرشاخه های سد بارزو این شهرستان کاملا خشک شده که مشکلاتی را برای منطقه ایجاد کرده است.

 


وی افزود: سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.

 


این سد در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

 


سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.

 

کد خبر 1146410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha