نقش جمهوری اسلامی در معادلات منطقه ای ناشی از تدبیر رهبر انقلاب و انسجام ملت ایران است

ترقی گفت: نقش جمهوری اسلامی در معادلات منطقه ای ناشی از عقلانیت، تدبیر، دوراندیشی، خردمندی رهبر انقلاب اسلامی در نقشه و سیاست خارجی و یکپارچگی و انسجام ملت ایران است.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی دستاوردهای مهمی در تمام عرصه‌ها برای ملت ایران به ارمغان آورد؛ از جمله در عرصه بین‌المللی، ارائه اسلام سیاسی به عنوان گفتمان جدید در عرصه جهانی، بیداری اسلامی، تحقیر امریکا در عرصه بین‌المللی، استکبارستیزی، مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم، عدالت‌خواهی و مبارزه برای آزادی، غروب هژمونی امریکا در منطقه، هدایت قیام‌ها به سمت انگیزه‌های اسلامی، احیای فریضه حج، احیای ارزش‌های مشترک جهان اسلام، احیای وحدت بین مسلمین، صدور انقلاب اسلامی، ترویج فرهنگ استقلال‌خواهی، ترویج مفهوم نه شرقی نه غربی و ... را به دنبال داشت در همین رابطه گفتگویی با حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، نماینده پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی به شرح زیر ارایه می شود.

 

موقعیت ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه توضیح بفرمایید؟ پیروزی اتقلاب چه تاثیری در جایگاه ایران در منطقه داشت؟

پیروزی انقلاب اسلامی موجب شد تا کشور اسلامی ایران از ژاندارمری آمریکا در منطقه و حافظ منافع آمریکا و صهیونیست در منطقه و عاملی برای سرکوب جنبش های آزادی بخش در منطقه خارج شود و کشور ضد نظام سلطه و ضد اشغالگری صهیونیست ها و حامی نهضت های آزادی بخش منطقه و عاملی برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه غرب آسیا تبدیل شود. به جای کشور اثرپذیر از کشورهای استکبار جهانی به کشوری اثرگذار در معادلات بین المللی، منطقه ای و بین المللی تبدیل شد به گونه ای که هیچ تحول سیاسی در منطقه بدون ایفای نقش ایران امکان پذیر نیست و نقش ایران در معادلات منطقه ای و جهانی نقشی بی بدیل است تا جایی که توجه تمام محافل بین المللی را سالهاست به خود جلب کرده است و می بینیم که در سناریوها و برنامه های امنیت ملی آمریکا، اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر به نقش ایران و جایگاه آن توجه ویژه شده است.

 

تاثیر انقلاب اسلامی در مبارزات نهضت های آزادی بخش دنیا چگونه بوده است؟

امروز جمهوری اسلامی توانسته با حمایت از نهضت های آزادی بخش منطقه نهضت فلسطین را از مبارزه به وسیله سنگ به مبارزه با سلاح موشک ارتقا دهند و جلوی پیشروی اسراییل از نیل تا فرات را بگیرد و اجازه اشغالگری در بقیه جهان اسلام را ندهد و مانع عادی سازی روابط میان کشورهای دولت های اسلامی با رژیم اشغالگر و غیر قانونی اسراییل در منطقه شود.

 

جایگاه انقلاب اسلامی در منطقه چه تاثیری بر نفوذ آمریکا در منطقه داشته است ؟

امروز جمهوری اسلامی در جایگاهی قرار دارد که آمریکا از منطقه خارج می شود و نفوذ آمریکا و سلطه آن در کل کشورهای منطقه در حال تضعیف است. این نشان دهنده آزادی کشورهای منطقه از زیر یوغ آمریکا و نظام سلطه را نشان می دهد که جمهوری اسلامی این زمینه را فراهم کرده است.

 

در کمک به ملت های مظلوم مانند افغانستان، بحرین، عراق، سوریه و ... جمهوری اسلامی همیشه پیشتاز و فعال بوده و روابط اقتصادی جمهوری اسلامی با کشورهای منطقه در حال توسعه و پیشرفت است و زمینه تثبیت و تقویت جایگاه جمهوری اسلامی را در منطقه و جهان به گونه ای فراهم کرده است که دیگر ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی کاری سخت و دشوار است و امنیت ایران به کشورهای منطقه گره خورده است. امروز ایران اسلامی جایگاه ثبات در منطقه دارد و به عنوان منطقه ای که در آن سرمایه گذاری خارجی مقرون به صرفه است به مرور جایگاه خود را در جذب سرمایه گذاری های خارجی در کشور فراهم کرده است.

 

نقش جمهوری اسلامی را در معادلات منطقه ای توضیح بفرمایید؟

نقش جمهوری اسلامی در معادلات منطقه ای ناشی از عقلانیت، تدبیر، دوراندیشی، خردمندی رهبر انقلاب اسلامی در نقشه و سیاست خارجی و یکپارچگی و انسجام ما در این موضوع است و به گونه ای است که این امر مورد استقبال مردم کشورهای مختلف قرار گرفته و در مراسم تشییع سردار سلیمانی به خوبی خود را نشان داده و همگان را متعجب می کند که فرمانده سپاه قدس از اینچنین نفوذ در دل مردم دنیا و ایران برخوردار است.

 

نوع مواجه جمهوری اسلامی با اقدمات تروریستی و عوامل ناامنی در منطقه را توضیح بفرمایید؟

جمهوری اسلامی با اقدامات خود در مقابله با تروریست تکفیری و عوامل ناامن ساز در کشورهای اسلامی توانسته است امروز بعد از چندین سال ثبات و امنیت را در سوریه، افغانستان و عراق پدید بیاورد. تمامی این امنیت مرهون سیاست های خارجی عقلانی و قانونی و خردمندانه جمهوری اسلامی است که موجب توجه و احترام ویژه ملت های اسلامی به جمهوری اسلامی به عنوان محور مقاومت شده است. چنین شرایطی را در هیچ مقطعی تاریخی در کشور نداشتیم. امروز کشتی های جمهوری اسلامی و زیردریایی های ساخت خود ملت ایران تا کل اقیانوس های دنیا توانسته است پیش رود و در آنجا مانور نظامی برگزار کند. قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در برابر تهدیدات بیگانه خصوصا تهدیداتی که از خارج وارد می شود به گونه ای ساماندهی شده است ما می توانیم تا دو هزار کیلومتر برای رسیدن به اهداف خود در آب های آزاد مراقبت کنیم و خط مقدم دشمن را تا دو هزار کیلومتر به عقب برانیم. تمامی این تحولات از جمهوری اسلامی کشوری مقتدر، نظامی با ثبات و آسیب ناپذیر در عرصه بین المللی ساخته است که اگر تلاش های رسانه ای دشمن برای جلوگیری از پیشرفت های جمهوری اسلامی نبود، امروز بسیار سریع تر ملت ها از جمهوری اسلامی الگو می گرفتند و مسیر رشد و پیشرفت خود را بر اساس اعتقاد و اعتماد بدون تکیه بر قدرت های استکباری طی کنند.

 

مهمترین اولویت جمهوری اسلامی در دهه چهارم انقلاب توضیح بفرمایید؟

آنچه بیانیه گام دوم انقلاب ما را به آن هدایت می کند، این است که ما در داخل باید هرچه سریع تر به جامعه سازی اسلامی و دولت سازی اسلامی دست پیدا کنیم و زمینه تحقق جامعه نمونه اسلامی را فراهم کنیم. ویژگی های دولت و مختصات دولت اسلامی را به مرحله ظهور و بروز برسانیم تا زمینه الگوگیری از دولت و ساختار اسلامی برای سایر کشورهای اسلامی برای رسیدن به تمدن اسلامی فراهم شود. لازمه این امر مستلزم تصمیمات مهم در اقتصاد همان گونه که در چشم انداز نظام اسلامی تعریف شده است، تبدیل به اولین قدرت اول اقتصادی در منطقه تبدیل شویم و الهام بخش در تمام زمینه ها برای تمام دولت ها شویم و بتوانیم با اقتدار و توان بازدارندگی بالا مسیر پیشرفت کشور را در تمام ابعاد و جهات بخصوص در تحقق عدالت اسلامی فراهم کنیم؛ بنابراین اولویت اول این است که موانع رشد و پیشرفت کشور را با سیاست های دقیق و حساب شده از سر راه برداریم و همان گونه که در جهت خنثی سازی تحریم های آمریکا گام های خوبی تاکنون برداشته شده است، بتوانیم با پیمان های منطقه ای و بین المللی زمینه استحکام و اقتدار نظام اسلامی را روز به روز فراهم تر کنیم و به کمک اقتدار بین المللی و کارآمدسازی دستگاه های اجرایی در کشور شاهد رسیدن به تمدن اسلامی باشیم.

 

 

کد خبر 1146589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha