اقتصاد مقاومتی و درخشش واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی در استان یزد

اگرچه در شرایط اقتصادی فعلی شاهد مشکلاتی در زمینه تولید هستیم اما کشاورزان یزدی سعی کرده اند با پشتکار و کاهش هزینه ها و همچنین کاهش مصرف انرژی بیشتری بازدهی را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد؛ استان یزد با دارا بودن 76000 بهره بردار و سطح زیر کشت 1 درصد کشاورزی نسبت به کل کشور توانسته سک و سه دهم درصد از تولیدات کشور را تولید کند.

 این استان با تبخیر 3200 میلیمتر و بارندگی میانگین 87 میلیمتر و باخشکسالی و کویری بودن توانسته در این سالها جایگاه اول تولید روناس ، جایگاه دوم تولید انار ، جایگاه سوم تولید پسته و زردآلو و قیسی و جایگاه هفتم زعفران و جایگاه هشتم خرما را در بخش کشاورزی کشور بدست بیاورد.

استان یزد در سال 1357 در تولید محصولات زراعی از 38 هزار تن تولید به 595 هزار تن در سال 1399 رسیده و رشد 15 برابری داشته و در تولیدات محصولات باغی از 29 هزار تن به 282 هزار تن در نتیجه رشد 10 برابری داشته است

بدست آوردن جایگاه دوم محصولات گلخانه ای کشور با احداث و توسعه کشت های گلخانه ای در سطحی معادل 1998 هکتار گلخانه و تولید بالغ بر 570 هزار تن محصول سبزی و صیفی و 14 میلیون شاخه گل زینتی اتفاق افتاده است

استان یزد در بخش دام نیز توانسته است به قطب صنعت پرورش اسب اصیل عرب تبدیل شود و رتبه اول پرورش کبک و بلدرچین ، بز سانن و رتبه اول تکثیر و پرورش و تولید تیلاپیا و مجتمع های دامپروری بدست بیاورد.

رشد 9 برابری درتولید محصولات دام و طیور نسبت به سال ۵۷ با تولید 434 هزار تن محصول در سال 1399 ، صرفه جویی سالیانه یک میلیارد متر مکعب آب از طریق واردات نهاده‌های دامی آب مجازی از جمله اقداماتی است که در این زمینه در استان صورت گرفته است.

در این راستا و همزمان با ایام الله دهه فجر جمعی از خبرنگاران از چندین بخش خصوصی کشاورزی که در استان فعالیت می کردند و محصولات خود را نیز صادر می کردند بازدید کردند .

 

 

در ابتدای این بازدید از مرکز تحقیقات واحد گلفام پردیس یزد  بازدید شد که تعدادی از جوانان و نوجوانان یزدی اقدام به تولید نشا و تولیدات گلخانه ای کرده بودند و تولید را از نقطه صفر آغاز کرده بودند و تا صادرات نیز دنبال می کردند.

جابر دهقان مسئول واحد تحقیقات این مرکز با اشاره به فعالیت های تحقیقاتی در این مرکز گفت: ما با همکاری بخش های مختلفی تحقیقاتی سعی کرده ایم راه های مختلف تولید را بررسی کنیم که در نهایت با همکاری چند شرکت خصوصی خارجی و داخلی اقدام به تولید نشا کردیم .

وی افزود:  نشاهای تولیدی در این مرکز بعد نابودی انواع قارچ و آفتهای مربوطه، براساس نیاز کشاورزان و تولیدکنندگان این بخش از نظر میزان شاخص‌های کمی و کیفی تهیه و پس از کشتهای آزمایشی در اخیتار تولیدکنندگان داخل و خارج استان قرار می‌گیرد.

وی افزود: ما سعی کرده ایم در این مرکز زنجیره تولیدات را داشته باشیم و حتی گسترش فعالیت های خد را دنبال کنیم و حتی برخی از خدمات نیز به کشاورزان استان نیز ارائه دهیم و تولیدات آنها را نیز خریداری و صادر کنیم.

زهیر زارع پور مسئول واحد گلفام پردیس یزد نیز در این بازدید گفت: هدف ما کاهش خطرات، آسیب ها و بازدهی بالا در تولیدات است و سعی کرده ایم کمترین میزان سموم را در تولیدات خود داشته باشیم و حتی آفات را از طریق بیولوژیک کاهش داده ایم.

 

 

وی گفت: هم اکنون ۱۰ واحد تولید نشا محصولات گلخانه‌ای در شهرستان یزد فعالیت دارند که سالانه ۱۵۰ میلیون اصله نشا تهیه و به بازار عرضه می‌کنند.

در ادامه این بازدید نیز خبرنگاران از واحد دامداری و گاو شیرده محمدرضا زارع در فهرج بازدید شد که مسئول این واحد تولیدی گلایه های بسیاری از گرانی نهاده های دامی داشت .

زارع بیان می کرد که این واحد تولیدی دارای 430 راس گاو شیرده است که متاسفانه به دلیل ارزانی شیر و گرانی نهاده های دامی با مشکل روبرو شده است.

وی ادامه داد: اگر این روند ادامه پیدا کند شاهد مشکلات متعددی در ادامه خواهیم بود.

در ادامه این بازدید ها نیز از مرکز تولید علوفه و نهاده های دامی بازدید شد که مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان در حال پیگیری ان بود به نحوی که از گلخانه برای تولید این نهاده ها استفاده شده بود و تا پایان سال تحقیقات آن کامل می شود.

این مرکز می تواند گام موثری در جهت تولید و تامین نهاده های دامی استان باشد و با کاهش هزینه ها و مصرف آب به بهترین نحو خدمات رسانی کند.

 

 

مرکز قارچ خوراکی فاطمه زارع احمد آبادی نیز از مراکز دیگری بود که خبرنگاران از آن باید کردند.

فاطمه صبوری کارشناس تولید این مرکز در گفت و گو با خبرنگاران گفت: این واحد در زمینی به وسعت ۱۵۰۰ مترمربع با تجهیز ۸ سالن تقریباً ۱۰۰ متری ایجاد شده که روزانه دو تن قارچ در انها تولید می شود.

وی گفت: ما در این مرکز سعی کرده ایم کیفیت را دنبال کنیم و همین امر نیز باعث شده که تولیدات خود را به استان های کرمان و سیستان و بلوچستان نیز ارسال کنیم.

همچنین در ادامه نیز خبرنگاران از واحد لبنیات سنتی گاذیشه بازدید کردند که این واحد به صورت هیات امنایی و سهامداری مردم محمدآباد یزد تاسیس شده بود.

 

 

حسین حداد رئیس هیات امنای این واحد تولیدی گفت: در سال 97 این واحد تولیدی با 822 نفر سهامدار فعالیت خود را شروع کرده است و هم اکنون نیز با پولی بالغ بر 5 میلیارد تومان به فعالیت خود ادامه می دهد.

وی بیان کرد: تهیه ماست ، دوغ، شیر صددرصد طبیعی از جمله تولیدات این مرکز است که امیدواریم در آینده نزدیک با گسترش همراه باشد.

 

 

کد خبر 1146596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha