نماد بستری برای مراقبت دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی است

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان گفت: نماد بستری برای کنترل، پیشپیری و مراقبت دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، حجت‌اله نریمانی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان در نشست استانی «نظام مراقبت آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان (نماد)» اظهار کرد: طرح نماد از برنامه‌های موثری است که در بحث کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی بین دانش‌آموزان با مشارکت تعدادی از دستگاه‌های فرهنگی در سطح مدارس اجرا می‌شود.

 

نریمانی برنامه ملی نماد را بستری مناسب برای پیشگیری و مراقبت از دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی دانست و گفت: این طرح در ابتدای ابلاغ وزارت آموزش و پرورش در دو شهرستان کامیاران و ناحیه یک سنندج با مشارکت دستگاه ها اجرا شد.

 

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری براساس ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش شهرستان های دیواندره، دهگلان، مریوان، ناحیه دو سنندج و زیویه نیز به عنوان مجری طرح معرفی شدند که شهرستان های ناحیه یک سنندج، دیواندره، دهگلان و کامیاران همه مدارس را تحت پوشش و مریوان و ناحیه دو سنندج نیز مدارس حاشیه ای را تحت پوشش قرار خواهند داد.

 

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان از برگزاری دوره آموزشی توجیهی ویژه شهرستان ها و مناطق برای اجرای طرح نماد خبر داد و گفت: در همین زمینه مدرسین استانی به شهرستان ها اعزام شدند .

 

وی با بیان اینکه برنامه نماد در سطح مدارس با هدف توانمندسازی و آگاه سازی در سه سطج اولیا، معلمان و دانش آموزان اجرا می شود؛ اظهارداشت: نماد یک برنامه مشارکتی است که همه دستگاه ها وظیفه دارند در این زمینه آموزش و پرورش را همکاری و همراهی نمایند.

 

نریمانی بحث آسیب‌های اجتماعی در مدارس را بسیار مهم و قابل تامل عنوان کرد و گفت: طرح نماد برنامه‌ای اثرگذار است که می‌تواند میزان آسیب‌های اجتماعی در مدارس را به  حداقل برساند و همه ما به عنوان یک تکلیف باید آن را به خوبی انجام دهیم.

 

تحت پوشش قرار دادن یک‌هزار و 100 مدرسه در برنامه نماد کردستان

 

اکبرزاده رئیس اداره امور تربیتی، مراقبت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش کردستان نیز در این نشست با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر، از تحت پوشش قرار دادن یک‌هزار و 100 مدرسه در برنامه نماد در سطح استان خبر داد و گفت: سال گذشته تعداد 373 مدرسه تحت پوشش این برنامه قرار داشت.

 

وی همچنین از راه‌اندازی خط 1570 در راستای اجرایی شدن برنامه نماد خبر داد و از شرکای آموزش و پرورش خواست در اجرای برنامه نماد با آموزش و پرورش همکاری لازم را داشته باشند.

 

شاهرخ محمدی معاون اداره امور تربیتی، مراقبت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش کردستان نیز در این نشست به تشریح فرایند نماد پرداخت و با بیان اینکه مرحله اول این طرح آموزش دانش‌آموز، والدین و معلمان هستند؛ گفت: آموزش نیز شامل دو گروه کم خطر و پرخطر است.

 

وی غربالگری را دومین مرحله از فرایند اجرای برنامه نماد عنوان کرد و گفت: غربالگری نیز شامل غربالگری سریع ویژه تمامی دانش‌آموزان استان، غربالگری پایه ویژه مدارس مجری برنامه، غربالگری نشانگان محور و غربالگری افزایشی هستند.

 

محمدی اجرای دو برنامه فوریت‌های روانی اجتماعی و مدیریت مورد را دو برنامه مهم در اجرا طرح نماد برشمرد.

 

در ادامه هریک از اعضای میز نماد به بیان راهکارها و پینشهادات خود برای اجرای هرچه بهتر برنامه میز نماد ارائه کردند.

کد خبر 1146600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha