لزوم تصویب ولایت فقیه در قانون اساسی عراق

حجت الاسلام طایی بابیان اینکه درقانون اساسی عراق ولایت فقیه وجود نداردگفت: این خلاء درعراق احساس می شود لذا باید این مسئله در قانون اساسی ما به تصویب برسد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «شیخ قیس طایی»، نماینده تام الاختیار و رییس دفتر معظم له در ایران امروز چهارشنبه 20 بهمن در نشست خبری که با موضوع معرفی آیت الله العظمی حاج شیخ محمد یعقوبی (از مراجع عظام تقلید در نجف اشرف) برگزار شد ضمن تبریک چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: هم مردم ایران و هم اقصی نقاط دنیا دنباله روی انقلاب اسلامی هستند. از تبادل افکاری که بین جمهوری اسلامی ایران و مردم دنیا وجود دارد و خوشحال هستیم. جمهوری اسلامی ایران موجب خدمات رسانی زیادی به مذاهب و مظلومان جهان شده است.

 

نماینده تام الاختیار و رییس دفتر معظم له در ایران تصریح کرد: از زمان عزیمت امام خمینی (ره) از پاریس به ایران که یک زمان بسیار کوتاهی بود، مردم عراق و شهید صدر در آن زمان پیگیر اخبار اتفاقات رخ داده در داخل ایران بودند. امام خمینی (ره) مریدان زیادی در کشور عراق داشتند به طوری که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که ابوبکر رییس جمهور وقت بودند به دلیل ارسال پیام تبریک پیروزی انقلاب اسلامی به امام خمینی (ره) و مشکلاتی که برای ایشان به این دلیل به وجود آوردند از سمت خود استعفا دادند.

 

وی اظهار کرد: آیت الله یعقوبی یکی از طلبه های بارز مرجعیت بزرگ عراق از جمله شهید صدر و آیت الله سیستانی هستند که به مدت پنج سال در درس فقه آیت الله سیستانی شرکت داشتند. با توجه به اینکه قبل از سقوط صدام و شهادت شهید صدر کسی نبود که زمام امور کشور عراق را به دست بگیرد، ایشان بلافاصله امور مرجعیت عراق را بر عهده گرفتند و سعی کردند که دنباله روی آیت الله شهید صدر باشند. بعد از سقوط صدام اصل رسالت ایشان، تلاش برای جلوگیری از تضعیف افکار شیعه و از بین بردن منابع کشور عراق بود. در همان زمان در کنار حرم امیرالمومنین (ع) کتابی تحت عنوان «نحن و الغرب» (ما و غرب) تالیف کردند. این کتاب به تبیین مبانی تمدن غربی و برتری تمدن اسلامی می­پردازد.

 

حجت الاسلام والمسلمین طابی افزود: 4 سال قبل از سقوط صدام، آیت الله یعقوبی مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده داشتند که باعث شدند آیت الله صدر به ایشان اعلام کنند که در حال حاضر بدون هیچ دغدغه ای می توانم زمام امور را به دست کسی بسپارم که از همه اصلح تر و شایسته تر است و ایشان آیت الله یعقوبی را بر این مسئولیت گماردند.

 

وی گفت: آیت الله یعقوبی برخلاف تمام مراجعی که در حال حاضر وجود دارند، وظیفه مرجعیت در قبال مردم را مطرح می کنند، این در حالی است که بیشتر مراجع در مورد اینکه مردم در قبال مرجعیت چه وظایفی باید داشته باشند را بیان می کنند.آیت الله یعقوبی همیشه بابت ادای وظیفه خود نسبت به طلبه ها و حوزه های علمیه اهمیت ویژه ای قایل بودند.

 

اظهار کرد: یک سری اختلاف سلیقه و اختلاف نظر بین مراجع وجود دارد که این مسایل و اختلافات نباید موجب جدایی مرجعیت و اختلاف بین شیعیان و مسلمانان شود. همیشه باید نقاط مشترک بین مسلمانان که همان ولایت امیرالمومنین است را تقویت کنیم لذا آیت الله یعقوبی همیشه در سخنان خود به این موضوع توجه و تاکید وافری دارند که نباید به اختلافات دامن زد بلکه باید مشترکات بین مسلمانان را تقویت و مورد توجه قرار داد چون این مسئله، وحدت بین مردم و مرجعیت را تقویت می کند لذا مراجع موجود باید به وظایف اصلی خود در قبال مردم اهتمام ویژه ای داشته باشند.

 

وی بیان کرد: از مبانی اصلی آیت الله یعقوبی که همیشه به آن می پردازند، این است که چگونه می توانیم زمام امور را به دست مردم بسپاریم. کشور عراق کشوری است که نیازمند به ولایت فقیه است. ولایت فقیه به وظایف اصلی خود در قبال مردم عمل می کند، همان طور که می دانید ولایت فقیه باید مشاوران و معاونانی داشته باشد که تصمیمات اصلی کشور از طریق آنها اتخاذ شود ولی اصل زمام امور در اختیار خود مردم عراق باشد تا بتوانند در اتخاذ تصمیمات مهم کشور تاثیرگذار باشند ولی برای تصمیمات مهم و اساسی، ولایت فقیه باید تشخیص دهد که چه امری درست و چه امری نادرست است که اختلافی ایجاد نشود.

 

حجت الاسلام والمسلمین طابی اظهار کرد: با توجه به اینکه در قانون اساسی عراق ولایت فقیه وجود ندارد و این خلاء احساس می شود لذا باید این مسئله در قانون اساسی ما به تصویب برسد.

 

وی گفت: از اهم وظایف ولایت فقیه این است که ولایت فقیه مورد قبول مردم باشد، زمانی ولایت فقیه مورد قبول واقع می شود که مردم ایشان را برای زمام امور انتخاب کنند، همان طور که هر مکلفی در برابر مرجعیت یک وظایفی دارد، مرجعیت هم باید به وظایف خود در قبال مردم به درستی عمل  و شرعیت اسلام را به درستی برای مردم  تشریح نماید.

 

وی بیان کرد: وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، امام خمینی (ره) اعلام کردند که با توجه به اینکه ما یک کشور شعیه هستیم لذا باید جمهوری اسلامی ایران را تاسیس کنیم که با موافقت اکثریت مردم  این امر اجرایی شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین طایی  تصریح کرد: امیرالمومنین (ع) زمانی که خواستند زمام امور جامعه را بدست بگیرند، فرمودند: ابتدا باید مردم ما را به عنوان خلیفه خود قبول کنند، سپس به مسایل شرعی و امور دینی پرداختند که در مرحله بعدی قرار داشتند.

 

وی اظهار کرد: ولایت فقیه نباید در امور حکومتی مستقیما دخالت داشته باشد بلکه باید تمام امور به دست مردم انجام شود و همه این موارد هم مربوط به کشور عراق می باشد.    

کد خبر 1146677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha