مساجد محور جشن های مردمی دهه فجر

مساجد به عنوان مهمترین پایگاه های انقلاب اسلامی در جشن های پیروزی دهه فجر نقش محوری را با رویکردی مردمی ایفا می کنند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: حماسه پیروزی انقلاب اسلامی یکی از مهمترین رویدادها و اتفاقات جمهوری اسلامی ایران و برگزاری جشن و تکریم این مناسبت در طول دهه فجر توسط نهادها و دستگاه های مختلف و تشکل های مردمی همواره در بهار آزادی مرسوم بوده و این جریان تا آینده ادامه دارد.

افتخار به این حماسه و اتفاق بزرگ عزت ملی را به ارمغان آورده و برگزاری باشکوه آن با محوریت تشکل ها و انجمن های مردمی نشان از دموکراسی و امیدواری مردم به نظام است.

 

جشن های مردمی با محوریت و رویکردهای مختلفی برگزار می شود که تکریم آن در بین اصناف، محله ها، مراکز فرهنگی نمونه ای از نکوداشت های مردم پایه می باشد اما در این میان جشن های مردمی مساجد جلوه دیگری دارد چرااکه بر محوریت مسجد و با فراگیری همه اقشار مردم است.

 

مساجد به عنوان مهمترین پایگاه های انقلاب اسلامی در جشن های پیروزی دهه فجر نقش محوری را با رویکردی مردمی ایفا می کنند و البته نقش پر رنگ جوانان در این بزرگداشت از شاخصه های مهم است.

چهل و چهارمین بهارآزادی نیز همچون سال های قبل با محوریت مساجد در سراسر کشور از جمله استان اصفهان برگزار شد و کانون های فرهنگی و هنری مساجد در کنار هیات های مذهبی و پایگاه های بسیج به عنوان یکی از قوی ترین تشکل های مردمی مساجد نقش موثری در جشن های مردمی داشتند.

 

*برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری در 2 هزار مسجد استان اصفهان

تشکیل کمیته مساجد ستاد دهه فجر اقدامی مهم در هم افزایی بین مراکز فرهنگی و هنری موثر و فعال در مساجد و ایجاد تعامل بین بخشی با نهادهای دولتی است که هم افزایی برنامه ها انجام می شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان از مسجد به عنوان پایگاه اصلی انقلاب یاد کرد و گفت: این مراکز محل نشر و توسعه و آگاهی بخشی به مردم از اول انقلاب تاکنون بوده اند.

 

حجت الاسلام «سید صادق ابطحی« افزود: در حال حاضر بیان دستاوردهای انقلاب، ایجاد امید در بین مردم و رفع نیازهای محل از کارکردهای این مراکز است که در طول سالل انجام می دهند و در دهه فجر بزرگداشت انقلاب و جشن های مردمی در این مراکز دینی صورت می گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه دشمن به نقش مساجد پی برده و همواره سعی بر تضعیف این جایگاه مهم داشته است، تصریح کرد: اجرای برنامه های متنوع و تکریم مناسبت ها با محوریت مردم از مساجد دشمن را ناامید و مایه امیدواری دوستداران نظام است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به برنامه های فرهنگی و هنری ستاد دهه فجر اشاره کرد و اظهارداشت: در این ایام برنامه های متعددی مثل جشنواره فیلم فجر، برپایی نمایشگاه، افتتاح طرح و پروژه های فرهنگی انجام می شود که یکی از برنامه های شاخص همه ساله دهه فجر جشن های مردمی است.

 

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی« افزود: جشن، مسابقه و فعالیت های فرهنگی و هنری در 2 هزار مسجد استان اصفهان با همت بچه های مسجد و اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد برگزار می شود.

*تکاپوی بچه های مسجد در دهه فجر

بچه های مسجد 43 سال پیش با همت بلند به صحنه آمدند و عامل پیروزی انقلاب اسلامی شدند و در دوران دفاع مقدس نیز همین نقش را برای اعزام به جبهه و پشتیبانی از جنگ انجام دادند و امروز با تفاوت صحنه های رزم علاوه بر مجاهدت در عرصه فرهنگی، مناسبت های مهم دهه فجر را نیز گرامی می دارند.

سرپرست ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان با اشاره به فعالیت خود جوش و مردمی کانون های مساجد گفت: در دهه فجر کانون های فرهنگی و هنری مساجد ماموریت تبیین دستاوردها و ایجاد شور و نشاط اجتماعی را بر عهده دارند.

وی افزود: اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد در این ایام علاوه بر برگزاری جشن های مردمی، تکبیر گویی شب 22 بهمن، نورافشانی، تجلیل از اعضای فعال مسجد، اجرای طرح های فرهنگی و قرآنی و فعالیت های کتابخوانی و فرهنگی و اجرای نمایش را انجام می دهند.

 

*حمایت مدیریت شهری از طرح های دهه فجر مساجد

پشتیبانی و حمایت از طرح های بچه های مسجد در مقاطع مختلف زمانی توسط خیرین و نهادهای حمایتی باعث پر رونق شدن فعالیت ها و تامین منابع مورد نیاز شده است.

مدیریت شهری از جمله شهرداری اصفهان با اعلام فراخوان حمایت از طرح های دهه فجر از فعالیت های شاخص مساجد حمایت می کند.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه به دنبال ساماندهی برنامه های دهه فجر با کمک مردم در محله های مختلف هستیم، تصریح کرد: با اختصاص اعتبار و حمایت از طرح های جذاب و مردمی به این ساماندهی و بهتر برگزارشدن کمک خواهیم کرد.

کد خبر 1146822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha