ضرورت افزایش کارکردهای اجتماعی مساجد/ خاستگاه انقلاب اسلامی مسجد است

با ظهور انقلاب اسلامی مسجد رفته رفته جایگاه واقعی خود را یافت و میزان ارتباط مردم با مسجد بیشتر شد، اما در چند سال اخیر کارکردهای مسجد در حال کاهش بوده و این درحالی است که مقام معظم رهبری همواره به فعالیت درون مساجد بسیار تاکید دارند.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: مساجد خواستگاه تغییر و تحول و در همه دوران های اسلامی هستند از همان هنگام که به دستور پیامبر (ص) مسجد خود را بنا کردند و همه جلسات، دیدارها و قضاوت را در آن برگزار کردند وظیفه بسیار سنگینی را بر مسلمانان نهاد که هرگز نباید از مسجد فاصله بگیرند، در دوران امیرالمومنین (ع) هه تحولات مملکت اسلامی در مسجد رخ می داد و هر آن کس که خواهان ملاقات با امیرالمومنین بود باید با ایشان در مسجد ملاقات می کرد.

 

با ظهور پادشاهی های مختلف، سرزمین ایران محل رخدادهای فراوانی بود و هر حکومت و پادشاهی برای چپاول و غارت این سرزمین از هیچ کوششی دریغ نمی کرد، در دوران پهلوی اول و دوم این چپاول به اوج خود رسید و با کمرنگ کردن نفوذ آیات عظام و تبلیغات علیه مساجد تلاش کرد تا فرهنگ غربی و حجاب غیراسلامی را در ایران اسلامی رواج دهد.

 

در برحه ای که مساجد رنگ باخته بودند لازم بود تا شخصی از سلاله پیامبر (ص) مجدد کارکردهای مسجد را احیا کند، با انجام رفراندوم عمومی در سال 41 امام خمینی (ره) از توطئه رژیم پهلوی آگاه شد و نوروز همان سال را عزای عمومی اعلام کرد و این اغاز نهضت بزرگ انقلاب اسلامی بود.

 

مساجد و روحانیت آگاه دو رکن اساسی برای پیروزی انقلاب اسلامی

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خوزستان در گفت وگو با خبرگزاری شبستان اظهار می‌کند: آن چیزی که سبب شد انقلاب اسلامی به پیروزی برسد نقش محوری مساجد با محوریت امام خمینی (ره) بود؛ وجود دو رکن روحانیت آگاه و با بصیرت و مسجد باعث شد میعادگاه بسیار خوبی در مساجد ایجاد کنند.

 

«حجت الاسلام مرتضی همت پور» ادامه می‌دهد: اگر اندکی به تاریخ انقلاب اسلامی نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که مساجد دهه 40، 50 و حتی 60 مساجد در تراز انقلاب اسلامی بودند، این مساجد همان مساجدی بودند که نظام بزرگ شاهنشاهی را به زیر کشیدند.

 

وی با بیان اینکه مسجد محل درگیری جریانات سیاسی نیست اضافه می‌کند: در دهه هفتاد و به بعد با حضور جریانات غلط سیاسی و فکری مسجد تنها به محلی برای  مراسم عزاداری و فاتحه خوانی تبدیل شد در حالی که اگر مسجد راس امور و جلسات باشد هیچگاه تخلفی صورت نمی گیرد؛ مدیری که در مسجد پرورش یافته باشد هیچگاه اموال ناحق را به تصرف درنمی آورد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خوزستان عنوان می‌کند: از زمانی که مساجد در تصمیم گیری های مهم شهری و استانی و حتی کشوری کم اثر شدند بسیاری از مشکلات گریبان گیر جامعه شد، در حالی که مسجد حتی می تواند در صحنه های بین المللی نقش ایفا کند.

 

وی تصریح می‌کند: در ستاد کانون های مساجد کشور از سال های گذشته نیاز ارتباط مساجد با سایر کشورهای اسلامی احساس شد و در همین راستا راه اندازی دفتری در سوریه و همچنین در عراق زمینه ارتباط بیشتر مساجد در حال فراهم شدند است، نکته ای که باسیار حائز اهمیت است این بوده که تا ارتباط و تبادل تجربیات مساجد مساجد آن اثرگذاری لازم در جامعه ایجاد نمی شود.

 

مسجد باید محلی برای شکوفایی علمی و اجتماعی یک فرد مسلمان باشد

استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرگزاری شبستان می‌گوید: اساسا یکی از مهمترین حرکاتی که انقلاب اسلامی به صورت نوین ان را پدید آورد ارائه تئوری جمهوریت و اسلامیت است، در این نظریه جدای از نظریه جمهوریت و اسلامیت محض که تبدیل به پادشاهی می شود امام خمینی ترکیبی از دو موضوع جمهوریت برپایه اسلامی را به جهانیان معرفی کردند.

 

«حجت الاسلام محمد احمدی تبار» می‌افزاید: امام خمینی (ره) انقلاب و بزرگترین نهضت قرن را از درون مسجد آغاز کردند و این همان چیزی بود که در حکومت های صدر اسلام رخ داد، امام خمینی (ره) با نهضت بزرگ خود مسجد را به عنوان مهمترین رکن جامعه معرفی کرد که می تواند منشاء همه تحولات مهم سیاسی و اجتماعی باشد.

 

وی با بیان اینکه  مساجد تراز انقلاب اسلامی باید در عرصه های مختلف علمی پیشگام باشند اذعان می‌کند: اینکه تنها به مسجد برای برگزاری جلسات عمومی دینی و مذهبی نگاه شود که نادرستی است، مسجد باید محلی برای شکوفایی علمی و اجتماعی یک فرد مسلمان باشد.

 

این استاد دانشگاه بیان می‌کند: در چند سال اخیر همواره تلاش شده که مساجد نقش محوری را در جامعه ایفا کنند اما میزان حجم توطئه دشمنان بسیار فراوان است و باید در جهت شکوفایی مساجد تلاش بیشتری صورت گیرد.

 

بی شک با ظهور انقلاب اسلامی مسجد رفته رفته جایگاه واقعی خود را یافت و میزان ارتباط مردم با مسجد و تجمع برای وقایع مختلف در مساجد افزایش یافت، اما در چند سال اخیر کارکردهای مسجد در حال کاهش است این در حالی است که مقام معظم رهبری همواره به فعالیت درون مساجد بسیار تاکید دارند.

 

کد خبر 1146892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha