جایگاه ساختارشکنانه بانوان و دختران در عرصه شکل گیری انقلاب و تداوم آن

بانوان ایرانی برای رسیدن به الگوی سوم زن در گام دوم انقلاب، باید ذهن نظام مند داشته باشند، اینکه به عنوان یک زن، شیوه و الگویی برای حرف زدن داشته باشیم یک اصل ضروری است.

خبرگزاری شبستان - استان البرز؛ مهدیه دانایی: برخاستن حتی یک نفر، گاهی محرک جهانی می شود در مدار ظلم ستیزی! آنجا که اتحاد همان حلقه مفقوده تاریخ، رسالتی واجب بر دوش کسانی می شود که به دنبال سلطنت توحید در جهان هستند. 

 

انقلاب اسلامی ایران، میوه همین تحول فکری است، که آفت های پی در پی استکبار نتوانست آن را فاسد کند، نزدیک است روزی که با عبور از انقلاب نور به انقلاب ظهور رستاخیری دیگر به پا کنیم!

 

بگو ستاره نتابد، پرنده پر نزند

               که عاشقانگی اش را، کسی نظر نکند

صدای شیهه ی اسبان بی سوار، ای کاش

               نمک به قلب پر از زخم، بیشتر نزند

به پیشواز شهیدان فرشته ای آمد

              به گهواره اصغر، بگو که سر نزند

عموی تشنگی آمد، سپر بیاور عشق

             که خصم بر تن صدپاره اش دگر نزند

اگرچه خیمه زینب، سراچه ی درد است

             بگو که لشکر غم بیش از این در نزند

سکوت دشت پس از سور و شادی دشمن

           چگونه شعله ی حسرت به هر جگر نزند

در آتش غمش اسپند دود کرده دلم

           که عاشقانگی اش را کسی نظر نزند

به لطف عشق حسین(ع) و به اقتدای ولی

          گشوده شد گره بسته به نام علی(ع)

 

این اشعار، مربوط به کتاب « تنها گریه کن» روایت زندگی مادر شهید محمد معماریان است. کتابی که نمونه آشکار از درایت، آگاهی، معرفت و بینش زنی که در فضایی ساختارشکنانه در عرصه شکل گیری انقلاب و تداوم آن حضور فعال پیدا می کند. « اشرف السادات» یکی از هزاران نمونه زن الگوی سوم در گام دوم انقلاب اسلامی ایرانی است.

 

اینکه یک زن با طراحی فضایی ساختارشکنانه و با درک باور به قدرت تغییر جهان براساس ارزش های دینی و ایمانی در عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضور پیدا کند یک امر طبیعی است اگر که ما به مصداق های معین آن توجه کنیم. مصداق دیگر عرائض ام زندگی نام خانم دباغ است.

 

کتاب تنها گریه کن، یکی از کتاب های محوری در جریان ویژه برنامه های دهه فجر به ویژه در میان فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز است. 

 

چرایی اهمیت درک الگوی سوم زن در گام دوم انقلاب

 

برای درک جایگاه بانوان در عرصه انقلاب در گام نخست ما بانوان و دختران جامعه باید خودمان را کشف کنیم. اینکه که هستیم و هویت ما چگونه است. این مطلب از جمله مسائلی است که باید به آن توجه شود، باید بپذیریم که زن اگر خود را باور نکند در مرتبه حقیقی قرار نمی گیرد.

 

از طرف دیگر باید محیط اطراف خودمان را با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم، بسنجیم. اینکه لایه جدّی کشور ما یک لایه سنتی است و امروزه با لایه هایی مواجه هستیم که تا کنون تجربه نشده و امروزه شاهد آسیب هایی مانند خیانت در فضای مجازی است. اینجاست که به این نقطه می رسیم که اگر « ترس» و « ناآگاهی» داشته باشیم، همان جا نقطه ضعف و عدم حرکت است.

 

بانوان ایرانی برای رسیدن به الگوی سوم زن در گام دوم انقلاب، باید ذهن نظام مند داشته باشند، اینکه به عنوان یک زن، شیوه و الگویی برای حرف زدن داشته باشیم یک اصل ضروری است.

 

چشم اندازی که هر انسانی برای خود دارد زمینه رشد و پویایی حرکت او است؛ بررسی ضعف و قدرت، شناخت توانمندی ها، اینکه چگونه مدیریت کنیم در این مسیر اهمیت اساسی داره. شیوه هدف گذاری ما در این مسیر باید براساس واقعیات باید باشد، به عبارت دیگر، برای اینکه فضای فرهنگی زندگی خودمان را متحول کنید، باید ابتدا روی خودمان کار کنید.

 

امروز رسالت اصلی بانوان ما، تبیین اهداف نظام اسلامی است. این مهم نیازمند یک حرکت ملی ایرانی است ؛ برای ایران بهتر و آباد. انقلاب اسلامی ایران، انقلابی نه مردانه و نه زنانه بود. همانطور که بیانیه انقلاب نیز مخاطب اصلی خود را نه زنان و نه مردان، بلکه جوانان قرار داده است.

 

سنگ بنای انقلاب در سال های نخست حکومت پهلوی و جریان کشف حجاب و در ادامه مسائل مرتبط به آن دوران، زنان برای دفاع از ارزش هایی که به آن باور داشتند به صحنه آمدند.

 

این خودِ زنان بودند که در برابر فرمان رضاخان ایستادند. در حالی که مبارزات بانوان ساختارگرایانه و سازمان یافته نبود. این احساس آنان بود که هرکجا نیاز بود نقش آفرینی کنند. « احساس بانوان مسلمان ایرانی» مهمترین نقطه قوت وجودی آنان است.

 

همانطور که در مقدمه صحبت هایم به مادر شهید معماریان اشاره کردم و بیشتر از این مادر شهید باید به حضرت زینب(س) به عنوان پیام رسان والای واقعه عاشورا اشاره کنم. که چطور بانویی سراسر از احساس، نقش آفرین رسالت پیام رسانی عاشورا می شود.

 

نقش آفرینی بانوان در جریان انقلاب اسلامی، آنجا که برای فرستادن عزیز خود به جهاد اراده آفرین بودند، آنجا که پیکر شهید عزیزشان را در آغوش گرفتند و آنجا که اشک و مویه خود را از نامحرمان پنهان کردند، نمونه آشکار زن مسلمان ایرانی است.

 

و اما؛ مادران و همسران در دهه های بعد متناسب با تغییر ساختارهای جامعه که ارزش های لیبرالی و سرمایه داری بر آن حاکم شد، نقش کمرنگ تری پیدا کردند. بار دیگر صحبت از تبرج، تبلیغات سوء، تفاوت جنسیتی و دیگر مسائلی شد که هر کدام شاخصه ارزش های لیبرالی بود.

 

در این دنیای وابسته به ارزش های لیبرالی، بار دیگر بانوان و دختران چراغ راه شدند. بلد راه شدند. حماسه آفریدند و در یک کلام، الگوی زن تراز انقلاب مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی شدند.

 

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به واقع در امتداد انقلاب اسلامی است. بیانیه ای که فضا و مسیر حرکت را در جریان انقلاب قرار داده و اقتضائاتی دارد که بخش اصلی آن نگاه به گام اول است.

 

کد خبر 1147158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha