فاروج، فرزند ناتنی برای صدا و سیمای خراسان شمالی

پوشش شبکه های دیجیتال تلویزیون شهر فاروج از یکی از ایستگاه خراسان رضوی است و فاروج فرزند ناتنی استان خود در این حوزه است.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی _ فاروج؛ «سیگنال موجود نیست» پرتکرارترین جمله و تصویری است که شهروندان فاروجی در صفحه تلویزیون خود می بینند. این روند به گونه ای است که مسئولان هم صدایشان در آمده است و از وضعیت پوشش شبکه های تلویزیونی در فاروج گلایه مند هستند. این در حالی‌ست که در اسفند سال 90 مدیرکل وقت صدا و سیمای خراسان شمالی در خصوص از گذر از مرحله آنالوگ به دیجیتال، اظهار داشته بود صداوسیما اکنون پوشش امواج دیجیتال شهرهای بجنورد، آشخانه و شیروان را تامین می‌کند که بیش از نیمی از جمعیت استان را شامل می‌شود و شهرستان‌های اسفراین، فاروج، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان نیز به طور تدریجی تا سال 91 تحت پوشش این امواج قرار می‌گیرد. اما سریال اختلال های شبکه های تلویزیونی در فاروج ادامه دار باقی است.

  

یکی از شهروندان در این خصوص گفت: در عصر امروز نمی توان از رسانه ای مانند تلویزیون به راحتی عبور کرد آن هم با توجه به شبکه های متعددی که در چند سال اخیر راه اندازی شده اند و حالا هم هر کدام مخاطبان خاص خود را دارند.

 

«ابوالفضل عطاران» افزود: اما در حال حاضر شهر فاروج در این حوزه محروم است و شبکه های تلویزیونی آن مدام دچار اختلال و قطعی است.

 

شهروند دیگری گفت: معمولا در مسابقات مهم یا برنامه های مهمی که جمعیت زیادی منتظر تماشای آن هستند، تلویزیون در فاروج یاری نمی کند.

 

«مسعود قربانی» افزود: بعضی از شبکه ها که دیگر از خاطر مردم رفته بس که مدت قطعی و خرابی آن طولانی شده است.

 

مردم می پرسند مگر فاروج در شمار شهرستان های خراسان شمالی نیست


رئیس شورای شهر فاروج گفت: یکی از پرتکرارترین مطالبات مردم، پیگیری مشکلات دریافت شبکه های تلویزیونی است و مردم مدام این سوال را می پرسند که مگر فاروج در شمار شهرستان های استان نیست؟!

 

«رجبعلی ایزدجو» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارکرد: مکاتبه با معاون فنی صدا و سیما انجام شده و در خصوص ضعف پوشش شبکه های صدا و سیما در شهر فاروج ارائه گزارش شده است.

 

وی گفت: پاسخ روشنی دریافت نکردیم جز اینکه فاروج از ایستگاه خراسان رضوی پوشش داده می شود و در زمان بروز قطعی و اختلال، پاسخگویی و رفع نقص به درازا کشیده می شود.

 

ایزدجو با اشاره به اینکه شورای شهر زمین هم برای احداث ایستگاه به صدا و سیما واگذار کرده است، افزود: شهروندان مدام با واژه سیگنال موجود نیست مواجه می شوند و انتظار می رود پیگیری های برای پوشش صد درصدی شهروندان از شبکه های دیجیتال در اولویت برنامه های صدا و سیما باشد.

 


صدا و سیما خراسان شمالی مطالبه مردم فاروج را بی جواب گذاشته است

 

معاون فرماندار فاروج گفت:  پوشش شبکه های صدا و سمیا با توجه به نداشتن فرستنده دیجیتال در فاروج رضایت بخش نیست و مطالبه مردم در این حوزه بی جواب مانده است.

 

«رضا قاسم زاده» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: با توجه به نداشتن فرستنده دیجیتال، فاروج از فرستنده های شیروان و قوچان استفاده می کند.

 

معاون فرماندار فاروج با اشاره به اینکه به نظر می رسد پوشش شهرستان فاروج در ردیف اولویت های صدا و سیمای استان نیست، بیان کرد: شورای شهر به صورت رایگان زمین به صدا و سیما واگذار و کارشناس این مجموعه جانمایی آن را تایید کرده است.

 

وی از اختصاص پنج میلیارد ریال اعتبار به طرح صدا  و سیما برای پوشش شهر فاروج خبر داد و گفت: رقم برآورده شده از سوی این مجموعه برای این طرح دو تا سه میلیارد ریال بود که شهرستان پنج میلیارد ریال از اعتبارات امسال را پیش بینی و در صورت کسری اعتبار هم با توجه به داشتن تعهد ملی می توان این منابع را تامین کرد.

 

معاون فرماندار فاروج اظهارکرد: در شهر فاروج امکان رویت حداقل 11 شبکه فراهم است که آنها مدام دچار اختلال و قطعی است.

 

وی با بیان اینکه در سفر شهریورماه استاندار وقت خراسان شمالی 10 میلیارد ریال برای حل مشکل دیجیتال فاروج مصوب شد، گفت: هیچ گزارشی مبنی بر پیگیری یا شروع عملیات و اقدامی در خصوص این مصوبه ارائه نشده است.

 

قاسم زاده افزود: نامه شورای شهر در خصوص این مطالبه مردم هم از سوی صدا و سیما بی پاسخ مانده است.


 

حدود 96 درصد جمعیت شهرستان  فاروج  تحت پوشش شبکه های تلویزیونی  هستند

مدیرکل صدا و سیما خراسان شمالی گفت: حدود 96 درصد جمعیت شهرستان فاروج تحت پوشش شبکه های تلویزیونی دیجیتال و رادیویی  هستند.

 

«حمید قربانی جم» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: در سطح شهرستان فاروج تعداد 30 ایستگاه تلویزیونی فعال وجود دارد که از این تعداد 16 ایستگاه تلویزیونی به صورت دیجیتال (با تامین اعتباری در حدود 48 میلیارد ریال و  14 ایستگاه نیز به صورت آنالوگ با تامین اعتباری در حدود 14 میلیارد ریال  هر دو از سوی سازمان صداو سیما) در طول سالیان سپری شده شبکه های تلویزیونی را سیگنال رسانی می کند.

 

وی اظهارکرد: این مرکز علاوه بر توسعه پوشش دیجیتال و افزایش درصد پوشش تاکنون وظیفه پایداری سینگال رسانی و نگهداری و تعمیر ایستگاه های سطح شهر را  با صرف هزینه ای 500 میلیون ریالی برای هر دستگاه دیجیتال و 300 میلیون ریال برای هر ایستگاه آنالوگ در طول یکسال را نیز بر عهده داشته و در هنگام بروز مشکلات فنی و اختلال سیگنال رسانی این امر را به خوبی و در نزدیکترین زمان ممکن برطرف کرده است.

 

فاروج از ایستگاه خراسان رضوی شبکه های دیجیتال دریافت می کند

مدیر کل صدا و سیما خراسان شمالی در خصوص مشکلات سیگنال رسانی شبکه های تلویزیونی با بیان اینکه فاروج به صورت مشترک از ایستگاه تلویزیونی زوباران استان خراسان رضوی شبکه های دیجیتال را دریافت می کند، گفت: با توسعه جغرافیایی شهر و افزایش منازل سازمانی در موقعیت های کور و بدپوشش در حال حاضر مشکلاتی برای برخی اهالی و ساکنین این شهر به وجود آمده که نیاز است تا ایستگاه ها به صورت مستقل و مکمل ایستگاه فوق در شهر فاروج ساخته و راه اندازی شود.

 

قربانی جم افزود: کارشناسی لازم با هدف تامین سیگنال مکمل و مستقل برای شهر فاروج انجام شده و مراحل جانمایی و تعیین موقعیت مکانی برای ساخت ایستگاه تلویزیونی جدید با حضور مدیر فرستنده های تلویزیونی و اف. ام صدا و سیما، نماینده فرمانداری و رئیس شورای شهر در سوم دی ماه امسال صورت گرفت.

 

وی گفت: در این تاریخ مقرر شد برای سیر مراحل بعدی پروژه شامل تملک زمین و به ویژه تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای تامین تجهیزات  فرستنده ای و احداث و راه اندازی ایستگاه، اقدامات لازم از سوی فرمانداری و ارگان های ذیربط و شورای شهر انجام شود که علیرغم پیگیری های مکرر معاونت فنی و مدیر فرستنده های تلویزیونی صدا و سیما و همچنین جلسه های حضوری با مدیران ارشد شهرستان تاکنون محقق نشده و بلاتکلیف مانده است.

 

تخصیص صفر یا حداقل، سهم صدا و سیما از اعتبارات فاروج

 

مدیرکل صدا و سیما خراسان شمالی گفت: در تصویب و تخصیص اعتبارات شهرستان، به رغم برنامه های از پیش ارائه شده صدا و سیما شاهد بی توجهی به این حوزه بوده ایم که مصداق آن بازنگری جدول اعتبارات از سال 96 تاکنون است.

 

قربانی جم در گفتگو با خبرگزاری شبستان اظهارکرد: در سال 96 رقم اختصاص یافته سه میلیارد و 500 میلیون ریال بود که 87 میلیون و 500 هزار ریال آنهم اوراق دو ساله، سال 97 رقم صفر، سال 98 یک میلیارد ریال با تخصیص 200 میلیون ریال اوراق سه ساله، سال 99، سه میلیار ریال با 336 میلیون ریال تخصیص نقدی و 185 میلیون ریال اوراق دو و سه ساله و امسال هم پنج میلیارد ریال اوراق سه ساله با تخصیص یک میلیارد و 383 میلیون ریال بوده است.

 

وی افزود: با یک نگاه اجمالی به این نتیجه می توان رسید که تخصیص اعتبارات صدا و سیما در شهرستان به مثابه عدم تخصیص اعتبار بوده است.

 

قربانی با اشاره به اینکه با وجود تحریم ها و محدودیت های اعتباری سازمان، امسال با تصویب اعتباری به میزان پنج میلیارد ریال، تخصیص یک میلیارد و 380 میلیون ریال آنهم به صوررت اوراق سه ساله بوده که با این اعتبار حتی خرید و تامین یک دستگاه فرستنده نیز مقدور نبوده (با توجه به اینکه خرید یک دستگاه فرستنده دیجیتال به همراه متعلقات، اعتباری به ارزش سه میلیارد ریال  نیاز دارد) و عملا کمکی نیز در پیشبرد توسعه پوشش تلویزیونی دیجیتال شهرستان نخواهد داشت.

 

وی افزود: این رقم صرفا برای نگهداری ایستگاه ها موثر بود.

 

مدیرکل صدا و سیما خراسان شمالی  بیان کرد: برای محرومیت زدایی در این حوزه نشست های متعددی با مسولان شهرستان برگزار، مشکلات و درخواست ها و اطلاعات لازم ارائه شده ولی تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

 

وی گفت: در خصوص تصویب 10 میلیارد ریال اعتبار به این مرکز در قالب دور دوم سفرهای استاندار وقت (شجاعی) به شهرستان فاروح در نیمه اول امسال از ردیف سرجمع  منابع اعتباری استان تاکنون حتی یک ریال نیز تخصیص داده نشده و انتظار می رود فرماندار در راستای تامین رضایت مردم فاروج، ترتیبی در پیش گیرد تا ضمن تخصیص اعتبارات مورد نیاز این مرکز بتوانیم گامی برای کاهش مشکلات و محرومیت های موجود برداریم.

 

 

گامی در جهت تحقق پوشش 100 درصدی شهرستان فاروج

مدیر کل صدا و سیما خراسان شمالی گفت: این مرکز با رویکرد تولید، خدمات رسانی، محرومیت زدایی و توسعه سیگنال رسانی به مردم فاروج  برداشتن گامی بزرگ به سمت تحقق پوشش 100 درصدی شهرستان فاروج و سایر شهرستان های استان  را در برنامه دارد.

 

قربانی جم افزود: در سال های گذشته نیز توان خود را برای افزایش درصد پوشش دیجیتال با انجام پروژه هایی همچون همکاری در ساخت ایستگاه جدید، تهیه و نصب فرستنده های دیجیتال و نگهداری و تعمیر فرستنده های موجود به کاربسته است، ولی همچنان هدف نهایی پوشش که پوشش کامل دیجیتال است محقق نشده است.

 

وی گفت: انتظار می رود با مشارکت و همکاری متقابل فرمانداری فاروج روند پیشبرد این پروژه بزرگ تسریع بخشیده و گامی بلند برای تامین رضایت مردم استان به ویژه فاروج برداریم.

 

وی یادآورشد: این مرکز آمادگی  دارد تا در صورت تخصیص نیمی از اعتبار مورد نیاز پروژه، پوشش  100 درصدی دیجیتال شهرستان فاروج، باقیمانده اعتبار مورد نیاز را تامین کرده  و به سرعت  مقدمات و شرایط تحقق این پروژه را بزرگ را فراهم آورد.

 

کد خبر 1147519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha