پیمانه های خالی را نزد باب المرادی چون شما آورده ایم

مولود مبارکی پا به جهان هستی گذاشته است که جهان مست نور حضورش شده است؛ امام با سخاوتی که قلم ناتوانِ این نگارنده در برابر کران تا کران جود و بخشش ایشان به لکنت افتاده است.

خبرگزاری شبستان-کرمان

 

مولود مبارکی پا به جهان هستی گذاشته است که جهان مست نور حضورش شده است؛ امام با سخاوتی که قلم ناتوانِ این نگارنده در برابر کران تا کران جود و بخشش ایشان به لکنت افتاده است که سال ها ریزه خوارِ خوانِ وسیع و گسترده ایشان است.

 

 

 

امروز در دهمین روز ماه مبارک رجب المرجب، که خود ماه ریزش رحمت الهی بر بندگان است؛ با سالروز میلاد جواد الائمه نور علی نور شده و به یُمن این فرخنده ایام، پیمانه های خالی را نزد باب المرادی چون او می بریم به امید «... فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَيْنَا...» تا منت گذاشته و این پیمانه را چون همیشه پُر کند.

 

 

دهم ماه رجب خداوند مولود مبارکی را به جهان عرضه کرد که پدر بزرگوارشان درباره ایشان فرمودند «این، مولودی است که با برکت تر و خجسته تر از او برای شیعیان ما، زاده نشده است.»

 

 

امام نهم شیعیان ملقب به جوادالائمه است؛ همه ائمه جواد و بخشنده هستند اما این صفت در امام نهم تجلی بیشتری دارد و آنگونه که در سیره ایشان مطالعه شده، آن حضرت، عامه بندگان را از بخشش خود بهره مند می کرد و آنقدر اهل بخشش بود که در زمان خود به «باب المراد» معروف شدند.

 

 

بر اساس حدیثی که در کتاب ثواب الاعمال شیخ صدوق آمده، آن حضرت در پاسخ به نامه کسی که از حضرت خواست چیزی به من بیاموزید که هر گاه آن را بگویم در دنیا و آخرت با شما باشم؛ حضرت او را به تلاوت زیاد سوره قدر و استغفار توصیه کرد.

 

 

دوران امامت 17 ساله امام جواد علیه السلام با سختی های فراوان و عجیبی همراه بود و آنگونه که از کتب حدیثی برمی آید حسودان و بخیلان و دشمنان زیادی اطراف حضرت را احاطه کرده بودند.

 

 

بنا بر نقل گزارش های تاریخی امام جواد علیه السلام متصف به اوصاف زیادی از جمله هوشمندی و ذکاوت و دانش و کمال و... بودند؛ «فضل بن روزبهان» متوفای سال 927 ق. ضمن شرحی بر صلوات که خود آن را به منظور بیان فضل پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و خاندان پاک او انشاء کرده، فضایل امام جواد علیه السّلام را برشمرده، می گوید: «اللهم و صلّ و سلّم علی الإمام التاسع الأوّاب السجّاد، الفائق فی الجود علی الأجواد، مانح العطایا و الأوفاد لعامّة العباد، ما حی الغوایة و العناد، قامع أرباب البغی و الفساد، صاحب معالم الهدایة و الإرشاد إلی سبیل الرشاد، المقتبس من نور علومه الأفراد من الأبدال و الأوتاد، أبی جعفر محمد التقی الجواد بن علی الرضا ساکن روضة الجنة بأنعم العیش، المقبور عند جدّه بمقابر قریش. اللهم صلّ علی سیدنا محمد و آل سیدنا سیما الإمام السجّاد محمد التقی الجواد.

 

 

بار خداوندا، بر امام نهم آن که بسیار به سوی خدا بازمی گشت و بسیار سجده می کرد درود فرست، آن که در بخشندگی و دهش بر بخشندگان سرآمد بود، عامه بندگان را از عطای خود بهره مند کرده، گمراهی و لجاجت را زدود و پیشوایان بدکاری و فساد را سرکوب نمود.

 

آن صاحب نشانه های هدایت که به راه راست ره می نمود و یگانگان از «ابدال» و «اوتاد» از نور دانش او فروغ برمی گرفتند، یعنی ابو جعفر، محمد تقی جواد فرزند علی [بن موسی] الرضا که ساکن بوستان بهشت است و از حیات بسیار خوش برخوردار است و در کنار قبر جدّش در گورستان قریش مدفون است.

 

بار خداوندا، بر سرور ما محمد و خاندان سرور ما، علی الخصوص امام بسیار سجده کننده، محمد تقی جواد درود فرست».

 

 

توسل به امام جواد علیه السلام به ویژه در امور دنیوی بسیار تجربه شده و نمونه های فراوانی از آن وجود دارد؛ مهمتر از این اما توسل به حضرت برای امور آخرتی است چه آنکه جود و سخاوت ایشان منحصر به دنیا نیست.

 

 

 

کد خبر 1147571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha