باید انقلاب اسلامی را درست بفهمیم

لاریجانی با بیان اینکه رویشهای انقلاب بسیار زیاد و خیلی هم عجیب است، گفت: بین کمیت و کیفیت فاصله است و به تصویر واقع‌بینانه از جامعه نیازمند هستیم. ما باید انقلاب اسلامی را درست بفهمیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان،‌ محمدجواد لاریجانی، مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی امروز (شنبه ۲۳ بهمن) در نشست بیانیه گام دوم و جهاد تبیین با بیان اینکه رویشهای انقلاب بسیار زیاد و خیلی هم عجیب است، گفت: وقتی می‌خواهیم به جامعه نگاه کنیم فقط به ارقام و اعداد نمی‌شود توجه کرد. بین کمیت و کیفیت فاصله است و به تصویر واقع‌بینانه از جامعه نیازمند هستیم. ما باید انقلاب اسلامی را درست بفهمیم. از این انقلاب دو جریان راه افتاد که زنده است اولی تاسیس جمهوری اسلامی است که نظامی سیاسی مردمی و دیگری تکیه بر عقلانیت اسلامی در این نظام است. 

 

وی با بیان اینکه در قانون اساسی ما اصطلاح دموکراسی نیامده است برای اینکه اشتباه نشود که دموکراسی به معنای سکولار آن منظور است، گفت: در عین حال در قانون اساسی آمده است که اقدامات بسیاری با رای مردم انجام خواهد شد. دشمن دقیقا با این دو سر جنگ دارد. القای شبهه در اینکه اسلام می‌تواند عقلانیت پایه برای نظام ما باشد را به سه شکل پیش می‌برند. اول اینکه اسلام دین سرزنده‌ای نیست و کهنه شده است. دوم اینکه اسلام دین حوزه خصوصی است و این دوگانه حوزه عمومی و خصوصی یک موضوع ساختگی است و مبنای فلسفی ندارد. سومین موضوع هم این است که اسلام دین قابل تبیین جهانی نیست و ما باید چیزی ارائه دهیم که برای دنیا قابل پذیرش باشد از همین‌جا بود که رئیس‌جمهوری اسبق موضوع مکتب ایرانی را مطرح کرد. در حالی که اسلام دینی قابل عرضه در سطح جهانی است مگر اینکه ما مسائل سطحی را از آن یاد گرفته باشیم.

 

 

کد خبر 1147685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha