روزهای سخت کرونایی در انتظار گلستانی‌ها

در کمتر از دو هفته تعداد بیماران بستری در بخش های کرونایی بیمارستاها و مراکز درمانی گلستان افزایش حدود ۴ برابری پیدا کرده است، آمار ابتلا و بستری نیز همچنان صعودی است و مسئولان علوم پزشکی استان نیز تاکید کرده اند روزهای سختی در انتظار گلستان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، آمارها از چند برابر شدن موارد ابتلا و بستری بیماران کرونایی در مراکز درمانی و بیمارستان های استان حکایت دارد.

 

در مدت دو هفته گلستان از وضعیت آبی کرونایی خارج و تعداد قابل توجهیاز شهرهای آن وارد وضعیت قرمز شدند. گسترش شیوع سویه بسیار مسری امیکرون، سبب شده تا بخش های کرونایی استان هر روز شاهد حضور و بستری تعداد قابل دتوجهی از این بیماران باشد.

 

سایر بیماران هم‌ با توجه به افزایش بستری شدگان کرونایی در مراکز درمانی، ترجیح‌ می دهند ادامه روند درمان خود را متوقف کنند که این‌ موضوع ممکن است سلامت برخی از بیماران را به شدت تهدید کنید.

 

با وجود وضعیت قرمز‌ کرونایی در استان اما‌ متاسفانه میزان‌رعایت پروتکل های بهداشتی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. با توجه به نزدیک شدن به ایام‌ پایانی سال، برخی از واحدهای صنفی اقدام به برگزاری حراجی های آخر سال می کنند یا با درج تبلیغ تخفیفات اغواکننده مشتریان زیادی را به سوی خود جلب می کنند.

 

وضعیت ناوگان‌ حمل و نقل عمومی هم که حال و روز بهتری نسبت به بخش های دیگر ندارد. هنوز هم برخی رانندگان و البته مسافران هنگام استفاده از تاکسی یا اتوبوس بدون ماسک هستند.

 

رانندگان هم‌ می گویند با توجه به شرایط اقتصادی ترجیح می دهند ظرفیت خودروی خود را تکمیل کنند. متاسفانه عدم‌رعایت فاصله گذاری در ناوگان حمل و نقل عمومی، یکی از عوامل موثر در ابتلای افراد به کرونا است. چنانکه‌ پیش از این‌ هم‌ اعلام شده میزان‌ سرایت کرونا در هنگام‌ استفاده از ناوگان‌حمل و نقل عمومی حدود ۲۶ درصد است.

 

یکی دیگر از مکان ها و واحدهای صنفی که تاکید زیادی بر‌رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی آنان شده است، نانوایی ها هستند؛ با وجود اوج گیری دوباره بیماری در کمتر نانوایی می بینید که نانواها و شاطرها از ماسک استفاده کرده باشند. دریافت وجه یا کارت بانکی با فردی که نان به دست مردم‌ می دهد، یک‌ نفر است ضمن اینکه فاصله گذاری در صف نانوایی برای برخی از مردم اصلا معنایی ندارد.

 

رستوران ها، کافی شاپ ها، فست فودها، گیم‌نت ها و غیره همه با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند و این خطر استان را تهدید می کند که طی روزها و هفته های آینده ظرفیت تخت های بیمارستانی از سوی بیماران کرونایی پر‌ شود.

 

در این شرایط‌ که حفظ سلامت مردم‌ باید در اولویت باشد جلسه های ستاد استانی مقابله با کرونا بدون اینکه خروجی مشخصی داشته باشد برگزار می شود و مسئولان هم صرفا به ابراز نگرانی بسنده کرده و همان حرف های همیشگی را تکرار‌ می کنند.

 

فعالیت غیرحضوری برخی از مدارس در ‌کنار آموزش حضوری در مناطقی که دسترسی به اینترنت ندارند و همچنین تشدید نظارت ها جزو مواردی است که در هفته های اخیر تکرار شده است اما آیا در مناطقی که دسترسی به اینترنت ندارند یا امکان آموزش مجازی برقرار نیست، کرونا به دانش آموزان و مدارس نزدیک نمی شود؟

 

تشدید نظارت ها نیز موضوع دیگری است که فقط درباره آن حرف زده‌ می شود، برخی مسئولان متاسفانه تصور می کنند می توان با گفتار درمانی و هشدار دادن جلوی شیوع کرونا را گرفت. باید فعالیت ناظران و بازرسان دستگاه های متولی مورد رصد قرار بگیرند در صورت کم کاری مورد بازخواست قرار بگیرند.

 

مسئولان دانشگاه علوم‌ پزشکی‌ گلستان اعلام کرده اند روزها و هفته های سختی در انتظار مردم این استان است و بهترین راه مقابله با این بیماری در سایه غفلت و انفعال برخی از مسئولان، رعایت پروتکل های بهداشتی است.

 

کد خبر 1147939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha