رونمایی از اطلس «تاریخ انقلاب شیراز»

ترابی گفت: اطلس «تاریخ انقلاب شیراز» با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در تالار «حافظ» امروز رونمایی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «سید حامد ترابی»، امروز (دوشنبه 25 بهمن) در جمع خبرنگاران، از رونمایی از اطلس تاریخ انقلاب در شیراز خبر داد و اظهار کرد: اطلس «تاریخ انقلاب شیراز» با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در تالار «حافظ» امروز رونمایی می شود.

 

مسئول دفتر تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب شیراز افزود: این اطلس به روایت تاریخ انقلاب و نهضت مردمی امام خمینی از سال 42 تا 57 می پردازد و واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب در شیراز که از سال ۹۷ شروع به کار کرده، تمرکز اصلی خود را روی روایت انقلاب اسلامی گذاشته است.

 

وی اضافه کرد: این تلاش گروهی که حاصل تلاش یک تیم 10 نفره است اکنون به دایره المعارف مصوری از تاریخ انقلاب در شیراز منتهی شده که پس از سه سال تلاش مورد رونمایی قرار می گیرد.

 

ترابی عنوان کرد: برای تهیه این اطلس 110 کتاب مطالعه شده و 15 هزار عکس و 12 هزار سند مورد بررسی قرار گرفته و با بیش از 150 نفر مصاحبه شده و مصور بودن این دایره المعارف از ویژگی های منحصر به فرد آن است.

 

وی با اشاره به وجود 186 مدخل در این دایره المعارف تصریح کرد: هر مدخل به صورت مختصر به روایت یک واقعه، جریان فکری و یا یک مکان یا پرتره یک شخص و خاطرات مردمی حول آن می پردازد و مخاطب می ‌تواند با اشخاص انقلابی، مکان های خاطره انگیز انقلابی و مساجد، خاطرات مردمی وجریانات فکری مختلف و علمای شاخص و جریان ادبی و شعر انقلاب در این دایره المعارف آشنا شود.

 

ترابی تاکید کرد: به موضوعات کمتر پرداخته شده در این اطلس توجه شده که نمونه آنها اوضاع اقتصادی شیراز در دوران ستمشاهی و آستانه انقلاب بر اساس روزنامه های آن دوران، بررسی وضعیت شهرسازی و معماری، نقش دانشگاه شیراز یا انجمن ایران و آمریکا، معرفی شهدای انقلاب و فعالیت اقلیت های مذهبی است.

 

وی این اثر را منبع خوبی برای پژوهشگران و هنرمندانی که قصد تولید محصولات هنری و المان شهری درباره انقلاب دارند، دانست و یاد آور شد: با همکاری شهرداری شیراز 10 موشن مرتبط با تاریخ انقلاب نیز ساختیم و برای راهنمای انقلابی گردشگری کتاب های یک صفحه ای نیز تولید کرده ایم‌.

 

کد خبر 1148342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha