دولت قانون نیم درصد بودجه عمرانی دستگاه های دولتی برای خرید آثار هنری را بازمی گرداند؟

حضور رییس جمهور در موزه هنرهای معاصر تهران برای جامعه هنرهای تجسمی نشان از توجه دولت به هنر تجسمی است و آنها آن را به فال نیک گرفته اند که آیا دولت قانون نیم درصد بودجه عمرانی دستگاه های دولتی برای خرید آثار هنری را برمی گرداند؟

 

به  گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،  روز 20 بهمن ماه «حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی» رییس جمهوری کشورمان   در موزه هنرهای معاصر حضور پیدا کرد و از نمایشگاه «آینه در آینه » که در بخش چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر برپا شده است بازدید کرد؛  او در این بازدید با هنرمندان هنرهای تجسمی دیدار و گفتگو کرد و  درباره اهمیت و جایگاه هنر در دیپلماسی هنری در عرصه منطقه و بین‌الملل مطالبی را بیان کرد، آنچه از فحوای کلام صحبت های ریاست جمهوری  میشود برداشت کرد این است که دولت  سیزدهم عزم جدی برای بسامان کردن وضعیت هنرهای تجسمی دارد و این را باید به فال نیک گرفت.

 

 شاید یکی از مهمترین حمایت های دولت به جامعه هنرهای تجسمی در حال حاضر بازگرداندن قانون نیم درصد بودجه عمرانی دستگاه های دولتی برای خرید آثار هنری باشد.

 

 اگر به خاطر داشته باشید  قانون  الزام آور یک درصد از بودجه عمرانی دستگاه های دولتی برای خرید آثار هنری اولین بار در سال 1381 در مجلس ارائه شد و با تغییر وضعیت از یک درصد به نیم درصد و مجاز بودن به جای الزام آور بودن به این نتیجه رسید که همه دستگاه‌های اجرایی و مجریان طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای «مجازند» در چارچوب آیین‌نامه‌ای که از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد، «حداکثر تا نیم‌ درصد» از اعتبارات هر یک از طرح‌ها و بناهایی که می‌تواند معرف هویت اسلامی و ملی باشد، برای هزینه در همان طرح، متناسب با فرهنگ دینی و ملی خود اختصاص دهند.این موضوع در سال های بعد بارها مطرح شد و سرانجام در سال 85 به کلی حذف شد. در سال 88 بار دیگر این موضوع مطرح شد و به همان شکل قبلی خود بازگشت که دستگاه های دولتی مجازند تا نیم درصد از بودجه عمرانی خود را به خرید آثار هنری اختصاص دهند که در عمل هیچ اتفاق خاصی نیفتاد و واژه مجاز بودن باعث شده بود که دستگاه های دولتی زیر بار عملی کردن این قانون نروند. در سال 90 این قانون به شکل کاملتری به تصویب رسید و دستگاه های دولتی موظف شدند تا یک دهم درصد از بودجه عمرانی خود را به خرید آثار هنری اختصاص دهند، این بار واژه موظف بودن و الزام آور بودن در هزینه کردن این بودجه نیز کاری از پیش نبرد و باز هم عملاً این قانون هیچ گاه اجرا نشد.

 

 هنرمندان هنرهای تجسمی بر این باور هستند که قانون نیم درصد بودجه عمرانی  دستگاه های دولتی برای خرید آثار هنری کمک بسیا زیادی به اقتصاد هنر و هنرمندانی می شود  که در پاندمی کرونایی متضرر شدند  البته آنها خواهان حمایت بیشتر دولت از هنرهای تجسمی هستند حمایت از برگزاری اکسپوهای هنری و برگزاری ایونت هایی که بتواند آثار آنها خرید و فروش شود. 

 

 بازدید رییس جمهوری از موزه هنرهای معاصر و صحبت در جمع هنرمندان هنرهای تجسمی بارقه ای از امید را در دل هنرمندان تجسمی ایجاد کرده که دولت به امر فرهنگ و هنر بیشتر توجه می کند و شرایط دشواری که جامعه هنرهای تجسمی با آن مواجه شده اند را هموارتر می کند.

 

 باید امیدوار بود و روزهای آتی را دید که آیا دولت گامی برای بازگشت «قانون نیم درصد» بودجه عمرانی  دستگاه های دولتی برای خرید آثار هنری برمی دارد و آن را جزو اولویت ها بشمار می آورد یا خیر.

کد خبر 1148428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha