تبدیل بالیوود به ماشین تبلیغاتی ضد اسلام در هند

سینمای هند تبدیل به یک ماشین تبلیغاتی ضد اسلام در این کشور و در نتیجه عمق بخشیدن به آزار مسلمانان شده است.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: در بخش اعظم تاریخ ، سینمای هند و رابطه آن با مسلمانان در مدارهای بسیار پیچیده ای قرار داشته است.

اما این روزها  تبعیض علیه مسلمانان و ماهیت دنیای فیلم به طور فزاینده ای با یکدیگر در هم آمیخته شده است.

بالیوود تمایل دارد تا محتوای مربوط به مسلمانان را تولید کند که به آنها بگوید چگونه باید در این کشور آرام زندگی کنند،چرا که بر فرض بر این است که مذهب تأثیری بر دامن زدن به تمایلات جنگ طلبانه در مسلمانان علیه کشوری دارد که در آن زندگی می کنند.

تنها مسلمانان قابل اعتماد در فیلم‌های بالیوود کسانی هستند که هند را در درجه اول قرار می‌دهند، در حالی که دیگران به‌عنوان تهدید تلقی می‌شوند و بر این اساس نمادگرایی رادیکال و شخصیت پردازی منفی برای مسلمانان انجام می شود.

یک سال پیش «نیراج غیوان»، فیلمساز هندی در نمایش «میزگرد فیلم و سیاست» اشاره کرد که چگونه اسلام هراسی در فیلم های بالییود تجسم پیدا کرده است.

وی در این باره گفت: مسلمانان در سینمای بالییود در صحنه هایی به تصویر کشیده می شوند که نور در آنها بسیار کم است یا سیاه هستند و این در حالی است که صحنه های دیگر همه دارای نور و درخشان هیتند.

این حمله عمدی و بی امان به روح اسلام در طول سالیان متمادی ویژگی مشخصی در محتوای بالیوود بوده است.

تعداد زیادی از فیلم‌های بالیوود بر روی این موضوع متمرکز شده‌اند که به قیمت آزار و اذیت جامعه مسلمانان تمام شده است.

این تکرار و اشاعه مفاهیم انتخابی برای تاثیرگذاری بر توده‌ها خطرناک است، زیرا این امر به سطوح در حال افزایش اسلام‌هراسی در هند می‌افزاید و زمان آن فرا رسیده است که این روند متوقف شود.

نمایش مکرر یک مسلمان هندی به عنوان تهدیدی برای جامعه،این اقلیت را در برابر حملات تندروها که اکنون در هند بیداد می کند آسیب پذیر کرده است.

این یک سیاست و قانون تبلیغاتی است که به «ژوزف گوبلز» نازی نسبت داده شده است: به اندازه کافی یک حرف تکراری را تکرار کنید تا به حقیقت تبدیل شود و روانشناسان از چیزی شبیه به این به عنوان «اثر صحت توهم» یاد می کنند.

چهره مسلمانان در بالییود به حدی بد و شیطانی نشان داده شده است که بازسازی چهره آسیب‌دیده‌شان به یک عمر بالیوود نیاز دارد.

وقتی از «روهیت شتی»،کارگردان پرفروش‌ترین فیلم سوریاوانشی سال ۲۰۲۱ که سطح اسلام‌هراسی را به سطح جدیدی رسانده است، پرسیدند، او پاسخ داد: من فکر می‌کنم مخاطب برای چنین فیلم‌هایی وجود دارد و این موفقیت بزرگ فقط به این معنی است.

سوریاوانشی که حاوی همه چیزهایی است که یک درام معمولی بالیوودی به دنبال آن است یک فیم کاملا اسلام هراسانه است و چهره مسلمانان را به شدت تخریب کرده است.

این فیلم نشان داده است که مسلمانان قبل از انجام هر کار بدی نماز می خوانند، بنابر منطق آنها و نماز آنها نیز باید شیطانی باشد. بنابراین آیا همانطور که در هند امروزی می بینیم، منع مسلمانان از اقامه نمازشان شبیه چیزی نیست که بالیوود به مردم هند القا کرده است؟

یکی دیگر از جنبه های نگران کننده فیلم این است که سعی در تقویت توطئه جهاد عشقی دارد که گفته می شود اقدامی برای ربودن و مسلمان کردن زنان هندو است.

آشوک گهلوت، وزیر ارشد راجستان، پیشتر در سال 2020 حزب راست افراطی بهاراتیا جاناتا (BJP) را به شدت مورد انتقاد قرار داده بود و گفته بود که این حزب اصطلاح جهاد عشقرا برایتفرقه ملت و برهم زدن هماهنگی جمعی ساخته است.

موفقیت فیلم سوریاوانشی گویای فضای کنونی نفرت و خصومت نسبت به مسلمانانی است که از سیاست های کثیف رنج می برند. این فیلم حداقل سطح سواد رسانه ای موجود در مخاطبان هندی را نشان می دهد.

 در چنین شرایطی، بالیوود حتی خطرناک‌تر می‌شود زیرا می‌تواند هر کسی را در میان مخاطبان هندی خود تحریک کند تا به همتایان مسلمان خود حمله کنند.

بالیوود باید از اسلام هراسی عاشقانه دست بردارد و به جای اینکه به عنوان یک ماشین تبلیغاتی در قرن بیست و یکم عمل کند، بر مشکلات دیگر جامعه خود تمرکز کند.

کد خبر 1148433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha