توسعه فرهنگ قرآنی با رویکردی جدید در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد

حجت الاسلام محمدی گفت: در حال حاضر چهار معاونت قالبی هنر، سینما، کتاب و مطبوعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کنند و یک معاونت محتوایی با عنوان قرآن و عترت در کنار آنها داریم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی در نشست صمیمی فعالان قرآنی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که ظهر امروز در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با اشاره به روند شکل گیری معاونت قرآن و عترت گفت: ما اسم داریم اما مسمی را نداریم. در حال حاضر چهار معاونت قالبی هنر، سینما، کتاب و مطبوعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کنند و یک معاونت محتوایی با عنوان قرآن و عترت در کنار آنها داریم.

 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: اگر این چهار قالب یعنی معاونت های هنر، سینما و مطبوعات؛ محتوای خود را از معاونت قرآن و عترت دریافت کنند، می توانیم در راستای ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی اقدامات سازنده ای انجام دهیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی افزود: اگر به طور متوسط سالانه 100 فیلم سینمایی در کشور تولید شده باشد، پس از گذشت 43 سال از پیروزی انقلاب اسلامی چهار هزار و 300 فیلم در کشور تولید شده است که از بین آنها کمتر از 10 فیلم به معنای خاص، قرآنی است و به مسایل و موضوعات مربوط به قرآن پرداخته است در حالی که پر جاذبه ترین و پر بیننده ترین و پر استقبال ترین فیلم های قرآنی بوده اند.

 

وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب به رغم تلاش هایی که شده است در بخش هنر قرآنی وضعیت قابل قبولی نداریم، تاکید کرد: در حوزه های پژوهش های قرآنی، جلسات قرآنی و برنامه هایی از این دست که به صورت مردمی اجرا شده اند، توفیقات خوبی داشته ایم هرچند در حال حاضر 50 هزار جلسات قرآنی خانگی برگزار می شود در حالی که باید تعداد آنها 500 هزار جلسه باشد. اگر اراده ای بر امر قرآن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد باید از نظر بودجه و حمایت های معنوی از معاونت قرآن و عترت حمایت شود.

 

در ادامه،محمدعلی خواجه‌پیری، پیشکسوت قرآنی و دبیر کارگروه قرآن و عترت بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء(عج) نیز با اشاره به مسایل و مشکلات و فراز و فرودهای فعالیت های قرآنی در کشور گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تدابیر فعالان قرآنی و تلاش ها و زحماتی که در طی این سال ها متحمل شده اند به جایگاه کنونی خود رسیده است.

 

این  پیشکسوت قرآنی افزود: فعالیت های قرآنی را ابتدا به صورت خودجوش و با تعداد محدودی از فعالان قرآنی آغاز کردیم و پس از گذشت سال ها و پشت سر نهادن فراز و فرودهای فراوان توانستیم فعالیت های قرآنی را به شکل فعلی سازماندهی کنیم.

 

خواجه پیری با اشاره به آسیب هایی که کرونا به موسسات مردمی قرآنی وارد کرده است، گفت: جامعه القرآن تحت تاثیر شرایط ایجاد شده از کرونا مجبور شد 550 شعبه خود را در سراسر کشور تعطیل کند و به رغم تلاش هایی که انجام شد، نتوانستیم از این موضوع جلوگیری کنیم و این ضایعه بزرگی است.

 

وی با بیان اینکه برای شکل گیری و تشکیل موسسات قرآنی زحمات زیادی از سوی فعالان قرآنی و با کمترین امکانات کشیده شده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز شاهد هستیم که موسسات قرآنی یکی پس از دیگری تعطیل می شوند چرا که همه از اقشار ضعیف اما دغدغه مند در عرصه قرآنی هستند و باید مورد حمایت جدی قرار بگیرند.

 

در ادامه، حجت الاسلام مهدی شجاع نیز گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه اداره کل ارتباطات و هماهنگی ارایه کرد و گفت: خادمان قرآنی، انجمن خیرین قرآنی با هدف استفاده از ظرفیت خیرین برای فعالیت های قرانی از جمله بخش هایی است که در حال پیگیری و انجام آنها هستیم.

 

مدیر اداره کل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد افزود: فعال شدن بخش عترت و جایگاه و سیر و فرآیند آن باید قوی تر باشد و در بخش عترت فعال تر از گذشته باید عمل کنیم.

 

وی با بیان اینکه هماهنگی و پیگیری گزارش دهی تمام دستگاه های دولتی قرآنی بر عهده شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: توجه به روح حاکم در فعالیت های وزارتخانه باید دینی، قرآنی و اهل بیتی باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین شجاع تاکید کرد: توجه به موضوع کودک و نوجوان در حوزه فعالیت های عترت و قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در اولویت قرار بگیرد هرچند متولی آن آموزش و پرورش است اما بخش زیادی از کودکان و نوجوانان را داریم که خارج از آموزش و پرورش مشغول فعالیت های قرآنی هستند.

 

در ادامه این جلسه، محمد مهدی عزیززاده نیز گفت: فعالیت های قرآنی در ایران جایگاه بسیار ارزشمندی دارد.

 

معاون اجرایی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وزارت فرهنگ در این تغییر فضا نقش جدی دارد و وزیر فرهنگ به عنوان نایب رییس شورای فرهنگ قرآنی مسئولیت راهبری جریان قرآنی را بر عهده دارد، کمیسیونی که در وزارتخانه با مشارکت 19 دستگاه فعالیت می کند.

 

وی تصریح کرد: معاونت قرآن و عترت جزیره ای در کنار سایر جزایر نیست بلکه باید گفتمان قرآنی بین اهالی فرهنگ و رسانه ترویج شود و وارد تعاملات هم افزا و پیش برنده با سایر معاونت ها شویم و سرمایه انسانی پاشنه آشیل این حرکت است.

 

عزیززاده خاطرنشان کرد: معاونت برنامه ریزی و پژوهش مهمترین بخش راهبردی در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و باید در این حوزه فعالیت و سرمایه گذاری بیشتری داشته باشیم.

 

وی یادآور شد: 16 تا 17 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در حوزه قرآنی تعطیل شده اند.

کد خبر 1148470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha