از غربت علی بن ابیطالب(ع) بکاهید/ شناخت امام علی(ع) با استفاده از سخنانش

مرجع تقلید عالم تشیع خطاب به متولیان کنگره نهج‌البلاغه گفت: از غربت علی بن ابیطالب(ع) بکاهید و و نهج‌البلاغه اصیل را که به لطف الهی، همه آن در یک جا جمع شد، مطرح قرار دهید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در کنگره بین المللی نهج البلاغه به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان اصفهان که به صورت ویدئوکنفرانس تصویری برگزار شد، اظهارداشت: برگزار کنندگان کنگره نهج‌البلاغه یا همایش های علوی و غدیر از غربت علی بن ابیطالب(ع) بکاهند و نهج‌البلاغه اصیل را که به لطف الهی، همه آن در یک جا جمع شد، مطرح قرار دهند.

 

مرجع تقلید عالم تشیع با بیان اینکه سیدرضی با وجود سعی و تلاش اما به دلیل کمبود فرصت و امکان و نبود احساس ضرورت در آن زمان احساس نمی‌شد نتوانست تمام کلمات حضرت را جمع‌آوری کند و  بسیاری از بیانات عمیق و علمی علی بن ابیطالب(ع) در نهج‌البلاغه فعلی نیامده است.

 

وی ادامه داد: علی بن ابیطالب(ع) را با خطبه باید شناخت، نه با خطابه و سیدرضی در این کار خود خطبه‌ها را نقل نکرده، و تنها خطابه‌ها را در نهج‌البلاغه فعلی جمع آوری کرده است.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه، به اعتقاد مرحوم کلینی حضرت علی بن ابیطالب(ع) خطبه‌ای دارد که اگر تمام جن و انس جمع شوند و در میان آنها پیامبری نباشد، نمی‌توانند چنین خطبه‌ای ایراد کنند خاطرنشان کرد: این خطبه را مرحوم کلینی نقل کرده، ولی  مرحوم سیدرضی نقل نکرده است.

 

به اعتقاد وی، علمیت کلام علی(ع) در خطبه مطرح بوده و خطابه‌ها درباره مسائل نظامی، اقتصادی، اخلاقی و حقوقی است، در حالی که معارف بلند توحیدی در خطبه ها آمده است.

 این مرجع تقلید به موضوعات خطبه ای حضرت علی(ع) در بیانات خود اشاره کرد اذعان داشت: وی بیان کرد: پیروی از توصیه های حضرت علی(ع) در همین حد که به دست ما رسیده ضرورت دارد.

 

وی با بیان اینکه در حال شرح نهج‌البلاغه هستم، افزود: ابعاد شخصیتی حضرت علی (ع) را باید در کتاب کامل نهج‌البلاغه یافت که ایشان خودش را معرفی کرده و متولیان چنین کنگره هایی تمام نهج‌البلاغه را در دستورکار قرار دهند تا اینکه به گوشه‌ای از وظیفه تشیع خود عمل کرده باشند.

 

*شناخت امام علی(ع) با استفاده از سخنان آن حضرت

به گفته آیت الله العظمی جواد آملی وی افزود: اهل البیت(ع) همه یک نور و از بندگان خاص خداوند هستند که در جهان خلقت مثلی نداشته اند اما سخن از حضرت علی(ع) در مباحث غدیر، آیات قرآن و بیانات رسول اکرم(ص) مطرح شده است که بعد از آیات و روایات شناخت امام علی(ع) با استفاده از سخنان آن حضرت توصیه می شود.

 

وی برگزاری رویدادهای فرهنگی با محوریت حضرت علی(ع) در غالب همایش و کنگره های نهج البلاغه، امام علی(ع) همه ارزشمند بوده و شخصیت والای آن حضرت را معرفی می کند که بهترین توصیف ها از آیات قرآن،روایات و نهج البلاغه انجام می گیرد.

کد خبر 1148540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha