اُمیکرون چموش، چراغ خاموش جان می گیرد/ بیماری هزار چهره، امروز کودکان را نشانه گرفته است 

شیوع افسار گسیخته اُمیکرون در کشور و این استان ادامه دارد اما هنوز هم تعداد زیادی از شهروندان مشمول، واکسن دُز اول، دوم و سوم را نزده اند که می رود تا موج دیگری استان را فرا گیرد و متاسفانه هم اینک ۵۶ کودک در مراکز درمانی استان بستری هستند.

خبرگزاری شبستان- خراسان شمالی؛شیوع افسار گسیخته اُمیکرون در کشور و این استان ادامه دارد اما هنوز هم تعداد زیادی از شهروندان مشمول، واکسن دُز اول، دوم و سوم را نزده اند که می رود تا موج دیگری استان را فرا گیرد و متاسفانه هم اینک ۵۶ کودک در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۲۴ نفر بیمار مشکوک تنفسی هستند.

 

این در حالی است که تا کنون کرونا در این استان بیش از دو هزار قربانی گرفته اما هنوز هم برخی از مردم از واکسن فراری هستند که این موضوع باید توسط دستگاه های مربوطه بیشتر اطلاع رسانی شود.

 

این بیماری هزار چهره هر بار با یک نام جان می گیرد و هربار هم برای یک گروه سنی خطرناک است، یکبار سالخوردگان، یکبار میانسالان و امروز کودکان معصوم را نشانه گرفته است، به هر حال این بیماری خطرناک، کرونا است ولی با نام های مختلف افراد جامعه را هدف می گیرد، در همه این سویه ها نیز رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی از سوی کارشناسان حوزه سلامت تاکید می شود.

 

با وجود گذشت بیش از دو سال از شیوع ویروس کرونا و جان دادن دو هزار و ۱۰۰ نفر از هم استانی ها، برخی از شهروندان گویی این بیماری را فراموش کرده اند و در جشن ها و تجمع ها شرکت می کنند.
 

هم اکنون ۹۵ درصد جمعیت هدف دُز اول واکسیناسیون، ۸۵ درصد جمعیت هدف دُز دوم و ۴۱ درصد نیز دُز سوم واکسیناسیون کرونا را دریافت کرده اند اما انتظار این است که همه باید واکسن بزنیم تا این زنجیره از جامعه رخت ببندند.

در حال حاضر بی‌توجهی های جامعه هدف واجد شرایط برای تزریق دُز سوم واکسن کرونا، وضعیت شیوع کرونا در استان را حادتر از هر زمان دیگری کرده است.

 

گذشته از بی‌توجهی افراد واجد شرایط برای تزریق دُز سوم و یادآور واکسن کرونا، میزان مراجعات سرپایی افراد مبتلا یا مشکوک به سویه اُمیکرون هم در استان رو به افزایش است.

 

بر اساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرهایی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، هفت شهرستان بجنورد، شیروان، فاروج، اسفراین، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در وضعیت قرمز کرونایی و تنها شهرستان رازوجرگلان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارد.

 

یکی از شهروندان بجنوردی می‌گوید: متاسفانه در روزهای گذشته هیچ توجهی به فاصله های اجتماعی نشده است، همشهری ها به راحتی در مراسم های عزا و جشن های عروسی و جشن تولدها شرکت می کنند بدون اینکه فاصله اجتماعی رعایت شود.

 

"مریم مومنی" افزود: هم اکنون رعایت فاصله اجتماعی در ارگان ها و سازمان های دولتی نیز  رعایت نمی شود به نوعی که در چند روز گذشته چند آیین تودیع و معارفه مسئولان در استان برگزار شده که تعداد زیادی جمعیت در سالن ها حضور داشتند که حتی توسط رسانه ها پوشش داده شد که مردم نیز از چنین رفتارهایی الگو خواهند گرفت.

 

وی گفت: باید رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی اداره ها و دستگاه های دولتی و حتی شرکت ها و سایر موارد جدی تر گرفته شود تا مردم نیز این مهم  را بیشتر رعایت کنند اما توجه زیادی در این خصوص نمی شود و هم اکنون دوباره این بیماری شیوع بیشتری در استان یافته که خانواده های زیادی درگیر آن شده اند و خانواده هایی که کودک و نوزاد دارند هم اینک نگران این موضوع هستند.

 

 در حال حاضر که در دوران شیوع سویه جدید به نام اُمیکرون قرار داریم هر علایم تنفسی شامل آبریزش بینی، گلودرد، عطسه، سرفه و تنگی نفس، تب، ضعف و بی حالی، بدن درد و دردهای عضلانی را باید به عنوان سویه اُمیکرون در نظر گرفت.

 

در حال حاضر ویروس های کلاسیک که سبب سرماخوردگی افراد می شوند در حداقل ممکنه در گردش هستند و سویه ای که هم اکنون در ایران در حال گردش غالب است سویه جدید اُمیکرون است.

 

افرادی که در آستانه بروز علایم نارسایی تنفسی هستند، به عبارتی افرادی که به سمت این علایم می روند مانند حرف زدن دشوار و بریده بریده، افرادی که حین راه رفتن دچار مشکل یا تقلای تنفسی می شود برای درمان نارسایی تنفسی به بیمارستان مراجعه کنند. 

 

فعالیت ۲۱ مرکز نمونه‌گیری کرونا در سطح دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ۲۱ مرکز منتخب نمونه‌گیری تست کرونا در سطح این دانشگاه در حال فعالیت و آماده خدمات‌رسانی به مردم هستند.

 

دکتر "افشین دلشاد" گفت: مراکز نمونه‌گیری بجنورد شامل مراکز ایثار واقع در شهرک شاهد، امام سجاد(ع) واقع در خیابان ۱۷شهریور جنوبی، مدافعین حرم واقع در شهرک گلستان و مرکز نمونه‌گیری هلال‌احمر واقع در میدان خرمشهر است که صبح و بعدازظهر فعال است.

 

آغاز واکسیناسیون کودکان ۵ سال به بالا در استان

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به آغاز واکسیناسیون کودکان ۵ سال به بالا در تمام مراکز تجمیعی و پایگاه‌های واکسیناسیون سطح استان، تصریح کرد: واکسن‌های مورد تأیید برای این گروه سنی، پاستوکووک و سینوفارم است و میزان تزریق و فاصله بین دو نوبت، مشابه گروه‌های سنی بالاتر و بالغین است.

 

دکتر دلشاد با بیان اینکه انتظار داریم که والدین، نسبت به تزریق واکسن به فرزندانشان اقدام کنند، تأکید کرد: «در دسترس‌ترین واکسن، بهترین واکسن است» همچنان شعار ماست و خوشبختانه هم‌اکنون انواع واکسن‌ها را در اختیار داریم، بنابراین افراد منتظر واکسن خاصی نباشند و حتماً برای دریافت دُزهای عقب‌افتاده و دُز سوم واکسن خود به مراکز تزریق واکسن مراجعه کنند.


دکتر دلشاد عنوان کرد: پوشش واکسیناسیون دُز سوم در استان به حدود ۵۰ درصد رسیده که نشان از مشارکت مردم در این امر دارد، بنابراین با توجه به اهمیت و تأثیر تزریق واکسن در کاهش میزان بستری و فوتی‌های کرونا در افراد واکسن زده نسبت به افرادی که واکسن نزده‌اند، از مردم می‌خواهیم در زدن واکسن اهمال نکنند.

 

وی البته رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کنار واکسیناسیون را برای مقابله با کرونا و سویه جدید آن ضروری دانست و گفت: رعایت فاصله دو متر، بهبود تهویه در فضاهای عمومی، دقت بیشتر در بهداشت دست‌ها، زدن ماسک و پرهیز از دورهمی و میهمانی‌های کوچک و بزرگ از جمله مواردی است که افراد باید توجه جدی داشته باشند.

 

باید یادآور شد؛ طی ۲۴ ساعت منتهی به ۲۵ بهمن ماه، ۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در استان بستری شدند و مجموع بیماران بستری کووید۱۹ در استان به ۲۷۹ نفر رسیده است.


همچنین طی این مدت شمار فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به ۵ نفر افزایش یافته است.

 

سمیرا نیستانی

 

 

 

کد خبر 1148568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha