الگوگیری از سیره علوی، بهترین هدیه معنوی در عید ۱۳ رجب است 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم: الگوگیری از سیره علوی، بهترین هدیه معنوی در عید ۱۳ رجب است استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: حقیقتاً بهترین هدیه معنوی در عید ۱۳ رجب، الگوگیری از سیره علوی و پیاده کردن آن در زندگی ماست. 

حجت الاسلام و المسلمین محمد همتیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم ضمن تبریک سالروز ولادت مولی الموحدین علی(ع) ابراز داشت: در چنین ایام عزیز و باسعادتی چه خوب است که ما با تأسی به سیره و کلام نورانی امیرالمؤمنین(ع)، بهترین هدیه معنوی را دریافت کنیم، چرا که الگوگیری از سیره و مرام اهل بیت(ع)، زمینه ساز سعادت و عاقبت بخیری دنیا و آخرت همه ماست.

 

وی با اشاره به این که پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) بر اساس آن حدیث معروف، پدران این امت هستند، افزود: یکی از آن مباحث ناظر به شاخصه های پدر نیکو و شایسته در کلام و منطق امیرالمومنین(ع) است، چه آن که در فرهنگ اسلامی ما هم از تعبیر"والد" استفاده می کنیم و هم تعبیر"اَب" که تبیین هر کدام از آن ها ضروری است.

 

وی همچنین گفت: معمولاً کلمه "والد" تنها بر پدر انسان به کار می رود؛ پدری که باعث به وجود آمدن فرد شده ولی "اب" درباره سرپرست، پدر و بنیانگذار به کار می رود کما این که ما در زبان فارسی می گوییم فلانی پدر علم ریاضی ، فیزیک و ... است. اتفاقاً در قرآن مجید نیز واژه اب به معنای سرپرست ، بنیانگذار و مدیر و مدبر به کار رفته است.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: به بیان نورانی حضرت امیر(ع) و کتاب شریف نهج البلاغه که نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که از نگاه ایشان، آن پدری، پدر شایسته است که مهم ترین میراث او ، ادب  اخلاق برای فرزندانش باشد، کما این که مولا علی (ع) در حدیثی می فرمایند: "بهترین ارث پدران برای فرزندان ، ارث ادب است"

 

وی افزود: شاخصه دیگری که از کلام امام علی (ع) در این باره استفاده می شود آن است که پدری شایسته است که برای فرزندان خود دانش به وراثت بگذارد یعنی آموزگار و تعلیم دهنده فرزندانش باشد.

 


همتیان در خاتمه بیان داشت: علاوه بر بحث انتخاب نام نیک برای فرزندان، یکی از ملاک ها این است که پدر به فرزندان خود قرآن و معارف الهی را بیاموزد و در این زمینه به هیچ وجه اهل کوتاهی و غفلت نباشد.

کد خبر 1148585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha