هيچ ماهى به پايه عظمت  ماه رجب نمى رسد

حجت الاسلام میرزایی، گفت: ماه رجب ماه پر خیر و برکتی است که با انجام چند عمل مجوز ورود به بهشت برای کسی که خودسازی کرده باشد صادر و درهای رحمت و بخشش الهی به روی هر کسی باز می‌شود و هيچ ماهى به پايه عظمت ماه رجب نمى رسد .

حجت‌الاسلام مجید میرزایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: گرچه همه زمان ها مخلوق خدا است ليكن برخى از آنها از شرافت و ويژگى خاصى برخوردار است. درست است كه همه ماه هاى سال، پرتوى از قدرت جهان آفرين است; امّا سه ماه رجب، شعبان و رمضان، داراى امتياز و برجستگى ويژه اى هستند و در عصر جاهليت، مردم ماه رجب را گرامى مى داشتند.

 

 

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه کرمانشاه با اشاره به اینکه پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله)مى فرمايد: رجب، «شهرالله الأصمّ» است; و بدان سبب آن را «اصمّ» ناميدند كه هيچ ماهى به پايه عظمت آن نمى رسد افزود:  در كرامت و فضيلت اين ماه، حضرت امام صادق(عليه السلام) نيز مى فرمايد: آن گاه كه قيامت برپا شود، منادى الهى فرياد زند: «أين الرجبيّون؟»; كجايند آنانكه ماه رجب را گرامى داشتند و از آن، بهره ها بردند؟ از آن انبوه جمعيت، گروهى برخيزند كه نور جمالشان محشر را روشن كند. بر سر آنان تاج هاى شاهى كه مرصّع به درّ و ياقوت است، قرار دارد و در طرف راست هرنفر از آنان هزار فرشته، در سمت چپ نيز هزار فرشته به او كرامت و تعظيم الهى را تبريك گويند. از جانب الهى ندا آيد: بندگان و كنيزانم، به عزت و جلالم سوگند، شما را جاى و مقام گرامى و عطاياى فراوان دهم و شما را در جايى جاى دهم كه از زير آن نهرها جارى است و شما در آن جاويد خواهيد بود زيرا شما داوطلبانه براى من در ماهى كه من بزرگش داشتم روزه گرفتيد. سپس، خطاب به فرشتگان فرمايد: فرشتگان من! بندگان و كنيزان را به بهشت داخل كنيد. در اينجا حضرت صادق(عليه السلام) فرمود: اين پاداش، براى كسى است كه گرچه يك روز از اول يا وسط يا آخر ماه رجب را روزه بدارد.

 

وی خاطر نشان کرد: در دل این صدف مرواریدی به نام ایام البیض نهفته است ،حقیقتا برای اهل معرفت وعبادت و انس وخلوت با خدا فرصت بی بدیلی است که همه ساله تا قبل از شیوع ویروس منحوس کرونا مردم  وجوانان مومن از این فرصت استفاده می کردند ودر مساجد واماکن مذهبی و بقاع متبرکه سه شبانه روز معتکف می شدند اما در این چند سال بدلیل شیوع ویروس کرونا این برنامه لغو شده است.

 

 

حجت الاسلام میرزایی با اشاره به معنی اعتکاف تصریح کرد: در اصطلاح لغوی به معنای توقف است ولی در متون فقهی وبه معنای خلوت گزینی و عزلت نشینی در مکانی برای عبادت وبه قصد قربت الهی است که حداقل سه شبانه روز طول بکشد ، اعتکاف از سنت های پیامبر اکرم (ص) است که برای نخستین بار به مدت ده شبانه روز در مدینه ودر مسجد ودر دهه اول ماه رمضان پیامبر اکرم (ص) معتکف شدند واین سنت را هم به همه مومنان سفارش کردند واین اعتکاف به یک امر مستحب است که مومنین ومومنات برای رضای الهی و خودسازی خود فرصتی را در زندگی خود به این مهم اختصاص دهند.

 

 

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه کرمانشاه اظهار کرد: اعتکاف در همه ماه ها خصوصا ماه رمضان و ایام البیض که از ۱۳ تا ۱۵ ماه رجب است بسیار سفارش شده ودارای فضیلت بیشمار است امروزه که متاسفانه به دلیل شیوه ویروس کرونا امکان حضور دسته جمعی در مساجد و مراکز مذهبی  محیا نیست همه مومنین می توانند این کار را در خانه با همان کیفیت انجام دهند یعنی روزه بگیرند در مکانی خاص در خانه که همیشه محل اقامه نماز است معتکف شوند از طرح مباحث دنیوی اجتناب کنند ، به تهجد و شب زنده داری وتلاوت قرآن مشغول باشند ، اعمال این ایام را که به صورت مبسوط در مفاتیح ذکر شده را انجام دهند سعی کنند کمتر با افراد دیگر صحبت کنند مگر برای امور معنوی باشد واگر چنانچه نتوانستند در خانه و مصلای خود معتکف شوند نسبت به اقامه نماز جعفر طیار اقدام کنند.

 

 

وی با بیان اینکه انشا الله معنویت این نماز بتواند مواهب الهی اعتکاف را برای آنها جبران نماید، گفت:  فلسفه اعتکاف از خود بریدن وبه خدا رسبدن است ودر یک کلمه انسان را از دنیا ومادیات دور کند و قدرت تعقل وتفکر وتامل در وجود انسان نسبت به خداوند باری تعالی را برای انسان روشن سازد لذا فلسفه اعتکاف معرفت افزایی است ، خودسازی وجهاد با نفس است ، خدا شناسی است .

 

 

حجت الاسلام میرزایی افزود: «من عرفه نفسه فقد من عرفه ربه » انسان در خلوت ها همیشه به خویشتن ورود می کند که این خویشتن ابتدای  انقلاب درونی است ، و وقتی به خویشتن پرداخت مراتب بعدیش محاسبه  و مراقبه است ونتیجه اینها می شود تزکیه نفس که همه پیامبران وامامان معصوم علیهم السلام  جز رسیدن به این مقوله که لازمه رسیدن انسانها به قرب الهی است نبوده  و اعتکاف یکی از این نشانه ها است که در جلوی راه مومنین قرارداده شده است خداوند همه ما را از رجبیون قرار دهد وتوفیق درک فضائل این‌ماه را وخصوصا این ایام البیض را به ما عنایت کند.

کد خبر 1148773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha