حوزه را از نهادی فرهنگی به مجموعه فاخر علمی پژوهشی تبدیل کنیم/ مستطیل سبز حوزه‌ها، مدارس علمیه هستند

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران تاکید و تمرکز مرکز مدیریت را بر "مدرسه محوری"دانست و گفت: مستطیل سبز حوزه‌ها، مدارس علمیه هستند و باید بر روی آنها تمرکز کرد. لذا حوزه را از نهادی فرهنگی به مجموعه فاخر علمی پژوهشی تبدیل کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین «عبدالکریم بهجت پور» در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه خواهران استان قم که در سالن جلسات شهید سلیمانی مرکز مدیریت و با حضور مدیران مدارس علمیه خواهران استانهای قم و کاشان برگزار شد، با اشاره به رشد آموزشی استان و کاهش آسیب ها، دغدغه اصلی مدیریت را برنامه‌ های زیرساخت‌های پایدار برای آینده حوزه عنوان کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، مرجعیت رسمی حوزه زنان و خانواده در عرصه ملی و بین‌المللی را چشم اندازه حوزه‌های علمیه خواهران بیان کرد و افزود: شورای سیاست گذاری حوزه در افق 1414 اهداف و برنامه ها را تعیین کرده و ما باید بدان معطوف باشیم، لذا حوزه را از نهادی فرهنگی به مجموعه فاخر علمی پژوهشی تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه اصلاح و ارتقای حوزه، محصول مشترک همه بدنه حوزه است نه بعنوان یک ابلاغ و دستور نهادی، بیان داشت: سه گام اصلی که هریک در پنج سال تعریف شده شامل: گام اول؛ مطالعه اسناد و احصای کمبودهای استاندارد موجود و نیز احصای آسیب ها، گام دوم؛ تبدیل شدن به دستگاهی کارشناس و شناخت های تخصصی و نیمه تخصصی جهت فهم مسائل مرتبط با زنان و خانواده که نیازمند انباشته های علمی و آینده نگری است، زیرا تربیت معطوف به آینده است و باید نگاه به آینده داشته باشیم.

مدیر حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: گام سوم اینکه باید تولیدگر دانش بوده و محوریت علم در حوزه زن و خانواده محقق شود و تبدیل به تبیین گر رسمی و واقعی در میدان گردد و این همان مرجعیت علمی است.

وی ادامه داد: در این حرکت سه مرحله‌ای نباید بر روش های تجربه شده اصرار داشته باشیم و باید قدرت ریسک هم دیده شود که در این راستا اولاً خودباوری و تمرین خواهران در میادین متوسط و میانی و ثانیاً ایجاد فرصت آزمون و حل مسئله نیاز است، بطوریکه جایگاه زنان در حوزه خواهران باید عمیق تر باشد و حوزه خواهران بایستی توسط خود خواهران اداره شود که منظور از راهبرد دوم این است که باید بطور مطلق، استقلال داشته باشند نه فقط استقلال مالی، بلکه استقلال در همه ابعاد از جمله: استقلال سیاسی البته با تاکید بر منویات مقام معظم رهبری، استقلال نهادی از سایر سازمان‌ها، استقلال تدابیر و سیاستگذاری و ...

حجت الاسلام و المسلمین استاد بهجت پور، تاکید و تمرکز مرکز مدیریت را بر "مدرسه محوری"دانست و خاطرنشان کرد: مستطیل سبز حوزه‌ها، مدارس علمیه هستند و باید بر روی آنها تمرکز کرد. روان‌سازی فعالیت های معاونت‌ها در راستای تولید محتوا در مدارس باید مورد توجه قرار بگیرد. از سوی دیگر، خروجی اصلی را باید در نتایج جستجو کرد چرا که میزان انتظارات از استان قم بسیار بالاست و این استان باید پشتیبان سایر حوزه‌های علمیه کشور باشد و به عنوان پیشرو مطرح باشد.

 وی در پایان، دستاوردهای حوزه علمیه خواهران استان قم را مواردی همچون افزایش معدل علمی پژوهشی طلاب، کاهش میزان سن پذیرفته شدگان، افزایش تعداد پذیرفته‌شدگان، افزایش ارتباط مدرسه با نهادهای دینی، ارتقای استانداردهای اساتید و میزان تحصیلات مدیران و معاونان برشمرد و افزود: این خروجی‌ها حاکی از توانمندی و مهارت مدیریت حوزه خواهران استان قم بوده و نشان‌دهنده‌ی اهتمام و تاکید آنها بر روی مسئله‌ی مدرسه محوری است.

 

کد خبر 1148928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha