حضرت زینب سلام‌الله‌علیها پرچمدار استمرار امامت بعد از واقعه کربلاست

حجت الاسلام موسوی نسب گفت: پرچم دار واقعی امامت را حضرت زینب (س) می توان دانست و پرچمدار اصلی استمرار امامت و خاموش نشدن بحث امامت را در حضرت زینب کبری (س) باید جستجو کرد.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ وجود مقدس حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها دارای ویژگی های خاصی است و می توان گفت تنها شخصیتی است که هفت معصوم را درک کرده اند. یعنی وجود مقدس رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، امیرمومنان علیه السلام، حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، امام حسن علیه‌السلام، امام حسین علیه السلام، امام سجاد علیه السلا و دوره کودکی امام باقر علیه السلام را و از محضر شش معصوم کسب فیض و معرفت کرده است. حضرت زینب سلام الله علیها به خوبی در دامان مادر عظیم الشأنش وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها سرور بانوان دو عالم پرورش یافت و از آن حضرت درس بزرگ ولایت و ولایت مداری و دفاع از ولایت را آموخت. به مناسبت وفات حضرت زینب سلام‌الله‌علیها این خبرگزاری گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین سید جعفر موسوی نسب مدیر بنیاد حضرت مهدی موعود (عج) در خراسان رضوی داشته که در ادامه تقدیم می شود:

 

نقش حضرت زینب (سلام الله علیها) در حفظ جایگاه امامت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ضمن تسلیت وفات شهادت گونه حضرت زینب (س)، حضرت زینب (س) در بحث تثبیت، و حفظ و حراست از جایگاه امامت و امام نقش ویژه و بی بدلیلی بوده است. بعد از واقعه کربلا حضرت زینب (س) نقش اساسی در بحث حراست از امام و امامت را دارند و تمام تلاش و توان خود را در بحث ولایت پذیری از امام را ایفا کردند و استمرار این بحث را از شهادت امام حسین (ع) در رابطه با امام سجاد (ع) داشتند و نقش اساسی در تبیین و گسترش جایگاه امامت در طول دوران حیات خود بعد از شهادت امام حسین (ع) داشتند؛ حضرت جایگاه واقعی امامت را در خطبه های آتشین خود بعد از واقعه کربلا در مجلس یزید و بعد هم در طول مسیر از کربلا تا مدینه تبیین و تبلیغ کزدند و جمع زیادی از دلها را به سمت امامت و جایگاه ولی و حجت الهی سوق دادند.

در طول مسیری که از حضرت از کربلا تا مدینه داشند در فرازهای متعدد و مختلف و مجالس خصوصی و عمومی بحث تبیین و گسترش جایگاه امامت را به خوبی می بینیم و تاثیرگذاری حضرت زینب در استمرار و تبیین بحث امامت بر هیچکس پوشیده نیبست حتی مخالفین اهل بیت (ع) در مکان های متعدد با سخنرانی حضرت زینب (س) به حقانیت امام حسین (ع) پی می برند و به سمت امامتی که در قرآن کریم و روایات معصومین بیان شده هدایت می شوند. در واقع پرچم دار واقعی امامت را حضرت زینب (س) می توان دانست و پرچمدار اصلی استمرار امامت و خاموش نشدن بحث امامت را در حضرت زینب کبری (س) باید جستجو کرد.

 

 لطفاً درباره اثرگذاری حضرت زینب (سلام الله علیها) در جریان کربلا بیشتر توضیح دهید.

تمام هدف دشمن برای شهادت امام حسین (ع) از بین بردن بحث امامت بود، ما می بینیم حلقه وصل و واسطه عظیم و قوی بحث امامت از امام حسین (ع) به سایر ائمه و حفظ و حراست آن، حضرت زینب (س) هستند. حضرت نگذاشتند بعد از شهادت امام حسین (ع) ندا و پیام امامت مخفی بماند و قطع شود و در حنجره حضرت زینب (س) جایگاه و بحث امامت استمرار پیدا کرد علی رغم اینکه دشمن تمام تلاش و هم خود را به کار برد که بعد از شهادت امام حسین (ع) بحث امامت خاموش شود اما می بینیم این چراغ به زبان و خطبه های پورشور حضرت زینب (س) شعله ورتر و پرنور تر شد

 

 به نظر شما چه درسهایی از حضرت زینب (سلام الله علیها) می توان برای زندگی امروز گرفت؟

امروز ما در جمهوری اسلامی با تحریم های ظالمانه مواجه هستیم ، درسی که می توان از مکتب حضرت زینب (س) گرفت درس صبرو استقامت است که اگر صبر و استقامت باشد پیروزی های مختلفی پشت سرآن رخ خواهد داد. ما این صبرو مقاومت را در حضرت زینب (س) دیدیم که بعد از واقعه کربلا با وجود مصیبت های فراوانی که بر حضرت زینب وارد شد فرمودند: "به جز زیبایی چیزی ندیدم" و با تدبیر جامعه شیعی را از گردنه های سخت و از آن بحران ها عبور دادند. در واقع درس صبر مقاومت و درس ایستادگی و درس شکر گذاری از نعمت های الهی را باید از حضرت زینب آموخت.

اخلاق و تربیت نسل منتظر که در رکاب امام زمان قرار گیرند یکی دیگر از درس هایی است که می توان از حضرت زینب (س) آموخت امروز ما در مورد نسل منتظر رسالت سنگینی را برعهده داریم. بزرگترین رسالت حضرت زینب (س) تربیت نسل منتظری بود که در واقعه کربلا تقدیم امامت کردند و امروز نیز رسالت حضرت زینب (س) استمرار دارد و امروز بهترین درسی که می توان از ایشان گرفت تربیت نسل منتظر برای ولی و حجت الهی است.

 

حضرت زینب (س) با وجود از دست دادن برادران و فرزندان خود همچنان محکم ایستادند و از امامت دفاع کردند. این رفتار حضرت چطور می تواند در جامعه ما برای زنان الگو باشد؟

حضرت زینب (س) در دامن حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) پرورش یافتند و اسلام ناب را آموختند و به عنوان قویترین رسانه زمان در دوران خفقان آن روز، اسلام و مکتب ناب را به مردم منتقل کرند. امروز همه مادران و خواهران شهدا که اسوه واقعی آنها حضرت زینب (س) هستند از زبان گویایی که حضرت در واقعه کربلا داشتند، یک رسانه واقعی باشند. امروز تکلیف بسیار مهمی بر عهده رسانه در مورد ابعاد شخصیتی حضرت زینب (س) دارد که به نظر من در مورد ایشان کوتاهی کرده است و می طلبد که رسانه پیرامون ابعاد مختلف شخصبتی حضرت زینب (س) به عنوان یک مفسره کامل، انسان متعبد و معنوی به عنوان الگو در جامعه امروز مطرح شوند و رسالت رسانه های ما در این خصوص سنگین است و امروز باید ابعاد مختلف زندگی حضرت زینب (س) از جمله صبر و استقامت، علم ، کرسی تفسیر و مباحث اخلاقی تبیین شود چرا که جامعه ما تشنه و نیازمند نسخه های حضرت زینب (س) است.

 

 در سختی ها و مشکلات انقلاب اسلامی چگونه می توانیم همچون حضرت زینب(س)، جز زیبایی نبینیم؟

مشکلات امروز ما قابل مقایسه با مشکلات زمان حضرت زینب (س) نیست، به مراتب سختی ها، مشکلات و تحریم هایی که دشمن آن دوران بر امام حسین (ع) تحمیل کرده بود، بیشتر از دوران کنونی است . با همه آن سختی ها و مشکلات و محدودیت و مصیبت هایی که بر حضرت زنیب (س) وارد کردند این بانو مثل کوهی مقاومت و استقامت کرد و این درسی برای همه ما است که در مقابل مشکلات کوچکی که در پیش راه ما است بتوانیم صبر و مقاومت کنیم و حضرت نه تنها مصیبت فرزندان، برادران و 72 گل پرپر شده در کربلا را با جان و دل خرید، در راه اشاعه فرهنگ اهل بیت (ع) و امامت به نحو احسنت عمل کرد و امروز رسالت همه ما است که در مقابل مسائل و مشکلات اقتصادی حضرت زینب (ع) را به عنوان بهترین الگو قرار دهیم تا بر تمام مشکلات فائل آییم.

 

کد خبر 1148942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha