پروتکل هایی که غبار فراموشی گرفت/ زدن ماسک، شاید وقتی دیگر

برخی شهروندان پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و با توجه به تزریق دو دُز واکسن از زدن ماسک خودداری کرده و احساس عادی بودن شرایط را دارند که چنین نیست و نباید با بی احتیاطی در مقابل سویه جدید، شاهد وضعیت بدتر از این بود.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی_شیروان؛ برخی شهروندان پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و با توجه به تزریق دو دُز واکسن از زدن ماسک خودداری کرده و احساس عادی بودن شرایط را دارند که چنین نیست و نباید با بی احتیاطی در مقابل سویه جدید، شاهد وضعیت بدتر از این بود لذا مردم باید همکاری های لازم را داشته باشند.

 

با توجه به وضعیت قرمز شهرستان، تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای ایجاد ایمنی و محافظت در برابر سویه اُمیکرون کرونا از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا که کارشناسان بر این باورند، واکسن کرونا در مقابل اُمیکرون همچون سویه‌های دیگر احتمال ابتلا، شدت وضعیت بیماری و مرگ و میر را کاهش می دهد.

 

استفاده از ماسک نقش بسزایی در جلوگیری از گسترش و سرایت این ویروس دارد و از سویی تزریق دوز سوم، ایمنی بدن را بالاتر خواهد برد و احتمال ابتلاء به بیماری شدید را کاهش می‌دهد، رعایت شیوه نامه های بهداشتی، عدم شرکت در تجمعات عمومی و خانوادگی و عدم عادی انگاری برای پیشگیری از درگیر شدن با حجم بالای مبتلایان و بستری های ناشی از کرونا در سویه جدید این ویروس، بسیار حائز اهمیت است.

 

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شیروان گفت: تاکنون ۳۹ درصد از جامعه هدف در این شهرستان دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند که نسبت به هفته گذشته ۱۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

 

«سیده معصومه هاشمی» اظهارکرد: با وجود روند افزایشی تزریق دُز سوم در شیروان، اما همچنان این شهرستان در پوشش تزریق این مرحله نسبت به دیگر شهرستان ها پایین تر است به گونه ای که از شهروندان می خواهیم برای ایمنی بیشتر جامعه هر چه سریعتر برای تزریق دُز سوم مراجعه کنند.

 

وی ساده انگاری و دست کم گرفتن اُمیکرون را از دلایل پوشش پایین دُز سوم در شهرستان دانست و گفت: روزانه ۸۰۰ دُز واکسن در سطح شهر و روستاهای شیروان تزریق می شود که انتظار می رود با مراجعه بهنگام این موضوع تسریع یابد.

 

وی با بیان اینکه درصد پوشش تزریق دُز  سوم واکسن در این شهرستان نسبت به سایر شهرهای این استان پایین تر است، خاطرنشان کرد: در هفته گذشته همکاران مستقر در مراکز شهری و خانه های بهداشت روستایی با کمک نیروهای بسیجی، هلال احمر و دانشجویان بهورزی با  افرادی که زمان تزریق دُز سوم آنان فرا رسیده ولی مراجعه نکرده بودند، تماس گرفتند که استقبال خوبی انجام شد و  طی یک هفته اخیر شاهد ارتقای 10 درصدی پوشش دُز سوم بودیم و پوشش دُز سوم واکسن کرونا در این شهرستان  اینک 39 درصد است.

 

هاشمی با تقدیر از تلاش های کادر بهداشت و درمان تصریح کرد: کادر بهداشت و درمان طی دو سال اخیر تلاش های بسیاری برای کاهش آلام مردم در دوران کرونا انجام داده و همه ما موظفیم به این مجموعه در اجرای ماموریت های مهم مربوط به پیشگیری از بیماری و حفظ سلامت جامعه کمک کنیم.

 

وی عنوان کرد: امروز به خاطر تلاش‌ها و فداکاری‌های خالصانه و خستگی ناپذیر همه دستگاه‌های مسئول و همراهی و همکاری مردم، از شرایط نسبتاً مناسبی نسبت به سایر کشورها برخوردار هستیم و برای کنترل کامل این بیماری لازم است همچنان شیوه نامه‌های بهداشتی با دقت مراعات شود.

 

۲۰ درصد موارد مثبت کرونایی بستری گروه سنی کم تر از ۱۰ سال است

 

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شیروان گفت: طی یک هفته اخیر ۲۰  درصد موارد مثبت کرونایی بستری گروه سنی کم تر از ۱۰ سال بوده است.

 

هاشمی اظهارکرد: کودکان جزو جمعیت حساس و پرخطر هستند، از آنجا که ممکن است علائم کرونا در کودکان به صورت تهوع و استفراغ باشد و بدن آنان با کم آبی مواجه شود، توصیه می شود در صورت وجود این علائم و یا تب های مقاوم به درمان حتما به پزشک مراجعه کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: درصد مراجعین و مبتلایان به کرونا در این شهرستان افزایش داشته و سیر صعودی دارد، به طوری که میانگین بستری روزانه کرونا ۱۴ نفر بوده و ۶۰ درصد تست های بیماران بستری مثبت می باشد.

 

هاشمی اضافه کرد: تعداد مراجعین سرپایی به مرکز منتخب روزانه ۱۲۰نفر است، ۷۱ درصد تست های مراجعین سرپایی مثبت می باشد، کل نمونه گیری های «پی سی آر» در هفته قبل ۳۰ درصد افزایش داشته و موارد مثبت ۵۰ درصد افزایش داشته که سیر بیماری کرونا در این شهرستان مانند سایر شهرهای استان و کشور صعودی است.

 

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شیروان در خصوص آمار واکسیناسیون این شهرستان گفت: تاکنون بیش از  ۲۳۷ هزار دُز واکسن به گروه های سنی مختلف تزریق شده که درصد پوشش نوبت اول ۹۳.۲ درصد، نوبت دوم ۷۶ درصد و نوبت سوم حدود ۴۰ درصد است.

 

هاشمی افزود: همچنین تاکنون ۷۲ درصد زنان باردار نوبت اول و دوم واکسن را دریافت کرده اند.

 

شهرستان شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

 

«فاطمه مقدسی»

 

کد خبر 1149052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha