بی واسطه با مردم/ ضرب العجل «قناعت» برای رسیدگی به خواسته های مردم

استاندار خراسان جنوبی به همراه تنی چند از مدیران استانی و شهرستانی طی یک بازدید سه ساعته از نزدیک و به صورت چهره به چهره با اهالی محله موسی بن جعفر(ع)، الهیه و کاظمیه بیرجند گفتگو کرد.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ ساعت ۹.۳۰ صبح جمعه آخرین هفته از بهمن ماه 1400 محله الهیه و موسی بن جعفر علیه السلام از محلات قدیمی و کم برخوردار شهر بیرجند میزبان «جواد قناعت» استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی بود. محله الهیه با بیش از سه هزار نفر جمعیت از محلات کم برخوردار اما جدیدساز بیرجند است که بیشتر منازل احداثی در آن متعلق به مددجویان تحت بهزیستی و البته بخشی هم شخصی است.

 

«سید امین رضوی» از اهالی محله فرصت را غنیمت می شمرد و به بخشی از مشکلات مردم اشاره می کند. نداشتن پلاک منازل، نبود فضای ورزشی، عدم مناسب سازی محیط برای معلولان، عدم وجود محیط های فرهنگی و آموزشی به میزان کافی در الهیه و عدم صدور پایان کار برای منازل را از مهمترین مشکلات اهالی محل برمی شمرد و می گوید: «چون منازل اینجا نما و جان پناه ندارند، برای اینها شهرداری پایان کار صادر نمی کند».

 

استاندار از معاون عمرانی شهردار می خواهد که در مورد حل مشکلات بیان شده توضیح دهد. «توانا» عدم دسترسی به پشت بام به دلیل نداشتن جان پناه را مهمترین دلیل عدم صدور پایان کار عنوان می‌کند و می‌گوید: «باید برای این منازل جان پناه احداث شود، اگر اتفاقی بیفتد همه ما باید پاسخگو باشیم، ما برای ایمنی خود ساختمان ها سخت گیری می کنیم».

 

او ادامه می‌دهد: «برای پلاک کوبی منازل هم قراردادی با پست امضا و این موضوع حل خواهد شد، اما در مورد فضای فرهنگی این قول را به مردم می‌دهیم که به زودی خانه محله در اینجا راه اندازی شود».

 

وی تاکید می کند: «آقای فرماندار و سایر دستگاه های متولی جلسه ای برگزار کنید و یک جوری تدبیر کنید که هم ایمنی رعایت شود و هم شرایط مردم این منطقه را هم باید دریابید و مراعات حال مردم را هم بکنید، این موضوع را سریعا رسیدگی و نتیجه را به بنده اعلام کنید».

 

لحظه به لحظه بر تعداد افرادی که دور مسئولان جمع شده اند، افزود می‌شود. خانمی که به گفته خودش پرستار بیمارستان ولی عصر (عج) است، با در دست داشتن چند برگه با چشمان اشکبار جلو می‌آید؛ «آقای استاندار ما سال 80 اینجا زمینی خریدیم که قولنامه ای بوده است، اشتباه کردیم! نمی دانستیم که باید سند داشته باشد اما آن زمان براش سه و نیم میلیون تومان پول داد، حالا شهرداری به ما نه آب می دهد و نه برق! می گویند زمین هایی که در آن زندگی می کنید ملی است، فقط به ما گاز دادند، رفتم برای کارهای واگذاری زمین، گفتند زمین شما را به خیرین مسکن ساز واگذار کردند چون ملی است، من خودم کادر درمان هستم و 15 سال سابقه کار دارم، من می توانم مثل سایر همکارانم در محله جنوب شهر زندگی کنم اما آمدم اینجا که به مردم محله ام کمک کنم».

 

 

رفتیم راه و شهرسازی جواب ما را نداد!

او ادامه می‌دهد: «قبلا رفتیم اداره مسکن و شهرسازی، جواب ما را ندادند و اعلام کردند شما زمین های دولت را گرفتید، من اگر می دانستم زمین ها دولتی است، هرگز نمی خریدیم، آن زمان طلاها، ماشین و ملک کشاورزی خودم را فروختم و این زمین را خریدم الان آب و برق نمی دهند، برخی اهالی مجبور شدند خلافی برق بگیرند که از نظر قانونی و شرعی اشکال دارد اما چه کنند.»

 

استاندار پس از شنیدن صحبت های این خانم و تعداد دیگری از اهالی که چنین مشکلی گریبان آنها را هم گرفته است، از مسئول دفترش می خواهد تا جلسه ای با حضور شهرداری، راه و شهرسازی، نماینده دادگستری، معاون عمرانی استاندار، فرماندار بیرجند، سازمان بازرسی و سایر دستگاه‌های متولی بگذارد و موضوع را تدبیر کنند، همچنین به دستور استاندار مقرر شد به افرادی که برق نداشتند انشعاب برق تا تعیین تکلیف قانونی این زمین ها به صورت موقت واگذار شود.

 

حل مشکل روشنایی بلوار الهیه، کمبود اتوبوس درون شهری و توجه بیشتر شهرداری به نظافت محله مشکلات دیگری بود که توسط اهالی مطرح شد و استاندار از معاون عمرانی شهرداری خواست تا این موضوعات در دستور کار حل و فصل قرار دهند.

 

پس از بازدید از محله الهیه به سمت محله موسی بن جعفر حرکت می‌کنیم. محله ای قدیمی با کوچه‌های تنگ و پرفراز و نشیب، که جمعیتی بالغ بر 10 هزار نفر را در دل خود جای داده است. برخی از منازل مسکونی قدیمی این محله حدود سه تا چهار خانوار زندکی می کنند، یکی از آسیب های جدی این محله کم برخوردار وجود آسیب های اجتماعی مانند خرده فروشان است، به گفته یکی از اهالی از بس این محله خرده فروش دارد، زن و بچه های مردم در آسایش نیستند.

 

حضور در بین مردم و شنیدن درد دل آنها توصیه همیشه رهبر انقلاب به دولتمردان است که متاسفانه در دولت قبل خیلی مورد اقبال مسئولان نبود اما حضور رئیس جمهور دولت سیزدهم در این محله کم برخوردار در جریان سفر به خراسان جنوبی نشان از تاکید ویژه دولت بر رسیدگی به مشکلات محرومان دارد اما دردها و مشکلات در این چند سال آنقدر زیاد روی هم انباشته شده است که از عهده دولت خارج شده است.

 

 

مشکلاتمان را به که بگوییم!

مقام عالی دولت در استان در حال گفتگو چهره به چهره با چند تن از اهالی محله است که آقایی از دور فریاد می‌زند؛ «آقای استاندار به دادم برسید، واقعا دیگر نمی‌دانم چکار باید بکنم، من راننده آرژانس هستم، همسرم فلج است، سه فرزند در خانه دارم و در تامین مخارج منزل ماندم چه برسد به اینکه همسرم را درمان کنم، شرکت گاز به خاطر 450 هزار تومان پول قبض گاز که چهار ماه شده است، گاز ما را قطع کردند، این انصاف است؟ استاندار متوجه سر و صدای پیرمرد می شود، او را صدا می زند؛ « آقای برادر بیا ببینم چه شده! بیا کنار من!» مرد ادامه می دهد: «آقا شما رو به خدا بیایید یه لحظه فقط بریم منزل ما ببینید، همسرم فلج هست، نمی توانم با مسافرکشی زندگی خود را اداره کنم، تو این اوضاع شرکت گاز هم گاز ما را قطع کردند». استاندار: «چشم میریم، فقط یه کم صبر کن تا حرف های این آقا تموم شه!»

 

طبق گفته محمدآقا، منزلش در یکی از کوچه های محله کاظمیه است، به همراه مسئول روابط عمومی استانداری و روحانی محل سوار ماشینی که با آن مسافرکشی می کند می شویم و راه می افتیم، آردی مدل 80 که از ظاهرش پیداست، خرجش بیشتر از خود ماشین است. آقای قناعت به همراه فرماندار بیرجند و مدیرکل کمیته امداد خمینی(ره) خراسان جنوبی برای عیادت از همسر این آقا و سرکشی از آنها در پی خودرو پیرمرد مدادی حرکت می‌کنند. همسر این آقا مدتی است به دلیل دیسک کمر دچار مشکلاتی در راه رفتن شده و اکنون بدون ویلچر توان راه رفتن ندارد. او می گوید:« من قبل اینکه به این حالت گرفتار شوم، خودم به برخی از مردمی که نیازمند بودند، کمک می‌کردم، نگاه نکنید امروز به این حال افتادم، خودم چاره درد صدها نفر بودم اما حالا برای قبض گازمان درمانده ایم، یک لطفی بکنید وامی به من بدهید که بتوانم یک ویلچری برای خود تهیه کنم». استاندار قول تامین یک دستگاه ویلچر و پرداخت قبوض عقب مانده گاز و همچنین پیگیری برای درمان همسر این آقا را می دهد.

 

برای ادامه بازدید میدانی از محله موسی بن جعفر دوباره به کوچه شهید ابراهیمی بر می‌گردیم، حالا خیلی از مردم از حضور استاندار باخبر شده اند و برای بیان مشکلات خود یکی یکی جلو می‌آیند؛ «مشکلات این محله آنقدر زیاد است که قابل بیان نیست، درسته که ما در محله موسی بن جعفر هستیم، اما چرا به ما توجه نمی‌کنند؟ آقای استاندار دستم شکسته کار نمی توانم بکنم، اجاره منزلم عقب افتاده نمی‌دانم به کی باید بگم! آقای استاندار اجناس گرون شده به خدا ندارم که برای دخترم جهیزیه بخرم، شما را به خدا کاری بکنید، آقای استاندار شما را به خدا فقط بیایید منزل مرا ببینید من یک پیرزن تنها و ناتوانم، در یک خانه 12 متری با نوه ۶ ساله ام مستاجریم، تمام درآمدم همان مبلغ یارانه و کمک معیشت کمیته است، شما را به خدا بیایید خانه من رو هم ببینید!»

 

استاندار به از مدیرکل بهزیستی استان می خواهد تا بخشی از خانواده هایی که تحت پوشش این نهاد هستند را بررسی و رسیدگی کند. حجم مشکلات اهالی محله موسی بن جعفر و کاظمیه بیرجند آنقدر زیاد است که ساعت ها فرصت برای شنیدن و رسیدگی می خواهد. رها بودن فاضلاب منازل مسکونی در کوچه ها یکی از مهمترین مشکلات این محله است که متاسفانه به دلایل مختلف مشکلاتی را برای بهداشت محیط به وجود آورده است، موضوعی که در بازدید استاندار هم مورد گلایه خیلی از اهالی بود.

 

 

دستور رسیدگی به مشکلات محله موسی بن جعفر(ع)

گفتگوی چهره به چهره با مردم هنوز ادامه دارد که «رحیمی» از اهالی محله موسی بن جعفر پیش می‌آید و به نمایندگی از اهالی به بیان بخشی از مشکلات محل می پردازد. او می‌گوید: «شهرداری با احداث پل در این محله ما را در یک قفس قرار داده است، این پل باعث شده تا محله به بن بست برسد، اینجا باید یک راست گردی زده شود تا حداقل 11 هزار نفر از جمعیت این محله از قفسی که در آن محصور شده اند بیرون بیایند».

 

منظور او دور احداث یک خیابان دو طرفه برای اتصال کاظمیه به موسی بن جعفر است که با احداث پل این موضوع پیش بینی نشده و باعث یک طرفه شدن مسیر منتهی به بهشت متقین بیرجند شده است، استاندار خراسان جنوبی برای حل این مشکل از فرماندار بیرجند می خواهد که فردا در اولین فرصت جلسه ای با حضور دستگاه‌های متولی و نماینده محله موسی بن جعفر (ع) گذاشته شود و می گوید: «جلسه را فردا و یا پس فردا بگذارد، حرف‌های هر دو طرف را گوش کنید و یک تصمیم خوب بگیرید».

 

استاندار خراسان جنوبی در این بازدید تقریبا سه ساعته ضمن دیدار چهره به چهره با مردم، دستور رسیدگی به مشکلات بیشتر افرادی که مراجعه می کردند را داد و از مسئولان خواست تا در خصوص رسیدگی به مشکلات محله که توسط نمایندهای آنها در جریان بازدید بیان شده به صورت جد و فوری موضوع رسیدگی و نتیجه به استانداری اعلام شود.

 

 

 

 

کد خبر 1149351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha