اعتکاف برجسته‌ترین مظهر بندگی در پیشگاه الهی است/ اعتکاف در خوسازی بسیار ارزشمند است

پژوهشگر حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اعتکاف برجسته‌ترین مظهر بندگی در پیشگاه الهی است گفت: یکی از راهبردهای مهم و اساسی جامعه دینی، اعتکاف است و جامعه‌ای که در آن فرهنگ اعتکاف نهادینه شده باشد بسیاری از جوانان‌اش در برابر بدی‌ها مصون هستند.

خبرگزاری شبستان؛ گروه اندیشه: اعتکاف فرصتی است برای همه ما که گناهان و آلودگی‌های خود را از بین ببریم و با نفس خودمان مبارزه کنیم. دلمان را نورانی و قلبمان را صفا ببخشیم و به روحمان جلا ببخشیم نورانیت بدهیم. اعتکاف به‌عنوان برجسته‌ترین مظهر بندگی در پیشگاه خدای متعال شمرده‌ شده است. این سنت یک سنت دیرینه و قدیمی است که قبل ‌از اسلام هم این حالات برای ارتباط با خدا انجام می‌شد. خدای سبحان در قرآن ۹ مرتبه پیرامون اعتکاف سخن گفته‌است.

 

فاطمه سادات حسینی در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به جایگاه و اهمیت اعتکاف در ماه رجب اظهار داشت: اعتکاف به معنای پرورش جسم و جان است و انسان با روزه گرفتن که عبادتی ارزشمند به شمار می رود جسم و جان را در کنار هم پرورش می دهد و به معبود نزدیک می‌شود.

این پژوهشگر حوزه بیان کرد: اعتکاف، آمیخته‌ای از چند عبادت برای شستشوی روح و جان و جسم از آلودگی‌هاست و در واقع، برجسته‌ترین مظهر بندگی در پیشگاه الهی محسوب می‌شود. وی عنوان کرد: اعتکاف از جمله فضیلت‌هایی است که می‌توان با رهایی از وابستگی‌ها و تعلقات دنیوی، فرصتی را برای زدودن زنگارها اختصاص داد و به تعالی و کمال دست یافت.

حسینی خاطرنشان کرد: در اعتکاف، انسان مومن، مکانی مقدس را برای تقربت جستن به خداوند در نظر می‌گیرد و به دور از تعلقات، خود را به معبود متصل کرده و به عبادت می‌پردازد، اعتکاف در واقع یک درنگ طولانی مدت است تا بتوان اعمال و عباداتی را به جای آورد.

وی تصریح کرد: فردی که در مسجد و یا مکانی مقدس به مدت سه شبانه‌روز مقیم می‌شود، اجر و پاداش فراوانی در نزد باری تعالی دارد، همان گونه که خداوند در قرآن کریم با اشاره به چایگاه والای اعتکاف می‌فرماید به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه را برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع و سجودکنندگان پاکیزه نمایند.

این کارشناس مذهبی گفت: اعتکاف، پناه بردن به خداوندی است که بنده‌اش را شایسته بندگی و عبودیت دانسته و پاداش غیرقابل توصیفی برای این بندگی و خلوت نشینی در نظر گرفته است.وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ اعتکاف در جامعه افزود: در روایات متعددی پیرامون جایگاه و عظمت اعتکاف سخن به میان آمده است و در این باره امام صادق(ع) می فرماید :کان رسول الله(ص) اذا کان العشرالاواخر اعتکف فی المسجد، یعنی همانا رسول خدا (ص) در دهه آخر ماه مبارک در مسجد خودش اعتکاف می کرد.

حسینی عنوان کرد: اعتکاف دارای ویژگی‌های فراوانی است و انسان در هر مکانی نمی‌تواند معتکف شود،همچنین روزه‌داری از ارکان مهم اعتکاف است، همچنین عبادت و نیایش و عمل صالح از دیگر ویژگی‌های اعتکاف به شمار می‌رود.وی بیان کرد: در فضیلت اعتکاف، سخن زیاد است، نکته قابل توجه این است که در اعتکاف، انسان از لذایذ دنیوی چشم پوشی می کند و در سه روز که خود را در محضر الهی قرار می‌دهد و با تمرین بندگی به مقابله با نفس می‌پردازد.

این پژوهشگر حوزه اظهار داشت: اعتکاف برای فرد معتکف نیز مسئولیت‌های فردی و اجتماعی زیادی ایجاد می‌کند و انسان معتکف با زهد و تقوایی که کسب می‌کند نمی‌تواند نسبت به دیگران چه در دستگیری از نیازمندان و یا حفظ حقوق‌شان بی‌تفاوت باشد.وی خاطرنشان کرد: یکی از راهبردهای مهم و اساسی جامعه دینی، اعتکاف است و جامعه‌ای که در آن فرهنگ اعتکاف نهادینه شده باشد بسیاری از جوانان‌اش در برابر بدی‌ها مصون هستند، حضور در اعتکاف، همچون سپری کردن دوره‌ای در خوسازی بسیار ارزشمند است و جامعه را از بسیاری از سیب‌ها محفوظ می‌دارد.

 

 

 

کد خبر 1149506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha