کمک مومنانه توسط مسجدی‌ها فراگیر شد/ روش سنتی اداره مساجد را با نوآوری‌ها کنار نگذاریم

محجوب با بیان اینکه عمومی‌شدن کمک مومنانه با هدایتگری ائمه جماعات مساجد شکل گرفته است، گفت: روش سنتی اداره مساجد تحت‌الشعاع نوآوری و نوگرایی قرار نگیرد.

«احمد محجوب» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه حدود ۵۰ سال است در بسیاری از مساجد نقاط مختلف تهران به ویژه در جنوب و مرکز این شهر مداحی می کند، اظهار کرد: روش های برگزاری عزاداری و جشن در مساجد طی سالیان مختلف تقریبا تغییر نکرده است و با حفظ مقدسات و شعائر دین برگزار می شود. حفظ سنت ها بسیار ضروری است و به بهانه نوگرایی و به روزشدگی نباید سنت های اصیل و موثر را کنار گذاشت.

 

ذاکر پیشکسوت اهل بیت (ع) افزود: ائمه جماعات مساجد در گذشته هدیه (حق القدمی) که به مداحان می دادند پس از پایان هر جلسه یا اگر چند روز یا چند شب بود، هر دوره، در قالب پاکت به آنان اهدا می کردند، این درحالی است که امروزه برخی از ستایشگران اهل بیت (ع)، پیش از شروع جلسات مداحی شان، شماره کارت می دهند و مبلغ را دریافت می کنند. این کار به دلایل مختلف درست نیست که شرح این دلایل، در این فرصت ممکن نیست.

 

وی اضافه کرد: ائمه جماعات مساجد نباید مبالغ زیاد را به مداحان و خطبا پرداخت کنند زیرا این کار خلاف سنت پیشکسوتان مداحی و سخنرانی است. یک ذاکر اهل بیت (ع) یا یک سخنران کار خود را باید در نهایت اخلاص و برای کسب رضایت اهل بیت (ع) انجام دهد.

 

محجوب در ادامه با بیان اینکه روش سنتی اداره مساجد نباید تحت الشعاع فناوری های نو قرار گیرد، گفت: محوریت امام جماعت در مدیریت مسجد، آموزش احکام شرعی، برگزاری جلسات اخلاقی و برگزاری بسیاری از جلسات مذهبی و خانوادگی همچون عقد، از جمله این روش سنتی است که متاسفانه اکنون برگزاری جلسات آموزش احکام و سخنرانی اخلاقی در بسیاری از مساجد انجام نمی شود. فلسفه وجود مسجد فراگیری و عمومی شدن معارف دینی و آموزش مسائل شرعی است که این موضوع نباید کمرنگ شود.

 

 

کد خبر 1149542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha