اسماعیلی: عترت عامل وحدت است/ توسعه فرهنگ قرآنی با رویکردی جدید در معاونت قرآن

اسماعیلی، عترت را مبنای وحدت و همگرایی مسلمانان عنوان کرد و گفت: در جمهوری اسلامی ایران قرآن و اهل بیت(ع) محور وحدت و تقریب مسلمین است و نظام اسلامی بر مبنای آن قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،  «محمد مهدی اسماعیلی» در نشست صمیمی با فعالان قرآنی که در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) گفت: ماه رجب ماه خودسازی و آمادگی ورود به شهر الله اکبر است.

 

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت های قرآنی علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایشان از همسنگران حوزه فرهنگی، اجتماعی بوده است و حضور ایشان در معاونت قرآن و عترت مرا بسیار امیدوار کرده که بتواند کارهای مهمی انجام دهد. وی ایده ها و تجارب بسیار خوبی در حوزه قرآنی دارد و مورد قبول و اقبال جامعه قرآنی و فعالان قرآنی انقلابی هستند، فضا و سرمایه اجتماعی بسیار خوبی برای انجام کارهای قرآنی دارد و مجموعه مدیران قرآنی نیز ایشان را می شناسند.

 

تمام توقعات بودجه ای و برنامه ای قرآن و عترت برآورده می شود  

وی با اشاره به تلاش ها و زحمات فعالان قرآنی گفت: دکتر محمدی پیشکسوت در حوزه قرآنی هستند و آقای خواجه پیری از ستون های فعال قرآنی کشور محسوب می شوند و هر اقدامی که در جایگاه اخلاص باشد جزو باقیات و صالحات خواهد بود و انشاءالله توفیق داشته باشیم تا این کارهای مهم را انجام دهیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حکم معاونت قرآن و عترت گفت: در این حکم توقعات و مطالبات در حوزه قرآنی را در قالب 16 بند ذکر کرده ام و تلاش شده است تا از اجمال به تفصیل برویم و این حکم مانند یک تفاهم نامه همکاری کرده است و انتظار داریم در پایان هر فصل گزارش تحولات و برنامه های رخ داده در حوزه قرآن و عترت را ارایه کنند. اسماعیلی با بیان اینکه کارهای خوب بسیاری در حوزه قرآن و عترت انجام شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با مدیریت جدید این اتفاقات ظهور و بروز بیشتری پیدا کند.

 

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه باید وضعیت ساختاری و بودجه ای معاونت قرآن و عترت اصلاح شود، خاطرنشان کرد: برآوردهای بودجه ای و منابع انسانی معاونت قرآن و عترت را احصا کرده و به وزارتخانه اعلام کنید. ما همه توقعات بودجه ای و برنامه ای در این بخش را برآورده می کنیم و از همه برنامه های آموزشی و بودجه ای حمایت می کنیم.

 

اسماعیلی با اشاره به اهمیت ترویج قرآن و عترت در کنار هم گفت: عترت مبنای وحدت و همگرایی در جامعه اسلامی است چرا که هیچ مسلمانی نیست که محبت به اهل بیت را در دل نداشته باشد. وی با بیان اینکه قرآن و عترت در دل و روح همه مسلمانان وجود دارد، گفت: شعاع نورانیت عترت بسیار بالا است و امروز محل تقریب مسلمین است.

 

وی عترت را عامل وحدت عنوان کرد و گفت: قرآن و عترت در کنار هم معنا می یابند و در جمهوری اسلامی ایران قرآن و اهل بیت محور وحدت و تقریب مسلمین است و این موضوع را دنبال می کنیم و مفتخریم که نظام اسلامی بر مبنای آن قرار گرفته است. وی در پایان تصریح کرد: تلاش می کنیم تا با صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه های علمیه ارتباط ویژه داشته باشیم.

 

 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید مرجع فعالیت های قرآنی شود

بنابرگزارش خبرگزاری شبستان؛‌  علیرضا معاف در نشست صمیمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با فعالان قرآنی که در سالن معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: پسوند اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پسوند عینی، حقیقی، واقعی و علی الارض و جدی است و تنها وزارتخانه ای است که پسوند اسلامی دارد و علی القاعده باید محقق شود.

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امر دین، مسجد و قرآن و توجه به دولت عترت در دوره ریاست جمهوری آیت الله رییسی یک امر محوری، کلیدی و راهبردی خواهد بود.

 

وی با اشاره به اهداف راهبردی در توسعه فعالیت های قرآنی گفت: اهداف را در سه سرفصل اصلی صورت بندی کرده ایم. تحقق دولت قرآنی که یکی از اهداف مترقی و خواسته حضرت آقا و امام انقلاب اسلامی است. قرآنی شدن و قرآنی سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هدف دیگری است که در دستور کار قرار داده ایم چرا که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید قرآنی و اهل بیتی شود.

 

معاف خاطرنشان کرد: قرآنی سازی جامعه و تحقق جامعه قرآنی، اخلاقی، نبوی، علوی و جامعه اهل بیتی و جامعه متوسل و متمسک به اهل بیت(ع) و پیامبر (ص) سومین هدف راهبردی ما در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

 

وی تصریح کرد: برای پیگیری تحقق دولت قرآنی مذاکراتی با وزرا و معاونان ریاست جمهوری آغاز کرده ایم که از آن جمله می توان به ارایه طرح اقتصاد قرآنی و میراث فرهنگی قرآنی اشاره کرد اما اصلی ترین مخاطب فعالیت های قرآنی در مجموعه دولت باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد که از طریق جهاد رسانه ای باید به جهاد تبیین بپردازد و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید داعیه دار ترویج اندیشه انقلاب اسلامی باشد.

 

وی ادامه داد: معاونت مطبوعاتی و مرکز توسعه فضای مجازی باید به احراز خبر و دقت در سلامت و صحت خبر توجه کند که این امر می تواند سرفصل جدیدی در فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. معاف با اشاره به منویات امامین انقلاب گفت: معاونت سینمایی و تئاتر باید از مدل ها و روش های قرآنی در تهیه برنامه ها بهره ببرد و در مجموع باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرآنی باشد.

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آیه«إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ».، خداوند متکبر را دوست ندارد، گفت: خداوند در قرآن کریم و در این آیه به صراحت به مقوله هنر اشاره کرده است. ما هم باید هنر را با مساجد و اهل دین تلفیق کنیم.

 

وی با اشاره به فعالیت های شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید شورای توسعه فرهنگ قرآنی را مسئله اصلی خود قرار دهد. معاف با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص قرآن و فعالیت های قرآنی در کشور گفت: مفهوم کانونی امیدافزایی و یأس زدایی و قنوط باید به نشاط و آرامش و رونق فرهنگ قرآنی تبدیل شود.

 

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به مرجعیت فعالیت های قرآنی تبدیل شود، گفت: با بررسی هایی که انجام داده ایم شش دستگاهی که در دولت قرار است در امر قرآن فعالیت کنند شامل وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، آموزش عالی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت ورزش و جوانان و وزارت بهداشت و درمان است.

 

وی با بیان اینکه امید به معنی آرامش و نشاط و رونق است، خاطرنشان کرد: امید شعار دولت مردمی آقای رییسی است که باید در فعالیت های قرآنی نیز به آن توجه داشته باشیم.

 

معاف با اشاره به فعالیت موسسات هفده گانه ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجموعه ای است که هنرمندان، نویسندگان، ناشران، اساتید قرآنی، اهالی مسجد، امامان جماعت، هیئت ها و سایر نهادهای فعال همه در خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کنند که در تهیه و تدوین برنامه ها باید به این موضوع توجه داشته باشیم.

 

 

توسعه فرهنگ قرآنی با رویکردی جدید در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد

بنابراین گزارش در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی در نشست صمیمی فعالان قرآنی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به روند شکل گیری معاونت قرآن و عترت گفت: ما اسم داریم اما مسمی را نداریم. در حال حاضر چهار معاونت قالبی هنر، سینما، کتاب و مطبوعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کنند و یک معاونت محتوایی با عنوان قرآن و عترت در کنار آنها داریم.

 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: اگر این چهار قالب یعنی معاونت های هنر، سینما و مطبوعات؛ محتوای خود را از معاونت قرآن و عترت دریافت کنند، می توانیم در راستای ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی اقدامات سازنده ای انجام دهیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمدی افزود: اگر به طور متوسط سالانه 100 فیلم سینمایی در کشور تولید شده باشد، پس از گذشت 43 سال از پیروزی انقلاب اسلامی چهار هزار و 300 فیلم در کشور تولید شده است که از بین آنها کمتر از 10 فیلم به معنای خاص، قرآنی است و به مسایل و موضوعات مربوط به قرآن پرداخته است در حالی که پر جاذبه ترین و پر بیننده ترین و پر استقبال ترین فیلم های قرآنی بوده اند.

 

وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب به رغم تلاش هایی که شده است در بخش هنر قرآنی وضعیت قابل قبولی نداریم، تاکید کرد: در حوزه های پژوهش های قرآنی، جلسات قرآنی و برنامه هایی از این دست که به صورت مردمی اجرا شده اند، توفیقات خوبی داشته ایم هرچند در حال حاضر 50 هزار جلسات قرآنی خانگی برگزار می شود در حالی که باید تعداد آنها 500 هزار جلسه باشد. اگر اراده ای بر امر قرآن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد باید از نظر بودجه و حمایت های معنوی از معاونت قرآن و عترت حمایت شود.

 

 

در ادامه،محمدعلی خواجه‌پیری، پیشکسوت قرآنی و دبیر کارگروه قرآن و عترت بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء(عج) نیز با اشاره به مسایل و مشکلات و فراز و فرودهای فعالیت های قرآنی در کشور گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تدابیر فعالان قرآنی و تلاش ها و زحماتی که در طی این سال ها متحمل شده اند به جایگاه کنونی خود رسیده است.

 

این  پیشکسوت قرآنی افزود: فعالیت های قرآنی را ابتدا به صورت خودجوش و با تعداد محدودی از فعالان قرآنی آغاز کردیم و پس از گذشت سال ها و پشت سر نهادن فراز و فرودهای فراوان توانستیم فعالیت های قرآنی را به شکل فعلی سازماندهی کنیم.

 

خواجه پیری با اشاره به آسیب هایی که کرونا به موسسات مردمی قرآنی وارد کرده است، گفت: جامعه القرآن تحت تاثیر شرایط ایجاد شده از کرونا مجبور شد 550 شعبه خود را در سراسر کشور تعطیل کند و به رغم تلاش هایی که انجام شد، نتوانستیم از این موضوع جلوگیری کنیم و این ضایعه بزرگی است.

 

وی با بیان اینکه برای شکل گیری و تشکیل موسسات قرآنی زحمات زیادی از سوی فعالان قرآنی و با کمترین امکانات کشیده شده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز شاهد هستیم که موسسات قرآنی یکی پس از دیگری تعطیل می شوند چرا که همه از اقشار ضعیف اما دغدغه مند در عرصه قرآنی هستند و باید مورد حمایت جدی قرار بگیرند.

 

 

در ادامه، حجت الاسلام مهدی شجاع نیز گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه اداره کل ارتباطات و هماهنگی ارایه کرد و گفت: خادمان قرآنی، انجمن خیرین قرآنی با هدف استفاده از ظرفیت خیرین برای فعالیت های قرانی از جمله بخش هایی است که در حال پیگیری و انجام آنها هستیم.

 

مدیر اداره کل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد افزود: فعال شدن بخش عترت و جایگاه و سیر و فرآیند آن باید قوی تر باشد و در بخش عترت فعال تر از گذشته باید عمل کنیم.

 

وی با بیان اینکه هماهنگی و پیگیری گزارش دهی تمام دستگاه های دولتی قرآنی بر عهده شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: توجه به روح حاکم در فعالیت های وزارتخانه باید دینی، قرآنی و اهل بیتی باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین شجاع تاکید کرد: توجه به موضوع کودک و نوجوان در حوزه فعالیت های عترت و قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در اولویت قرار بگیرد هرچند متولی آن آموزش و پرورش است اما بخش زیادی از کودکان و نوجوانان را داریم که خارج از آموزش و پرورش مشغول فعالیت های قرآنی هستند.

 

 

در ادامه این جلسه، محمد مهدی عزیززاده نیز گفت: فعالیت های قرآنی در ایران جایگاه بسیار ارزشمندی دارد. معاون اجرایی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وزارت فرهنگ در این تغییر فضا نقش جدی دارد و وزیر فرهنگ به عنوان نایب رییس شورای فرهنگ قرآنی مسئولیت راهبری جریان قرآنی را بر عهده دارد، کمیسیونی که در وزارتخانه با مشارکت 19 دستگاه فعالیت می کند.

 

وی تصریح کرد: معاونت قرآن و عترت جزیره ای در کنار سایر جزایر نیست بلکه باید گفتمان قرآنی بین اهالی فرهنگ و رسانه ترویج شود و وارد تعاملات هم افزا و پیش برنده با سایر معاونت ها شویم و سرمایه انسانی پاشنه آشیل این حرکت است.

 

عزیززاده خاطرنشان کرد: معاونت برنامه ریزی و پژوهش مهمترین بخش راهبردی در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و باید در این حوزه فعالیت و سرمایه گذاری بیشتری داشته باشیم.

 

وی یادآور شد: 16 تا 17 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در حوزه قرآنی تعطیل شده اند.

کد خبر 1149613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha