نقش عقلانیت در بیانیه گام دوم انقلاب/ هدف گذاری بیانیه گام دوم برای تشکیل تمدن برتر اسلامی

معاون آموزش حوزه های علمیه گفت: عقلانیت از جمله واژه های پرکاربرد که در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. لذا نگاه رهبری را از این منظر مورد بررسی قرار دادیم تا بتوان در مورد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سخن به میان آورد.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، همزمان با پخش برنامه زنده مصباح از شبکه قرآن و معارف سیمای جمهوری اسلامی ایران حجت الاسلام رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه علمیه سراسر کشور با اشاره به کارکرد عقلانیت در پیشبرد اهداف و چشم اندازهای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نی به عنوان چراغ راهی چهل ساله دوم جوانان  که از سوی مقام معظم رهبری تدوین شده است گفت: کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی ایران از منظر قرآن و روایات مرکب از چند کمیته است که یکی از آنها کمیته عقلانیت شامل دروس منطق و فلسفه، بحث های قرآنی و حدیثی است.

 

وی افزود: همانطور که می‌دانید موضوعات پیرامون عقلانیت دارای دشواری و سختی بسیار است اما در این کمیته بالغ بر ۴۰ مقاله و اثر خوب ارسال شده است که حدود ۱۸ اثر برای ارائه برگزیده شده است.

 

حجت الاسلام رستم نژاد به عنوان کرد:  عقلانیت از جمله واژه های پرکاربرد که در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.این کاربردها در علوم سیاسی اقتصاد، علوم اجتماعی و حتی  مباحث معرفتی وجود دارد.بر همین اساس تعریف هایی که از واژه عقلانیت می شود متفاوت خواهد بود لذا نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام  خامنه ای را از این منظر مورد بررسی قرار دادیم تا بتوان در مورد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی صحبت کرد

 

 وی تصریح کرد: رهبری می فرمایند: "مبنای اقتدار در جمهوری اسلامی یک مبنای عقلانیتی است یعنی ما اقتدار را بر اساس احساسات و توهمات دنبال نمی کنیم محاسبه اقتدار ملی یک محاسبه عقلانی است. برخی‌ها که  اسم عقل و عقلانیت را می آورند منظورشان ترسیدن است.وقتی میگویند عاقل باشید یعنی بترسید و منفعل باشید بلکه عقلانیتی یعنی محاسبه درست."

 

حجت الاسلام رستم نژاد تصریح کرد: رهبر عظیم الشان انقلاب کلیت کلام را پیرامون عقلانیت بیان کردند و این درحالی است که عقلانیت انواع مختلفی دارد که بر این اساس می‌توان به عقلانیت نظری، عملی، گفتاری، وظیفه شناختی، ابزاری، رفتاری،  در حوزه باورها روش ها و منش ها  اشاره کرد.به گفته مقام معظم رهبری در عقلانیت محاسبه درست و منطقی برای پیوند بین ابزار و وسایل و اهداف وجود دارد.


 

یکی از مهمترین دستاوردهای عقلانیت عزت و استقلال ملی است برهمین اساس این عنصر مهم در حوزه حکم رانی سبب تحقق عزت و استقلال کشور می‌شود. مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای به صراحت می فرمایند: کار درست عقلانی منجر به تشکیل جامعه برتر اسلامی می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس است که مهمترین هدف گذاری و چشم انداز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تشکیل تمدن برتر اسلامی که با عقلانیت ، درایت و محاسبه دقیق و منطقی  میتوان به آن قله دست یافت.گفتنی است عقلانیت به عنوان نیروی کاربردی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی حائز اهمیت است. 

 

کد خبر 1149658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha