اتلاف وقت از دیدگاه قرآن لغو و بیهوده گرایی است

حجت الاسلام دستداده گفت: در قرآن کریم آن چه را كه موجب اتلاف وقت می‏ شود به عنوان لغو، باطل، افراط و به طور كلّی بیهوده گرایی و پوچی، از آن سرزنش شده است، زیرا موجب نابودی عالی ‏ترین سرمایه زندگی و آفت زیست سالم می شود.

 حجت الاسلام «زین العابدین دستداده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم گفت: در قرآن به قدری به وقت احترام شده كه گویی در اوج ارزش‏ها و مادر فضایل است، تا آن  جا كه خداوند به آن سوگند یاد می کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در قرآن کریم آن چه را كه موجب اتلاف وقت می‏ شود به عنوان لغو، باطل، افراط و به طور كلّی بیهوده گرایی و پوچی، از آن سرزنش شده است، زیرا موجب نابودی عالی ‏ترین سرمایه زندگی، و آفت زیست سالم می شود.

 

 وی عنوان کرد: قرآن با تعبیرات گوناگون و هشدارهای شدید، ما را به بهره‏گیری صحیح از وقت فراخوانده و اتلاف‏گران وقت را به عذاب‏های سخت تهدید کرده است.

 

حجت الاسلام دستداده اضافه کرد: بنابراین آنان كه وقت خود را به بطالت می‏گذرانند در حقیقت بر ضد قرآن گام برداشته و در راه گمراهی افتاده‏اند؛ زیرا قرآن قدردانی از وقت را از اركان اصلی ایمان و وسیله نجات و پیروزی قرار داده است.

 

وی با اشاره به اینکه زندگی فردی و اجتماعی، هیچ كس بدون وقت‏شناسی و ایجاد نظم و برنامه به سامان نمی‏رسد، تصریح کرد: نظم در تقسیم صحیح وقت، برنامه ریزی و نظم در مدیریت و اجرا است.

 

به گفته معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جهرم ما با یك نگاه به جهان هستی می‏ فهمیم كه همه چیز بر اساس نظم دقیق است؛ بنابراین بیهوده گرایی، درست گام نهادن بر خلاف نظم است، همان گونه كه گردش ماه وسیله ‏ای برای نظام زمان بندی شده است، ما نیز باید هم سو با این نظام، با برنامه ریزی صحیح حركت كنیم و زندگی معنوی و مادی خود را با آن هماهنگ سازیم چرا که هماهنگی همان استفاده مطلوب از وقت‏ ها، فرصت‏ ها و لحظه‏ ها است.

 

حجت الاسلام دستداده گفت: با توجه به اهمیت وقت و با هدف ارایه الگوی صحیح استفاده از فرصت ها، ائمه اطهارعلیهم السلام، از تمام وقت خود به نحو شایسته ای استفاده کرده، به گونه ای كه بخشی از زندگی‌شان در رسیدگی به امور مردم، قسمتی دیگر به تأمین معاش و كار و تلاش، ساعت هایی به تلاوت آیات قرآن،‌ بخشی به تعلیم،‌ كمی به استراحت و بخشی به ذكر خدا و عبادت می‌گذشته است؛ حتی هر گاه به دستور طاغوت زمان، به زندان می‌افتادند، در زندان به عبادت و راز و نیاز با پروردگار خود می‌پرداختند و هرگز وقتشان تباه نمی‌شد.

 

کد خبر 1149739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha