دستان بن سلمان در صندوق ملی  عربستان/ از چهره مخدوش شده آل سعود تا نقض حقوق بشر

بن سلمان، ولیعهد عربستان برای چهره تخریب شده آل سعود در عربستان از دارایی های صندوق ثروت ملی عربستان استفاده می کند تا اذهان عمومی را نسبت به نقض حقوق بشر در این کشور منحرف کنند.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: مجله بلومبرگ در گزارشی  اعلام کرد: صندوق ثروت ملی عربستان به دنبال دستیابی به دارایی دو تریلیون دلاری است. این درحالی است که نزدیک به نیمی از این مبلغ را به دست آورده است.

با وجود این رقم هنگفت مالی، صندوق ثروت ملی نروژ از همتای عربستانی خود بالاتر است و مبلغ این ثروت به 1.4 تریلیون دلار می رسد.

 

این صندوق که مدیریت آن برعهده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستانی است، مالک همه چیز است، از باشگاه فوتبال گرفته تا تولید خودروهای برقی و تامین مالی شهرهای جدید در صحراست. این درحالی است که ناظران می گویند که عربستان برای مخفی کردن نقض حقوق بشرمیلیاردها دلار هزینه کردند تا میزبان رویدادهای ورزشی و سرگرمی باشد و مردم عربستان را از این واقعیت این نقض ها منحرف کنند.

 

این صندوق مالک شرکت های داخلی مانند بانک ملی عربستان و شرکت مخابرات عربستان و پروژه های ملی مثل نیوم است، شهری که هزینه آن به 500 میلیارد دلار می رسد. همچنین سهام شرکت های بازی های ویدئویی را نیز دارد.

این مجله اقتصادی گزارش داد: صندوق ثروت ملی عربستان ،نشان دادن نفوذ این کشور و تنوع بخشیدن به اقتصاد را دنبال می کند. این هدف را اولین امیر این کشور به موجب برنامه چشم انداز 2030 مشخص کرده است.

 

ماموریت صندوق ثروت ملی، تشویق سرمایه گذاری داخلی، توسعه صنایع جدید، فراهم کردن دسترسی این کشور به فناوری های جدید با سرمایه گذاری خارجی و ایجاد فرصت شغلی است. همچنین صندوق ثروت ملی در استراحتگاه های مجلل، سینماها و مجتمع های تفریحی برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر سرمایه گذاری می کند و مانع جستجوی سرگرمی عربستانی ها در خارج می شوند تا به این ترتیب نگاه مردم نسبت به رسوایی ها و جنایت ها منحرف کنند.

 

دارایی ها صندوق ثروت ملی تقریبا از سال 2015 میلادی چهاربرابر شده است تا نزدیک به 580 میلیارد دلار رسیده است.

عربستان انتظار دارد که اولین مازاد بودجه خود را پس از تقریبا یک دهه در سال 2022 میلادی ثبت کند. به طوری که وزارت دارایی اعلام کرد که دستاوردهای نفتی غیرمنتظره می تواند به صندوق ثروت ملی برسد.

 

در این گزارش آمده است که صندوق ثروت ملی باشگاه نیوکاسل یونایتد در لیگ برتر انگلیس را در سال 2021 میلادی در اختیار گرفت . این باشگاه به عنوان بخشی از تلاش ها به منظور تقویت قدرت نرم عربستان از طریق سرمایه گذاری در ورزش و ورزش های الکترونیکی است.

 

فعالان حقوق بشر، این معامله را به عنوان «ورزش شویی» و تلاشی برای بهبود چهره این کشور و منحرف کردن توجه از سوابق ضعیف حقوق بشر دانستند.

 

 شاید عربستان از قواعد بازی در همسایه اماراتی خود پیروی می کند، به طوری که شیخ منصور بن زاید آل نهیان، باشگاه منچستر سیتی انگلیس را در سال 2008 میلادی خریداری کرده است. از آن به عنوان بستری برای بازاریابی کشورش و شرکت های دولتی در سراسر جهان استفاده کرد.

کد خبر 1149943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha