تشنه‌کامی ادامه‌دار گلستانی‌ها/ فقط ۲۵ درصد حجم سدهای استان آب دارد

آمارها حکایت از وضعیت ناخوش منابع آبی استان گلستان دارد، کاهش عمق آبخوان های عمیق و نیمه عمیق در کنار آبگیری تنها ۲۵ درصد حجم سدها نشان از تداوم خشکسالی دارد.

خبرگزاری شبستان- گرگان، خشکسالی امان مردم گلستان را بریده و هرسال دریغ از پارسال! دیگر حتی در پاییز و زمستان هم آسمان سخاوت گذشته اش را ندارد.

 

سال گذشته گلستان یکی از خشک ترین سالها را در نیم قرن اخیر تجربه کرده بود. خشکسالی که هزاران میلیارد تومان خسارت به بخش زراعی، باغی، دام و طیور، آبزی پروری وارد کرد. فقط در گندم تولید محصول حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن کاهش یافت و بسیاری از مزارع شالیزاری نیز نابود شد.

 

خشکسالی سال گذشته تامین آب شرب را هم به شدت دچار چالش کرد. بسیاری از روستاها و شهرهای استان دچار تنش آبی شدند. میزان تولید جوابگوی نیازها و مصارف مردم نبود و حالا هم که در زمستان هستیم هنوز بخشی از شهروندان با افت فشار و قطعی های شبانه آب دست و پنجه نرم می کنند.

 

آمارهای هواشناسی اما از تداوم خشکسالی در این استان حکایت دارد موضوعی که اثری مستقیم با اقتصاد و معیشت مردم این استان خواهد داشت چرا که کشت و زرع پایه اصلی درآمد مردم این استان بوده و از دیرباز گلستان قطب تولید انواع محصولات کشاورزی است.

 

 از ابتدای مهر تا دی ماه امسال همه مناطق استان گلستان دچار خشکسالی شدید بود و بارش ها نیز ۴۸ درصد کمتر از مدت مشابه پارسال بود. ضمن اینکه ذخیره برفی استان از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۰ تا آخر دیماه) ۷۰ درصد کمتر شده بود.

 

فقط در دی ماه امسال ۵۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته را شاهد بودیم هرچند بارش ها در بهمن ماه به نرمال نزدیک شد اما همچنان همه مناطق استان درگیر خشکسالی شدید است.

 

نوربخش داداشی، مدیرکل هواشناسی گلستان در این باره گفته که به رغم نزدیک شدن بارش ها در بهمن و اسفند به حد نرمال اما این بارش ها به قدری نیست که بتواند کمبود منابع آبی را در استان جبران کند.

 

وضعیت سدهای استان هم چندان مطلوب نیست و فقط ۲۵ درصد حجم آنها آبگیری شده است که می تواند در بهار و تابستان سال آینده روزهای سخت و خشکی را به ویژه برای کشاورزان و مزارع پرورش ماهی در استان رقم بزند.

 

براساس آخرین آمارها حجم آب ذخیره شده در پشت برخی سدهای استان حتی به نیم درصد و یک درصد هم نمی رسد. برای نمونه سد کرند فقط ۳ دهم درصد آب دارد.

 

با بارش های خوبی که در بهمن ماه اتفاق افتاده اکنون سدهای کوثر، شهید چمران، بوستان، گلستان و نگارستان به ترتیب ۲۶، ۵۴، ۲۵، ۲۷ و ۳۳ درصد آبگیری شده اند. حجم ذخیره سد وشمگیر هم در حال حاضر فقط ۸ درصد کل حجم مخزن است.

 

در پشت سد شهید ایمری ۳۴ درصد، سد شهید قربانی ۲۳ درصد، سد شهید دستغیب ۱۹ درصد، دانشمند ۱۱ درصد و تالاب سدهای آلماگل و آلاگل نیز ۵۴ و ۳۳ درصد آب وجود دارد.

 

آمارها نشان می دهد حدود ۶۰ میلیون مترمکعب معادل ۲۵ درصد از حجم مخازن سدهای استان آبگیری شده که در مقایسه با سال گذشته - که گلستان به شدت درگیر خشکسالی بود- ۱۴ درصد کمتر شده است. به عبارت دیگر سال گذشته در این مقطع زمانی ۹۵ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای استان وجود داشت که معادل ۳۹ درصد حجم مخازن بود.

 

پیش بینی های هواشناسی نشان می دهد بارش ها در اسفندماه نیز نزدیک نرمال خواهد بود اما نمی توان چندان به این بارش ها دلخوش کرد و لازم است متولیان این حوزه تدابیر ویژه ای را به ویژه در بخش تامین آب موردنیاز شرب و بخش کشاورزی بیندیشند تا خسارت های احتمالی را کاهش دهند.

 

کد خبر 1150166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha