سهم کانون های مساجد در بودجه شهرداری های اصفهان

کانون های فرهنگی و هنری به عنوان تشکل های مردم نهاد و متشکل در مساجد به عنوان نهادهای مهم توسعه فرهنگی شهرها، نیازمند سهمی در بودجه شهرداری ها هستند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: ماه های بهمن و اسفند، زمان بررسی بودجه پیشنهادی توسط شوراهای اسلامی شهر و روستا است تا لایحه تدوین شده  شهرداری و دهیاری توسط منتخبین مردم در مجلس محلی بررسی و تصویب و در کمیته تطبیق فرمانداری و استانداری بررسی نهایی و ابلاغ شود.

شهرداری ها در بین فصل های عمرانی، خدماتی، حقوق و مزایا، ردیفی را برای حوزه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی شهر پیش بینی و بخشی از آن را به حمایت از نهادهای مردم نهاد پیشنهاد می دهند.

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد از جمله نهادهایی هستند که با استفاده از این ردیف اعتباری بخشی از فعالیت‌های خود را ادامه داده و در کنار دیگر مولفه های درآمدی از آن استفاده می کنند.

پیش بینی اعتبار از سوی شهرداری و تصویب آن توسط شورای اسلامی شهر از گذشته تاکنون مرسوم بوده و با توجه به رویکرد دولت و ضرورت سرمایه گذاری در حوزه فرهنگی توجه به این سرفصل لازم است چرا که رشد و پیشرفت

نسل جوان و نوجوان کشورمان در هر منطقه ای دغدغه جدی به شمار می رود و با حجم بالای تهاجم فرهنگی پرداختن به این حوزه ضرورت دارد.

 

*حمایت از کانون های مساجد در نبرد فرهنگی

 

کارشناسان و مسئولان حوزه های فرهنگی و اجتماعی معتقدند با وجود هجمه ای که علیه حوزه فرهنگی کشور توسط دشمنان اعمال می شود سرمایه گذاری در این بخش لازم ضروریست.

کانون های مساجد به عنوان تشکل های مهم مردمی نقش بسزایی در نبرد فرهنگی دشمن دارند و بر این اساس حمایت از رزمندگان این حوزه ضرورت دارد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بر این باوراست که مدیریت هزینه ها در کانون های مساجد بسیار بالا و حساس بوده و کیفیت و کمیت کار آنان ماموریت بخش زیادی از ادارات فرهنگی را پوشش می دهد چرا که آنان با کمترین اعتبارات و بکار گیری ظرفیت نیروی انسانی توانمند و جلب مشارکت مردمی قادر به انجام فعالیت های مورد نیاز محله های خود هستند.

 

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی« از مدیران شهری و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا خواست تا در سرفصل فرهنگی بودجه هر منطقه حمایت از این مراکز را در دستور کارقرار داده و این اعتبار بخشی را هزینه ندانند بلکه سرمایه گذاری در حوزه نیروی انسانی است.

 

وی یادآورشد: طرح های پیشنهادی مدیران کانون های مساجد نیازمند حمایت مسئولان شهری و روستایی است و از طرفی از ظرفیت این مراکز برای توسعه هر منطقه استفاده شود.

 

*نگاه ویژه مدیریت کلانشهر اصفهان به حمایت از کانون های مساجد

 

یکی از اقدامات موثر و کارآمد مدیریت شهری در طی سال های گذشته و جهش خوب آن در مدیریت جدید شورای اسلامی و شهرداری حمایت از طرح های کانون های مساجد در مناسب های مختلف است که با اعلام فراخوان عمومی و بررسی طرح ها در کمیته های متعدد این نیاز تامین می شود.

 

مدیریت شهری جدید کلانشهر اصفهان نگاه ویژه ای در اولین بودجه نویسی خود به حمایت از تشکل های فرهنگی از جمله کانون های مساجد داشته است.

 

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان حمایت از طرح های فرهنگی و توسعه زیرساخت ها مثل محرومیت زدایی و کاهش آلایندگی و حمایت از حمل و نقل عمومی در بودجه شهر به صورت ویژه نگاه شده است.

«محمد نورصالحی« حمایت از کانون های مساجد را مورد تاکید قرار داد و گفت: با بررسی سرفصل های بودجه اعتبار خوبی به حوزه فرهنگی و حمایت از تشکل های این حوزه اختصاص یافته که شهرداری با کسب درآمد در این عرصه هزینه خواهد کرد.

 

وی معتقد است مراکز فعال قطعا از حمایت بیشتری از سوی مدیریت شهری و مردم برخوردار خواهند بود و توجه به این مراکز و مساجد اهمیت دارد.

شهردار اصفهان هم حمایت از توسعه فرهنگی و خلق مراکز جدید فرهنگی و تفریحی در شهر را مورد توجه قرار داد و گفت: از کانون های مساجد حمایت می شود.

 

*سهم کانون های مساجد در دیگر شهرهای اصفهان

 

یکی از دغدغه های مهمی که باید توسط مدیران شهری و شوراهای اسلامی در تمام شهرها مورد توجه قرار گیرد همین حمایت از تشکل های فرهنگی در مناطق مختلف می باشد که شهرهای کوچک و بزرگ استان به سهم خود سرفصلی را به آن اختصاص دهند.

 

شهرهایی مثل نجف آباد، خمینی شهر، برخوار و تیران از جمله مناطقی در استان به شمار می روند که حمایت خوبی از کانون های مساجد داشته و در دوره جدید شوراهای اسلامی پیش بینی اعتبار بر اساس عملکرد و فعالیت را مورد توجه قرار داده اند.

به اعتقاد اعضای شوراهای اسلامی بسیاری از شهر و روستاها، حمایت از تشکل های مردم نهاد توسعه عملکرد کمی و کیفی رقم می خورد.

 

روی سخن با منتخبین مردم در شوراهای اسلامی شهرهایی است که پیش بینی اعتبار قابل توجهی به حوزه مسجد و کانون های فرهنگی و هنری نداشته اند و در کنار سرفصل های اعتباری  به صورت کلی به حوزه فرهنگی پرداخته

اند، جهت آگاهی این دسته از پارلمان های شهری، سرمایه گذاری در این عرصه و پیش بینی سرفصل مجزا فرصت های زیادی را برای بهبود اوضاع فرهنگی و هنری و رفع چالش های این عرصه خواهد داشت.

 

استان اصفهان با داشتن بیش از یکصد شهر و بیش از هزار روستا و‌ آبادی که اگر هر کدام به اعتبار بخشی این حوزه توجه کنند اتفاق خوب و زنجیره ای در زمینه فرهنگ و هنر مساجد رقم خواهد خورد.

کد خبر 1150192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha