شکوفایی محصولات حلال در بازار روسیه

بازار محصولات حلال در روسیه به ویژه مسکو از محبوبیت فزاینده ای برخوردار است و مورد استقبال مسلمانان و غیرمسلمانان قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از العربی الجدید، بازار غذای حلال محبوبیت فزاینده ای در بازارهای روسیه دارد، به طوری که تعداد رستوران ها و موسسه های فعال در این زمینه رشد کردند و محصولات حلال در میان مسلمانان یا غیرمسلمانان مورد استقبال قرار گرفته است.

افزایش تعداد فروشگاه ها و رستوران های حلال به خصوص در مسکو چشمگیر است. این درحالی است که چند سال پیش تنها دو فروشگاه وجود دارد، به تدریج تعداد آنها افزایش یافت و به دهها رسید. بخش های مخصوص محصولات حلال در مراکز تجاری بزرگ قرار گرفت.

 

مرکز حلال متعلق به شورای مفتیان روسیه بر استانداردهای کنترل کیفیت مطابق با آموزه های شریعت اسلامی نظارت می کند و گواهینامه حلال را صادر می کند و بر فرآیند تولید و فروش محصولات نظارت می کند.

محمد امین مصطفی، مسئول بخش کنترل کیفیت محصولات حلال در مرکز اسلامی مسکو به العربی الجدید می گوید که استقبال از این محصولات درحال حاضر بسیار بیشتر شده است. تاجایی که طرفداران این بازار به خارج از روسیه کشیده شده است. این محصولات به کشورهای دیگر وابسته به روسیه در دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق صادر می شود.

 

محمد امین مصطفی می گوید: استقبال از این محصولات و غذای حلال تنها برای مسلمانان و خارجی ها نیست، بلکه باتوجه به کیفیت آن، خود روس ها این محصولات را به محصولات دیگر ترجیح می دهند.

او می گوید: درخواست ها با توجه به افزایش قیمت محصولات حلال در مقایسه با سایر محصولات موجود در بازار روسیه رو به افزایش است. این مسئله ناشی از کمبود محصولات حلال و عدم دسترسی به آن در مقایس با فراوانی سایر محصولات است. به طوری که تعداد کارخانه های محصولات حلال در مرکز مسکو کم است و بیشتر واحدهای دیگر کارخانه نیستند، بلکه تنها مراکز بسته بندی است.

 

العربی الجدید در گفتگو با برخی از شهروندان و صاحبان رستوران ها و پاساژهای تجاری ویژه محصولات حلال، نوشت: تعدادی از آنها از کیفیت اجناس و غذاهای عرضه شده ابراز رضایت کردند، باوجود اینکه قیمت محصولات حلال بالاست.

در همین حال، «رستم کریموف» مدیر یکی از رستوران های بزرگ در مسکو می گوید: ما با محصولات حلال کار می کنیم، زیرا کیفیت بالایی دارند. تمام گوشت هایی که که به ما فروخته می شود، از قزاقستان سفارش می دهیم. اما سایر محصولاتی که در تهیه همبرگز و پیتزا استفاده می کنیم، از روسیه می خریم که البته محصولات حلال است.

 

کریموف می گوید: بسیاری از ساکنان روسیه خرید محصولات و غذاهای حلال را به دلیل کیفیت بی نظیرش ترجیح می دهند. بسیاری از آنها برای صرف غذا به اینجا می آیند.

تانیا ولادیمیروا، شهروند روسی می گوید: باوجود اینکه من مسلمان نیستم. اما ترجیح می دهم که به اینگونه رستوران ها بروم. زیرا من غذاهای بسیار مرغوب را در آنجا پیدا می کنم.

 

«گاویگ محمد» فروشنده یکی از فروشگاه های مسکو می گوید: نزدیک به سه سال است که اینجا کار می کنم، بسیاری از محصولات حلال در اینجا وجود دارد. قیمت محصولات متوسط است.

شورای فتوا بدون اعلام ارقام مشخص می گوید که بازار محصولات حلال در سراسر روسیه سالانه بین 10 تا 15 درصد افزایش می یابد.

کد خبر 1150285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha