لزوم تحقق کمی و کیفی علم در کشور با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

دهقانی گفت: بر اساس سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، کمیت تولید علم تنها یکی از ابعاد توسعه علمی است و مهمترین مسئله حال حاضر کشور هدایت مقالات علمی به سمت نیازهای جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمدجواد دهقانی»، امروز (یکشنبه 2 اسفند) در اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاه های و روسای پژوهشگاه های کشور گفت: بیش از هفت هزار مدارک علمی نمایه شده از دانشگاه های ایران در اکسپوس سال 2021 وجود دارد.

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) ادامه داد: در حالی که مقالات علمی و آخرین یافته های پژوهشی محققان ایرانی در سال 2019 حدود هشت صدم درصد بیش از متوسط بین المللی استناد بود در سال 2020 این رقم به 14 درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: بنابراین، تحقیقات و پژوهش های انجام شده محققان ایرانی در سال 2020 کیفی تر شده است و همچنین سهم مقالات ایران از نشریات در سال 2019 حدود 38 درصد بوده که در سال 2020 به میزان 41 و هشت دهم درصد رسیده است و شاهد رشد 66 درصدی کمیت علمی ایران در سال 2020 و علیرغم تمام تحریم ها نیز بوده ایم.

دهقانی اعلام کرد: بررسی رتبه جهانی ایران از نظر شاخص استناد نرمال شده در طول 10 سال گذشته نشان می دهد که کشور در سال 2011 در جایگاه 22 بود که به تدریج این جایگاه بهبود یافته است به طوری که در سال 2018 و 2019 در جایگاه 17 و نهایتا در سال 2020 به جایگاه 16 ارتقا یافته است.

وی افزود: ایران در بعد کیفیت پژوهش در طول 10 سال گذشته 6 پله ارتقا داشته است و این درحالی است که جایگاه کشور از نظر کمیت و حجم انتشارات علمی در همین سال 15 است و این حاکی از توجه بیشتر و تاکید بر کیفیت در مقایسه با کمیت و حجم تولیدات علمی در سال های اخیر است.

رئیس ISC تصریح کرد: مرجعیت علمی اولین بند از سند سیاست های علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را تشکیل می دهد و تقویت آن با هدف توسعه قلمروهای علم کشور از اهمیت برخوردار است و به هرحال رشد ایران و همچنین رتبه استنادی کشور نشان می دهد که تلاش روز افزون در جهت کسب مرجعیت در حال رشد است.

دهقانی گفت: هر چند انتشار نتایج پژوهش در معتبرترین مجلات بین المللی نشان از قدرت علمی اعضای هیات علمی کشور دارد اما بر اساس سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، کمیت تولید علم تنها یکی از ابعاد توسعه علمی است و توجه به سایر ارکان تولید علم شامل دیپلماسی علمی، کیفیت تولیدات علمی و اثرگذاری فنآورانه و نوآورانه از عوامل بسیار با اهمیتی هستند که نباید نادیده گرفته شوند و مهمترین مسئله حال حاضر کشور هدایت مقالات علمی به سمت نیازهای جامعه است.

کد خبر 1150309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha