باید بکوشیم تا در نماز خود را در محضر خدا ببینیم

این استاد اخلاق گفت: نماز فردی که غرق در توجه و عروج الهی است با نماز شخصی که فقط به ظواهر اکتفا می کند فاصله ای به مقدار زمین تا آسمان است و اگر نتوانستیم چنین حال عرفانی در نماز پیدا کنیم، بکوشیم لااقل در نماز خود را در محضر خدا ببینیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،‌ دوازدهمین جلسه درس اخلاق آیت الله محمدصالح کمیلی خراسانی در خصوص شرح کتاب شریف آداب الصلاه امام خمینی (ره)با حضور شاگردان و علاقمندان آشنایی به معارف اسلامی در مسجد سلماسی قم برگزار شد.

آیت الله کمیلی خراسانی در ادامه شروع فصل نهم کتاب آداب الصلاه که موضوع آن درباره روایات مربوط به حضور قلب شخص نمازگزار است اظهار داشت: امام (ره) با تاکید بر لزوم و وجوب عرفان، حال شخص نمازگزار را بیان می فرمایند و تصریح می کنند که انسان می تواند با قصد قربت الهی همه ی اعمال خود را به صورت عبادت درآورد.

این فقیه عارف افزود: انسان نباید در نماز خود را ببیند و کاملا باید از عالم نفس خارج شده و انقطاع تام به خدا پیدا کرده و فقط او را ببیند و این کار خیلی مشکل است و نیازمند سال ها مجاهدت با نفس است.

آیت الله کمیلی گفت: امام (ره) در ادامه فصل نهم می فرمایند: انسان باید از حضور و محضر نماز غافل نشود و فقط خدا را ببیند و از وجود خودش و اشیا دست بکشد و نباید برای غیر خدا هیچ قدرت مستقلی ببیند که در این صورت شرک است و برای شخص عارف چنین چیزی بسیار مشکل است که چنین حالتی داشته باشد. این فقیه عارف اضافه کرد: اگر انسان نتواند حضور خدا را در خود پیدا کند لااقل باید ایمان بیاورد به اینکه خود را در محضر او ببیند.

استاد عرفان عملی خاطر نشان کرد: امام (ره) می فرمایند مرتبه دیگر که نازل تر است این است که انسان خود را در محضر خدا ببیند و ادب حضور را در پیشگاه الهی داشته باشد و بداند که در محضر ربوبیت است.

آیت الله کمیلی تصریح کرد: انسان می تواند با تلقین به ملکه و عادت برسد به طوری که که نتواند از حال مراقبه دائمی خارج شود ولی این امر به سادگی میسر نمی شود و نیازمند کشیک نفس کشیدن همیشگی است تا آن جائی که در تمرین واجبات و ترک محرمات، عدالت ملکه انسان شود.

وی افزود: آیت الله خوئی صرف استقامت در واجبات و ترک محرمات را منجر به پیدایش ملکه شدن عدالت در انسان می دانستند ولی امام (ره) افزون بر این موضوع تاکید داشتند که در اثر مراقبات مکرر در مکرر می توان تحصیل ملکه عدالت و تقوی نمود و عبد زمانی عبد است که معبود را در خود ببیند و در محضر او باشد.

وی تاکید کرد: در حدیثی به نقل از ابو حمزه ثمالی آمده است که امام سجاد علیه السلام را دیدم که در حال نماز خواندن است و عبایشان از دوش مبارک افتاده ولی حضرت توجهی نفرموده تا از نماز فارغ شدند و این موضوع را از ایشان پرسیدم. فرمودند وای بر تو آیا می دانی که در خدمت چه کسی بودم؟ و این در حالی بود که تمام اعضای آن حضرت از نشستن در برابر خداوند می لرزید و مانند کسی نماز می خواند که گویا آخرین نماز ایشان است.

آیت الله کمیلی خراسانی  افزود: این آموزش خیلی خوبی است و ما باید قبل از ورود به نماز کمی فکر کنیم که شاید این آخرین نماز ما است و فوری وارد نماز نشویم و تفکر در مرگ می تواند توجه بیشتری برایمان ایجاد کند.

آیت الله کمیلی خراسانی در پایان خاطر نشان کرد: از برخی روایات استفاده می شود که نماز فردی که غرق در توجه و عروج الهی است با نماز شخصی که فقط به ظواهر اکتفا می کند فاصله ای به مقدار زمین تا آسمان است و اگر نتوانستیم چنین حال عرفانی در نماز پیدا کنیم که فقط خدا باشد و بس، بکوشیم لااقل در نماز خود را در محضر خدا ببینیم.

شایسته ذکر است درس اخلاق آیت الله کمیلی خراسانی در خصوص شرح دروس اخلاقی حضرت امام خمینی (ره) روزهای یکشنبه بعد از نماز مغرب و عشا در محل مسجد سلماسی واقع در شهر مقدس قم، خیابان ارم، کوچه سلماسی برگزار می گردد و حضور برای عموم علاقمندان بلا مانع است.

 

 

کد خبر 1150597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha