شهرک های مسکن مهر چشم انتظار توسعه فرهنگی

ساکنین شهرک های مسکن مهر چشم انتظار توسعه زیرساختی و خدماتی در حوزه فرهنگی و تامین نیازهای توام با زندگی شهرنشینی از سوی مسئولان هستند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: ایجاد سایت های مسکن مهر در نقاط مختلف حاشیه شهرها طی بیش یک دهه گذشته تاکنون فرصتی شده تا افراد فاقد خانه از آن برای سکونت خود استفاده کرده و مسیر زندگی را در یک مکان ادامه بدهند.

ساکنین این شهرک ها همانند دیگر مردم ساکن در نقاط شهر و روستایی نیازمند بهره گیری از خدمات پارک، مسجد، مراکز فرهنگی، کلانتری، فرهنگسرا و فروشگاه ها هستند تا اینکه برای رفع نیازهای اینگونه لازم به سفر به مرکز

شهرها و شهرستان ها نباشد و در مجاورت محل زندگی از امکانات روبنایی بهره ببرند.

 

وزارت راه و شهرسازی هنگام تدوین آیین نامه احداث مسکن های مهر و ادامه آن طرح اقدام ملی مسکن احداث مراکز فرهنگی و تفریحی را مورد پیش بینی قرار داده اند و متعهد به همکاری با دستگاه های متولی در هر عرصه بوده اند

اما در برخی از این شهرک ها کمترین امکانات تامین نشده و مردم به لحاظ رفع نیاز باید روزانه چندین مرتبه به مرکز شهرستان سفر کنند.

با وجود تعهد متولیان اجرای طرح مسکن مهر و ضرورت همکاری نهادهای متولی، ساکنین شهرک های مسکن مهر چشم انتظار توسعه زیرساختی و خدماتی در حوزه فرهنگی و تامین نیازهای توام با زندگی شهرنشینی از سوی مسئولان هستند.

 

احداث مدرسه، مسجد، کلانتری، پارک و مراکز فرهنگی از نیازهای مردم در هر نقطه و مجموعه سکونتی است تا اینکه در محل سکونت خود از آن به آسانی بهره ببرند.

 

40 شهرک مسکن مهر با ظرفیت بالغ بر 160 هزار واحد خانه در استان اصفهان ایجاد شده که درمجاورت بسیاری از شهرها قرار گرفته اند فاصله آن ها تا مرکز شهر دشواری هایی را برای ساکنین این مناطق ایجاد کرده و از این بر اساس تعهد نهادهای اداری و برای آسایش مردم توسعه زیربنایی ضرورت دارد.

 

با احداث مساجد راه اندازی کانون فرهنگی و هنری و هیات مذهبی به دنبال آن فرصت معنوی و فرهنگی را در این مناطق ایجاد و از طرفی احداث مدارس از تردد دانش آموزان به مرکز شهر و رفت و‌ آمدهای زیاد که آسایش خانواده ها را تهدید و موجب ترافیک شهری نیز خواهد شد را برطرف می کند.

 

*احداث مسجد و مدرسه در مجتمع های مسکن مهر

به گفته مدیرکل مسکن و شهرسازی استان اصفهان تامین نیازهای روبنایی با مشارکت دستگاه متولی در حال انجام است که یک سوم از هزینه ساخت آن توسط این اداره کل تامین و مابقی از سوی اداره کل بهره بردار پیش بینی و اختصاص می یابد.

«علیرضا قاری قرآن» افزود: احداث مسجد، مدرسه و کلانتری از تعهدات مصوب در سایت های مسکن مهر است و احداث پارک و دیگر امکانات فرهنگی نیز با توسط شهرداری ها و مدیریت مجتمع ها انجام می شود.

 

وی با بیان اینکه تاکنون 14 باب از آن مسجد احداث شده و 10 باب دیگر نیز در حال انجام است، خاطرنشان کرد: این مراکز فرهنگی و معنوی به اداره کل اوقاف و امور خیریه و مدیریت مردمی واگذار شده است.

مدیرکل مسکن و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به انجام عملیات احداث 14 مدرسه در شهرک های مسکن مهر یادآورشد: کلنگ زنی و احداث 6 باب دیگر نیز در حال انجام است که توسط اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

 

* فرهنگسرا و محیط های فرهنگی و تفریحی در مناطق مسکن مهر

برخی از مجتمع های مسکن مهر به مجاورت حریم شهر هستند و خدمات خود را از شهرداری ها می گیرند که مدیریت شهری سهم خود را در ارائه خدمات مثل دیگر نقاط شهر با وجود محدودیت منابع مالی اما عملیاتی کرده و خدمت ارائه می دهند.

اصفهان، فولادشهر، تیران مجلسی و بهارستان از جمله مناطقی هستند که شهرداری آن ها سهم خود را در ارائه خدمات شروع و با احداث پارک و خدمات رفاهی سعی در توسعه و ایجاد رفاه کرده است.

تداوم این خدمات در دیگر نقاط سایت های مسکن مهر با تکمیل طرح و پروژه های فرهنگی مورد انتظار است از این رو باید برنامه ریزی هدفمندی در این خصوص صورت بگیرد.

 

*تشکل های مردم نهاد و مشارکت مردم برای تامین نیازها

 

یکی از اقداماتی که در شهرک های مسکن مهر کمتر توسعه یافته و رونق چندانی نداشته، همین حرکت های مردمی است که می تواند با حمایت مسئولان در رفع بسیاری از نیازها کارگشا و موثر واقع شود.

ناشناختگی و عدم ارتباط مردم با همدیگر به دلیل مهاجرت پذیری و یا نبود ارتباط از گذشته تاکنون مانع از تقویت روابط اجتماعی بین ساکنین این مناطق شده و با تشکل مساجد، پارک، فرهنگسرا، مدرسه و دیگر نهادهای عمومی این

امر مهم هم بین مردم شکل گرفته و انسجام درونی جوانان، نوجوانان و زنان و مردان سبب تعاملات خوبی خواهد شد.

 

تشکل کانون فرهنگی و هنری در مساجد مسکن مهر یکی از جلوه های ممتاز برای تقویت رابطه بین مردم و توسعه فرهنگی خواهند بود که ستاد فهما استان اصفهان آمادگی در ارائه مجوز را دارد.

 

*توسعه زیرساخت های ورزشی

نصب وسایل ورزشی و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای احداث باشگاه در این مناطق از دیگر نیازهای شهرک های مسکن مهر بوده که با همکاری مردم و مشارکت در امر ورزش سلامتی، تندرستی و آرامش محقق خواهد شد.

فعالیت در حوزه ورزش همگانی برای کاهش آسیب های اجتماعی کارآمد و موفقیت هایی را به همراه می آورد که متولیان امر در این خصوص باید نیازسنجی و پیش بینی داشته باشند.

 

 

کد خبر 1150759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha