فعالان فرهنگی و قرآنی   منشا پیام‌های رسانه‌ای  بر محوریت حق طلبی، عدالت محوری و رحمت گستری  باشند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما به عنوان فعالان فرهنگی و قرآنی باید همیشه منشا پیام‌های رسانه‌ای باشیم که بر محوریت حق طلبی، عدالت محوری و رحمت گستری در جامعه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، «امین درخشان» امروز (۵ اسفند ماه) در نشست موسسات قرآن و عترت که با موضوع سواد رسانه، تشریح سامانه حمد و حمایت‌های صندوق اعتباری هنر در یاسوج برگزار شد، اظهار کرد: در نخستین روزهای حضورم در اداره به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد دو اتفاق قرآنی بودم که آنها را به فال نیک می‌گیرم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد به نخستین اتفاق قرآنی اشاره کرد و گفت: یک فعال و هنرمند قرآنی قرآن نفیس و دست نویس را به حالت سنتی در صندوقچه ای به ما ارائه داد که از آثار نفیس و گران بهایی بود که از دید بنده یک کار جهانی محسوب می شود و در نظر داریم آئین رونمایی از این کتاب نفیس را برگزار کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه و شناختی که از تولیدات فرهنگی دارم، کتابت این قرآن توسط این هنرمند کاری ارزشمند و بی نظیر بود که انشالله روزی با حضور مسئولان از این اثر ارزشمند رونمایی خواهد شد.

 

درخشان دومین اتفاق را دیدار جمعی با موسسات قرآنی که مایه خرسندی، توفیق و تعهد برای این اداره کل است دانست و افزود: حضور در جمع بابرکت فعالان عرصه قرآنی را به فال نیک می‌گیرم و بدون تردید این موضوع چراغ راهی برای ادامه مسئولیت و خدمت به قرآن خواهد بود.

 

این فعال فرهنگی و رسانه ای کهگیلویه و بویراحمد خود را خادم حوزه فرهنگ و قرآن دانست و ادامه داد: ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی مسئولیت داریم که پیشانی اصلی آن قرآن است.

 

وی با بیان اینکه دین و شریعت ما برگرفته از ائمه معصوم علیه السلام است، گفت: باید مسیر، راه و روش خود در همه مولفه های فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و مدیریتی، اجرایی واقتصادی باید قرآنی و اسلامی باشد.

 

درخشان با اشاره به اینکه نه تنها نگاه تکلیفی بلکه نگاه باورمندانه به فعالیت‌های قرآنی دارد، یادآور شد: به این معنا که قرآن یکی از مولفه هایی است که در همه طیف های مختلف جامعه اسلامی مورد پذیرش بوده و هر اندازه که ما بتوانیم در حوزه قرآن فعالیت‌ها را تداوم و تنوع ببخشیم، موفقیت و عمل در راستای تکلیف به وظیفه ای که در قبال قرآن داریم بیشتر خواهد بود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: مهم ترین مسئله و تکلیفی که قرآن برای ما روشن کرده، عمل به قرآن، تدبر در آموزه های آن و آموزه های دینی و اسلامی است.

 

وی ضمن تاکید بر اینکه نگاه به قرآن صرفاً تکلیفی، سلیقه‌ای و زودگذر نباید باشد، اظهار امیدواری کرد بتوانیم در عرصه های مختلف به قرآن و مردم خدمت کنیم.

 

درخشان مهم ترین مسئله ای که دغدغه های موسسات قرآنی نیز بوده را توجه به این کلام نورانی در بسیاری از زمینه‌ها دانست و افزود: با برنامه‌های پیش‌بینی شده که با وزارتخانه نیز در این زمینه رایزنی‌های صورت گرفته، مسئله قرآن را به عنوان یک جریان فرهنگی و قرآنی در چندین مرحله در طول سال با عناوین مختلف مورد توجه بیشتر قرار خواهیم داد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: اولویت های اساسی در حوزه قرآن برای سال آینده پیش بینی و مورد توجه خواهند بود و باید از همه جهات به موضوعات قرآنی پرداخته شود و هنرمندان با تولید آثار هنری خود بتوانند بخش قابل توجهی از هنر خود را به سمت مسائل قرآنی سوق دهند.

 

وی در ادامه، به سواد رسانه ای و ضرورت آن در دنیای امروز اشاره کرد و افزود: سواد رسانه یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در دنیای امروز در جامعه ما به عنوان یک چالش اساسی مطرح است.

 

درخشان جامعه امروز نظام و سلسله نظام های جهانی را مبتنی بر چرخش سریع و حتی ثانیه اطلاعات دانست و گفت: امروز یک خبر با بهترین شکل در قلب اروپا و آمریکا با جذابیت‌های رسانه‌ای آنها تولید و در بین افراد جامعه و حتی فعالان قرآنی ایجاد چالش می کنند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد به وجود اتاق فکر رسانه های بیگانه در زمینه تاثیرگذاری بر افکار و عقاید مردم ایران و کشورهای مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: اتاق فکر رسانه ای دشمن با هدف تاثیرگذاری بر افکار و عقاید مردم و با برنامه ریزی های دقیق تلاش‌های بسیاری در راستای مسموم کردن فضای رسانه ای انجام می دهند.

 

وی تاکید کرد: دشمنان در این زمینه با برنامه عمل می کنند و ما باید این واقعیت را بپذیریم که در مسائل تبلیغی و جریان سازی، حرفه ای تر از ما عمل می‌کنند، ولی حدود دو سال گذشته واکنش سریع و پدافند غیر عامل کشور ما در مقابل آنها فعال تر شده و نسبت به گذشته تغییر کرده است.

 

درخشان سواد رسانه‌ای را همبستگی بین تولید محتوای پیام رسانه ای و مخاطب پیام دانست و اظهار کرد: در مقطعی سواد رسانه ای برای کسانی که صرفاً در عرصه رسانه فعال هستند مطرح می شد، موضوعیت آن صرفاً متوجه افرادی بود که در حوزه رسانه فعالیت می‌کردند که بعد از مدتی این موضوع هم مورد توجه مسئولان، سیاسیون و فعالین فرهنگی بود، ولی امروزه همه افراد جامعه حتی در دور افتاده ترین نقاط روستاها و مناطق نیازمند سوادرسانه‌ای هستند تا بتوانند به درستی مسائل این فضا را تجزیه و تحلیل کنند.

 

این فعال فرهنگی و رسانه ای یادآور شد: هر چند در دنیای امروزی رسانه ها دارای تنوع و تکثر هستند و دسترسی به آنها آسان شده، ولی ضرورت دارد همه افراد جامعه به نوعی یک منبع خبری و یک تولید کننده محتوا برای تجزیه و تحلیل اصولی مطالب فضای مجازی و همچنین مقابله با فضای مسموم دشمنان باشند.

 

وی تصریح کرد: با توجه به قدرت بی حد و حصر فضای مجازی و تبلیغاتی، امروزه به راحتی فضا برای ارتباط در بستر فضای مجازی فراهم شده است.

 

درخشان مدیریت فضای مجازی و سواد رسانه‌ای را مهم و یک ضرورت دانست و افزود: فعالیت در این زمینه بسیار حساس و ظریف بوده و باید بتوان با تولید محتوای مطلوب و تجزیه و تحلیل مطالب ارائه شده دشمنان این فضا را به درستی مدیریت کرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بعضی از پیام ها با هدف تخریب دین، روحانیت، قرآن، معنویت، انقلاب اسلامی، دوری مردم از ارزش ها و .... صورت می گیرد، ادامه داد: گاهی اوقات محتوای پیام به اندازه‌ای جذاب تنظیم و تولید می‌شود که شاید بسیاری از کسانی که به مولفه های دینی، قرآنی و اسلامی اعتقاد دارند به راحتی این پیام را دست به دست می کنند، غافل از اینکه منظور و هدف دشمن را از این پیام بدانیم.

 

وی تاکید کرد: اگر با شناخت دقیق و عمیق مسائل رسانه ای و تولید محتواهایی که صورت می گیرد توجه نکنیم، خودمان نیز در این دام گرفتار خواهیم شد.

 

درخشان تکلیف فعالان قرآنی در این عرصه را سنگین تر دانست و ادامه داد: به عنوان فعالان فرهنگی و قرآنی باید متفاوت تر از دیگران به موضوعات و مسائل نگاه کرده و نحوه برخورد ما باید متفاوت تر از دیگران باشد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: وظیفه داریم سطح اطلاعات و آگاهی خود را در قبال مسائل و فضای مجازی و سواد رسانه‌ای بالا ببریم و در این راستا تیمی برای تجزیه و تحلیل مسائل و محتوای پیام ها در فضای مجازی داشته باشیم.

 

وی تاکید کرد: به عنوان افرادی که وظیفه و رسالت داریم همیشه پای دین و انقلاب ایستادگی کنیم، در این راه قطعاً هزینه‌های را متحمل خواهیم شد.

 

درخشان با بیان اینکه کارگاه های سواد رسانه ای به شکلی منسجم تر برگزار خواهد شد، افزود: آمادگی داریم که کارگاه‌هایی برای اصحاب رسانه، مسئولان و همه تشکل های وابسته به مجموعه فرهنگ ارشاد اسلامی از جمله فعالان قرآنی با استفاده از اساتید سطح ملی در استان برگزار کنیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: قرآن بزرگ ترین رسانه الهی است و ما به عنوان فعالان قرآنی در این عرصه وظیفه سنگینی در این راستا بر عهده داریم که حق محوری، عدالت محوری، رحمت گستری و عدالت خواهی را در جامعه ترویج کنیم.

 

وی تصریح کرد: ما به عنوان فعالان فرهنگی و قرآنی باید همیشه منشا پیام‌های رسانه‌ای باشیم که بر محوریت حق طلبی، عدالت محوری و رحمت گستری در جامعه باشد، ضمن اینکه باید از ارزشها در مباحث رسانه‌ای به درستی حفاظت و حراست کنیم.

 

درخشان ضمن تاکید بر اینکه ارزش ها و بیانیه گام دوم انقلاب در بسیاری از زمینه‌ها مظلوم واقع شده، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب بسیار عالمانه توسط مقام معظم رهبری به عنوان یک حکیم جهانی مطرح شده و ما در حوزه فرهنگ باید همیشه بر خود ببالیم که مقام معظم رهبری در همه زمینه ها از جمله حوزه فرهنگ حکیمانه عمل کرده و دشمنان نظام و انقلاب در بیرون از مرزها نیز بر این موارد اذعان دارند.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: مقام معظم رهبری سند تحول بیانیه گام دوم انقلاب را مطرح کردند و همه آسیب هایی که در طول بیش از چهار دهه بر انقلاب اسلامی تحمیل شده همه در این سند آسیب‌شناسی شده و چراغ راه و مسیر آینده نیز در این بیانیه روشن شده است.

 

وی تاکید کرد: بزرگ ترین توقع مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب قطعاً متوجه حوزه فعالان فرهنگی و قرآنی است و جهاد تبیین که مطرح کردند نیز یکی از محورهای اساسی فعالیت های قرآنی به ویژه در زمینه تولیدات باید مدنظر قرار گیرد.

 

درخشان توجه به تولیدات قرآنی را مورد تاکید قرار داد و گفت: هنرمندانی که در عرصه هنر خلاقیت دارند باید به این سمت حرکت کنند که بتوانیم در این راستا تولیدات قرآنی داشته باشیم.

کد خبر 1151360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha