تشکیل ستاد در وزارت امور خارجه درباره تحولات اوکراین/تمهیدات لازم برای خروج ایرانیان مقیم اوکراین درنظر گرفته شده است

خطیب زاده از تشکیل ستاد در وزارت امور خارجه درباره تحولات اوکراین خبر داد و گفت: وزارت امور خارجه از چند هفته قبل، تحولات اوکراین را از نزدیک پیگیری می‌کرد و برآورد‌های ما نزدیک به اتفاق‌هایی است که افتاد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه شب گذشته (پنجشنبه 5 اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه وزارت امور خارجه از چند هفته قبل، تحولات اوکراین را از نزدیک پیگیری می‌کرد و برآورد‌های ما نزدیک به اتفاق‌هایی است که افتاد، گفت: چون این‌ها کامل پیش بینی می‌شد ستادی در وزارت امور خارجه تشکیل شد تا موضوع اوکراین را از نزدیک پیگیری کند و چندین اطلاعیه برای هموطنانمان و ایرانیان مقیم اوکراین در تهران و همچنین در سفارت ما صادر شد و در دومین اطلاعیه از ایرانیان مقیم به ویژه دانشجویان خواستیم اگر می‌توانند اوکراین را ترک کنند.

 

وی با بیان اینکه با توجه به پیش بینی ها، بسیاری از عزیزانی که رجوع کردند خارج شدند، گفت: اکنون ما در شرایطی هستیم که سفارت ما کامل دایر است ودر بخش کنسولی با سفیر چندین بار صحبت کردم تا آخرین ایرانی که در سفارت نیازمند کمک بوده و تکمیل مدارک داشته کار‌های شان انجام شده است.

 

خطیب زاده با اشاره به اینکه پیش بینی‌های خاصی برای دیپلمات‌ها و خانواده‌ها یشان و هم ایرانیانی که به سفارت ایران رجوع کردند، شده است و شب را در جای امنی هستند، گفت: تلفن ۲۴ ساعته هم در دفتر تلفن زمینی هم در دفتر تلفن‌های اینترنتی اعلام شده است و در تهران هم یک خط ۲۴ ساعته برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تقریبا ً تمام سفارتخانه‌ها در کیف دایر هستند به غیر از برخی که خودشان را به شهر‌های غربی با مجارستان و لهستان منتقل کردند، ادامه داد: البته بلاروس به خاطر وضع ناامن توصیه نمی‌شود و لذا راهگذر‌هایی که به طرف غرب می‌روند ایرانیان هم بروند، سفارت آمادگی دارد.

 

وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه کشورمان با لاوروف و وزیر امور خارجه اوکراین صحبت‌هایی کرده است، گفت: در این مدت تلاش کردیم از این بحران حتی المقدور جلوگیری کنیم و در منطقه اوراسیا در نقطه‌ای قرار داریم که اولویت اصلی ما وضع ایرانیان است و الحمدلله تقریباً هیچ گزارشی نداریم که ما را نگران کند و ایرانیان می‌توانند هر سؤالی دارند با ما تماس بگیرند و در اوکراین سفیر ما ستادی تشکیل داده که ۲۴ ساعته فعال است.

 

خطیب زاده درباره موضع گیری رسمی کشورمان گفت: موضع گیری را همان صبح اعلام کردیم آنچه که امروز در منطقه پیرامونی ما و در منطقه خزر و اوراسیا اتفاق می‌افتد نتیجه اقدامات تحریک آمیز سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی است که سال‌ها اتفاق افتاده و هشدار‌های خاصی هم داده شده بود، اما نادیده گرفته شد ما ضمن اینکه این تحولات را از نزدیک پیگیری کردیم.

 

وی با بیان اینکه عمیقاً نگران این تحولات هستیم و اعلام کردیم که ضروری است دو طرف فوری به مذاکره روی بیاورند و زمینه حل و فصل مسالمت آمیز بحران و آتش بس را فراهم کنند، ادامه داد: برای اینکه در چارچوب دیپلماتیک آنچه که امروز اتفاق می‌افتد حل و فصل شود و امریکا و ناتو هم این اقدامات تحریک آمیزشان را که مبنای بسیاری از تحولات در این منطقه بود فوری متوقف کنند. موضع مان را رسماً اعلام کردیم همچنین پایبندی حقوق بین الملل و حقوق‌های بشردوستانه در ادامه این تحولات باید مورد نظر قرار بگیرد.

 

کد خبر 1151410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha