جایگزین شدن ضد ارزش ها، علامت جاهلیت است/ نسبت به نفوذ فرهنگی باید به شدت مراقبت کرد

امام جمعه کرمان یکی از بزرگترین برکات بعثت نبی مکرم اسلام را مبارزه با جاهلیت خواند و در ادامه در خصوص نفوذ فرهنگی هشدار داد و بر لزوم مراقبت در این امر تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی در خطبه های نمازجمعه(6 اسفند) تأکید کرد: مراقب چیزی باشید که رستگاران با آن سعادتمند شدند و آن تقوای الهی است که باید خداوند را در همه مواضع و گفتار و رفتارها مد نظر قرار داد.

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان در ادامه سلسله مباحث هفته گذشته در خصوص مراحل سعادتمندی انسان که یکی از آن ها فکر و اندیشه است که اولوالالباب در اوج این قله هستند؛ افزود: یکی از برنامه های اولوالالباب وفای به عهد و پیمان ها است.

 

 

 

وی ادامه داد: این افراد اگر قولی دادند و در روابط اجتماعی حرفی را زدند و با خدای خود و یا انبیا و اولیای الهی و امام جامعه عهدی را امضا کردند پای حرف شان می ایستند.

 

 

 

امام جمعه کرمان ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی ها این است اولوالالباب را کسانی هستند که پیوندها را طبق عهد الهی تنظیم می کنند و این نوع پیوند همه پیوندها اعم از پبوند با خدا، ائمه اطهار، دیگر انسان ها، پیوند با دوست در دوستی ها و مراودات، پیوند با همسایه ها، براداران دینی، والدین، همنوع و.... را شامل می شود.

 

 

 

وی گسست پیوند با خدا را منجر به زندگی نکبت بار دانست و اظهار کرد: در زندگی روزانه باید جایگاه پیوند با امام معصوم و انبیای الهی و امام جامعه باید وجود داشته باشد.

 

 

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی با توضیح کوتاهی پیرامون هر یک از این پیوندها، تصریح کرد: در این خصوص دهها و صدها مسئله وجود دارد و انسان یکی موجود جدا شده از جامعه و منزوی نیست بلکه ارتباط او به عنوان کانون علاقه ها و پیوندها است باید این ارتباطات را قوی تر کند و اگر  بخواهد ارتباط از حد خارج نشود و دچار معصیت نشود باید خود را تحت دستورات دینی و فرامین و منویات ائمه و انبیا قرار دهد.

 

 

 

وی یکی از مهمترین پیوندها را پیوند انسان با خودش و هویت و شأن و جایگاه خود عنوان و بیان کرد: وقتی مردم ما را می بینند چقدر با ما پیوند دارند و از ما اخلاص و تواضع احساس می کنند یا تکبر و غرور می بینند .

 


 

امام جمعه کرمان در پایان تأکید کرد: اسلام، مسلمانی را مسلمان تراز و مؤمن واقعی می داند که در بین مردم زندگی کند حواس او به اطرافش باشد و احساس وظیفه کند.

 

 

 

وی در خطبه دوم نماز جمعه سالروز شهادت شهیدان باکری و خرازی را گرامی داشت و گفت: در کنار رشادت ها و شجاعت های فراوانی که از این شهدا سراغ داریم اما بزرگی و رشد در انسانیت، آنان را ممتاز و تبدیل به چهره های الگو کرده است.

 

 

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان سالروز رحلت حضرت ابوطالب، یار وفادار پیامبر اسلام؛ رحلت علامه بحرالعلوم که از ستاره های درخشان فقه و فقاهت است و شهادت امام موسی کاظم علیه السلام را تسلیت گفت.

 

 

 

وی با بیان اینکه تاریخ، بخشی از حرکت های شجاعانه همراه با صبر و مقاومت آن حضرت را اینگونه معرفی می کند که « در عمق زندان ها شکنجه شد» افزود: بخش قابل توجهی از زندگی این امام عظیم الشأن در زندان ها سپری شد و با اینکه در دروان امامت خویش با چهار حاکم ظالم که در جنایت قوی تر و جدی تر بودند، اما ایشان توانست دوران امامت خویش را به خوبی سپر کند و رهبری و امامت جامعه را به بهترین وجه ممکن به امام بعد از خود واگذار کند.

 

 

 

امام جمعه کرمان سپس با اشاره به فرا رسیدن عید مبعث گفت: این روز، روز بزرگی برای جامعه انسانیت است و بزرگی این روز در برکاتی است که به نمایش گذاشته است و یکی از بزرگترین این برکات، پایان دادن به جاهلیت آن روز و مبارزه با جاهلیت است.

 

 

 

 وی حاکمیت طاغوت و مستکبرین و استعمارگران و از بین رفتن ارزش ها و جایگزین شدن ضد ارزش ها را از نشانه های جاهلیت عنوان کرد و افزود: ارزش های انسانی اگر در جامعه ای دچار خدشه شد و ضد ارزش ها را مردم ارزش تلقی کردند آنجا جاهلیت حاکم است و امروز در کشورهای مختلفی جاهلیت مدرن را می بینید.

 

 

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی ادامه داد: بعثت نورانی پیامبر در آن دوران پایانی بر جاهلیت بود و مبارزه جدی با جاهلیت در طول دوران عمر بشر؛ امام علی علیه السلام فرمودند « بدانید بدعت هایی که به رنگ حق در آمده جامعه را به هلاکت می رساند» زیرا بدعت های فراوانی قبل از بعثت، رنگ حق به خود گرفته بودند و کتاب و دستوراتی که پیامبر برای هدایت بشر از سمت خدا آورد همراه با برنامه های پیامبر توانست جاهلیت را از جامعه آن روز بزداید.

 

 

 

وی گفت: محور دوم نعمت احکام الهی است که به دست باکفایت ایشان به عنوان یک برکت بزرگ به جامعه عرضه شد و بعثت، آغاز سرازیر شدن نعمت های الهی برای جامعه انسانی و بشریت است و حاکمیت امور اجتماعی مردم در سایه قدرت اسلام و روابط مردم بر مبنای احکام الهی شکل گرفت.

 

 

 

امام جمعه کرمان افزود: ارتباطاتی که باید در جامعه حاکم باشد با بعثت بر محور دین و دیانت شکل گرفت و از طرفی وجود نازنین پیامبر هدیه ای الهی است به جامعه انسانی که نمونه آن را نه قبل و نه بعد به خود ندیده و نخواهد دید.

 

 

 

وی با اشاره به خانواده طیب و طاهر پیامبر اکرم، اظهار کرد: ایشان از نظر روحیه شخصیتی ممتاز، امین خداوند متعال، امین و حامل وحی برای بشریت، بزرگترین و ختم انبیای که جامعه بشریت به خود دیده و بشیر و نذیر و هدایت گر بزرگ جامعه اسنانی و بشریت است.

 

 

 

 حجت الاسلام علیدادی سلیمانی با اشاره به روز امورتربیتی و تربیت اسلامی؛ گفت: امور تربیتی سه ضلع والدین، معلم و مربی که نگاه و حرف و حرکت معلم برای نوجوان و جوان او الگویی در همه زمینه ها است و محور سوم محتوا و دانش آموز است که این هر سه باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

 

 

 وی وظیفه آموزش و پرورش در داشتن معلمان فرهیخته و لایق برای دانش آموزان را وظیفه ای سنگین خواند و اظهار کرد: تربیت، انسان لایق و شایسته  می خواهد، مربی باانگیزه مخلص متعهد و آموزش پرورش جای شایسته ها و لایق ها است و بر مسئولین امر آموزش و پرورش است با وسواس و حساسیت کامل مسئولینی را انتخاب کند که مؤمن به این راه و هدف باشند و نگاه های جناحی و گرایش های سیاسی حتماً ناجی آموزش و پرورش نیست بلکه نگاه های انقلابی و در خط رهبری و نظام جمهوری اسلامی آموزش و پرورش را نجات می دهد.

 

 

 

امام جمعه کرمان محتوای آموزشی را هم مهم خواند و خاطرنشان کرد: یک روزی عده ای تلاش می کردند که به آرامی سند 2030 را اجرا کنند در حالیکه سند تحول آموزش و پرورش سندی است که مبتین بر دیانت و اخلاق و معنویت است و باید تلاش کرد این سند خودی اجرایی و عملیاتی شود.

 

 

 

وی در پایان با تأکید بر لزوم مراقبت در برابر نفوذ در همه عرصه ها به ویژه نفوذ فرهنگی در لباس و عفاف و حجاب، تصریح کرد: حرکتی که در جشنواره فیلم فجر اتفاق افتاد.

 

کد خبر 1151428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha