فریضه امربه معروف سهمی مهمی در مطالبه گری مردم از مسئولان دارد

خشنودی با اشاره به سهم مردم در شناخت حقوق و مطالبه آن گفت: فریضه امربه معروف سهمی مهمی در مطالبه گری مردم از مسئولان دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، «رضا خشنودی« در همایش حقوق عامه(تئوری تاعمل) با اشاره به ضرورت رعایت حقوق مردم در جامعه اسلامی اظهارداشت: یکی از شاخص های نظام اسلامی با دیگر نظام های دنیا توجه همه جانبه و فراگیر به حقوق مردم است که ریشه های بلندی در زندگی بشر دارد.

 

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران با بیان اینکه مطالبه گری مردم امکان تحقق حقوق عامه را فراهم می کند، افزود: فریضه امربه معروف سهمی مهمی در مطالبه گری مردم از مسئولان و تحقق حقوق عامه دارد.

 

وی ادامه داد: مردم با حقوق خود را بشناسند و در چهارچوب قانون آن را مطالبه کنند که در این خصوص آموزش همگانی و فعال سازی تشکل های مردم نهاد نقش مهمی دارد.

خشنودی با بیان اینکه صیانت و احیا حقوق عامه بر عهده قوه قضاییه است، تصریح کرد: نظارت مردمی قادر به ارائه گزارش به نهادهای نظارتی مثل دادگستری و مطالبه مصادیق ضایع شده باشد.

 

به گفته وی راه اندازی سامانه الکترونیکی برای دریافت گزارشات مردمی توانسته نظارت ها را در رده های مختلف افزایش دهد و دستگاه قضایی با بررسی این گزارشات به موارد مذکور رسیدگی می کند.

استاد حقوق دانشگاه با بیان اینکه همکاری و تعامل بین بخشی نهادهای اداری با همدیگر در اجرای حقوق مردم کارساز است، تصریح کرد: برخی از مصوبات و دستورالعمل ها دیگر آیین نامه و قوانین را نقض کرده و یا تداخل ایجاد می کند.

 

وی تعامل بین مسئولان در سه قوه را نیز برای احیا حقوق عامه مهم دانست و گفت: تخریب ساخت و سازهای اطراف سواحل در تعامل قوه مجریه و قضاییه رقم خورده است.

 

*همکاری پژوهشگران در توسعه علمی

خشنودی اضافه کرد: پژوهشگران و اساتید دانشگاهی مصادیق پنهان حقوق عامه را شناسایی و با بررسی علمی و ارائه راهکار در توسعه حقوق مردم با نهادهای اجرایی، نظارتی و قانون گذاری همکاری کنند.

وی ادامه داد: همکاری پژوهشگران در توسعه علمی زمینه ساز شناخت حقوق ناشناخته و ارائه علمی در راهکار و رفع موانع آن خواهد شد.

 

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران خاطرنشان کرد: اگر مصادیق حقوق عامه شناخته شود آنگاه نسبت به انکار و تضیع آن باید اقدام به موقع و برخورد قانونی صورت بگیرد.

وی وجود ابزار مفاهیمی در نظام حقوقی را برای توسعه و ترویج آن و مبارزه با ضایع شدن ضروری خواند و اذعان داشت: تمرکز صرف بر مصادیق بارز حقوق عامه کفایت نمی کند و نیاز به بررسی بیشتر است که حقوق اساسی مبنای

خوبی برای این موضوع به حساب می آید.

کد خبر 1151458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha