سد معبر، درد مزمن خیابان های فاروج

پیاده روهای شهر فاروج بی شباهت به بازارچه های رو باز نیست و سد معبر در این شهر تبدیل به درد مزمن بدون نسخه شده است.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی _ فاروج؛  هوا صاف است و کمی ابری؛ بوی بهار به مشام می رسد؛ بعد از این همه آلودگي، هوا جان مي‌دهد براي پياده روي؛ خريد و ...؛ ترافيک ماشين ها زياد است، اما هرج و مرج پياده روها بيش‌تر، از اجناس مغازه‌ها گرفته تا پارک موتور و خودرو و... گویا همه اجناس مغازه‌ها در پیاده رو چیده شده؛ هیچ کس هم اعتراض نمی‌کند؛ انگار بدون شک و بي هيچ حق اعتراضي از سوي رهگذران؛ پياده رو ملک شخصي آنان است و يا پارکينگِ وسيله نقليه‌شان، از پباده رو که بگذریم بخشی از خیابان هم تبدیل به پارکینگ اختصاصی مغازه داران شده است.

 

اشغال پیاده‌روها و سدمعبر، قصه کهنه‌ای است که فاروج سالهاست که با آن دست و پنجه نرم می‌كند، این در حالي است كه لازمه يك زندگي سالم و توأم با آرامش در جوامع شهري، رعايت حقوق ديگران است، رعايت اين مهم تا حدودي آلودگي‌هاي بصري را در شهر از بين مي‌برد، اما به راستي چرا برخي به واسطه باورهاي غلط مبني بر اينكه با چيدن اجناس خود در محوطه پيراموني مغازه فروش بهتري خواهند داشت، به آساني حقوق ديگر شهروندان را تضييع مي‌كنند؟

 

مطابق تبصره یک بند دو ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، جلوگیری از ایجاد سد معبر توسط بازاريان و ... بر عهده شهرداري گذاشته شده است، زيرا طبق قانون، سد معابر عمومي و اشغال پياده‌روها و استفاده غيرمجاز از ميدان‌ها، پارک ها و باغ‌هاي عمومي براي کسب و سکونت ممنوع است.

 

«احمد یاقوتی» یکی از شهروندان فاروجی در این باره گفت: برخی از مغازه‌داران با چیدن اجناس مغازه‌ها، خود مانع از هر گونه رفت و آمد در مسیر پياده رو مي شوند، با توجه به اينکه اگر کسي اجازه ندهد مردم از مکان‌هايي که براي عموم ساخته شده، استفاده کنند در واقع حق آنان را غصب كرده است، معلوم نيست كداميك از دو گزينه قانون يا فرهنگ مي‌تواند سدي در برابر سدمعبر شود.

 

وی ادامه داد: عده ای از افراد جامعه شاید با بی‌توجهي به موضوعي که از لحاظ قانوني جرم باشد، متوجه نباشند که عمل آنها از لحاظ شرعي اشکال دارد، بايد دوره‌هاي آموزشي براي صنوف برگزار و فرهنگ‌سازي‌هاي لازم در اين راستا انجام شود، نبايد انتظار داشت شهرداري به تنهايي با تخلف سد معبر برخورد کند، بلکه اتحاديه‌هاي اصناف نيز بايد نقش‌آفريني كنند.

 

«مریم رحیمی» دیگر شهروند فاروجی گفت: قُبح سد معبر تا آنجایی ريخته شده که گاهي مي‌بينيم صنوف از جعبه‌ها، صندلي، تابلو يا ... براي گرفتن جاي پارک خودروهاي خود و يا خودروهايي كه اجناس مغازه شان را تأمين مي‌كند، استفاده مي‌كنند.

 

وی اضافه کرد: اگر برخوردهای قاطعانه با تخلف سدمعبر صورت گیرد، به طور حتم نتيجه‌بخش خواهد بود، تجربه نشان داده بسياري از مردم تا اهرم‌هاي بازدارنده را بالاي سر خود نبينند، تغيير عادت نمي‌دهند.

 

شهروند دیگری گفت: حل این معضل، شهرداران، فرمانداران و دادستان های بسیاری به خود دیده اما تاکنون که به نتیجه نرسیده است.

 

«محبوبه بیات» افزود: برای تردد در بازار و تامین مایحتاج مدام باید از پیاده رو به خیابان در رفت و آمد باشیم چراکه بعضی اصناف لطف کرده فقط به اندازه تردد یک نفر در پیاده رو فضا پیش بینی کرده اند.

 

وی گفت: این حق تضییع شده به این آسانی پس گرفتنی نیست و روز به روز تشدید می شود، اگر تا دیروز فقط آجیل فروشی و میوه فروشی چنین حقی به خود می دادند؛ امروز تعمیرگاه های خودروها، نمایشگاه اتومبیل، گلفروشی ها، فروشگاه ها و... برای خود حق سد کردن معابر را ایجاد کرده اند.

 

سد معبر اَشکال مختلفی دارد

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: سد معبر داراي اَشکال گوناگوني است که از مصاديق بارز آن مي‌توان به سد معابر توسط دستفروشان، اشغال پياده‌روها توسط واحدهاي صنفي متخلف به منظور نمايش کالا و يا عدم فضاي کافي در انبار، نصب دكه‌هاي غيرمجاز، تخليه نخاله و ريختن مصالح، آجر و سيمان در معابر عمومي بدون مجوز شهرداري و توقف اتومبيل در مكان‌هاي غيرمجاز و وسايل نقليه جهت فروش كالا اشاره كرد.


 
«هاشم مینایی» به تبیین راهکارهای پیشنهادی براي حل بحران سد معبر پرداخت و گفت: مشارکت مردمي، پشتوانه‌اي مطمئن در حل معضلات شهرهاست، در اين راستا تشويق مردم در مشارکت امور شهري از راهکارهاي اصلي و عملي بهبود زندگي اجتماعي محسوب مي‌شود.

 

وی، آموزش و فرهنگ سازی شهروندان با برگزاری دوره‌های آموزشی، چاپ و تبليغات خلاقانه در سطح شهر، ايجاد بازارچه‌هاي محلي و هفتگي در اماکن محصور و مشخص که دسترسي‌ها، پارکينگ، تردد و ... مناسبي دارد و مديريت کارا و مکانيزه پسماند و زباله در جمع آوري منظم و به موقع را از ديگر راه حل‌هاي موجود براي رفع سد معبر دانست و افزود: برخورد قاطع و قانوني با واحدهاي صنفي متخلف در کاهش ايجاد سد معبر بسيار مؤثر است، در واقع با استناد به موارد قانوني و با بهره‌گيري از کارشناسان حوزه حقوقي شهرداري و ايجاد شناسنامه تخلف براي هر واحد صنفي مي‌توان عملکرد مناسبي در اين خصوص داشت.


 
 
 اِشغال معابر فقط در صورت گرفتن مجوز

رئیس شورای شهر فاروج گفت: از این هفته فعالیت های مربوط به جمع آوری سد معبر آغاز می شود و اِشغال معابر فقط در صورت گرفتن مجوز ممکن است.

 

«رجبعلی ایزدجو» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارکرد: جمع آوری سد معبر در حوزه فعالیت همه اصناف است اما برای کمک به فروش اجناس بازاریان نهایت تا دو ردیف اجازه چینش اقلام در بیرون مغازه را آنهم در صورت دریافت مجوز می دهیم.

 

رئیس شورای شهر فاروج گفت: بازاریانی که تمایل به این کار داشته باشند در قبال آن باید عوارض پرداخت کنند.

 

وی با اشاره به اینکه نرخ این عوارض بعد از پیشنهاد شهردار، در نشست شوراها بررسی و مصوب می شود، افزود: تخطی از قانون سد معبر برای واحدها، بعد از دریافت تذکر و در صورت عملی نکردن، مجازات پلمب را به همراه خواهد داشت.

 

سد معابر کل معابر جمع آوری می شود

شهردار فاروج گفت: از میدان اصلی شهر جمع آوری سد معبر را آغاز می کنیم و سد معبر در تمام سطح شهر جمع آوری می شود.

 

«علی اصغر گُل محمدی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارکرد: مرّ قانون اجرایی و در صورت پرداخت عوارض، نیم متر اجازه استفاده از معابر به واحدها داده می شود.

 

 

کد خبر 1151534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha