مسجد جامع ۱۰۰ ساله پاریس از اصلی ترین جاذبه های گردشگری در فرانسه

مسجد جامع پاریس که قدمت آن به یک قرن پیش برمی گردد، سازه خیره کننده ای که در این شهر جلوه نمایی می کند همچنان پناهگاهی برای نمازگزاران و بازدیدکنندگان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « thenationalnews»،اگرچه رابطه دولت فرانسه با جمعیت مسلمان این کشور این روزها مناسب نیست اما سازه خیره کننده ای که در پاریس جلوه نمایی می کند همچنان پناهگاهی برای نمازگزاران و بازدیدکنندگان است.

فرانسه که بیش از شش میلیون مسلمان در آن زندگی می کند، بیش از هر کشور اروپایی دیگری، تاریخ طولانی اسلام را به خود دیده است و این در هیچ کجا به اندازه مسجد جامع خیره کننده پاریس که نزدیک به 100 سال پیش ساخته شده، مشهود نیست.

حتی در شهری که به دلیل معماری آن مورد احترام است، سازه های کمی وجود دارد که با شکوه تر از مسجد بزرگ پاریس باشد  که به لطف طراحی فتوژنیک خود به یک جاذبه توریستی محبوب تبدیل شده است.

 

 

 

مناره 33 متری مسجد بر فراز محله کم ارتفاع خودنمایی می کند و از داخل باغ گیاه شناسی اصلی پاریس قابل مشاهده است.

امسال صدمین سالگرد ساخت این مسجد است که یکی از بزرگترین مسجدهای اروپا و قدیمی ترین در سرزمین اصلی فرانسه است. این بنا در پاسخ به افزایش جمعیت مسلمانان در پایتخت فرانسه ساخته شد.

 

 

بسیاری از تازه واردها به شهر از سرزمین های فرانسوی در آفریقا، به ویژه تونس، الجزایر و مراکش آمده بودند.

بیش از 400 صنعتگر از شمال آفریقا در ساخت این مسجد به کار گرفته شدند، مسجدی که وقف بسیاری از سربازان مسلمانی بود که در طول جنگ جهانی اول برای فرانسه جنگیدند و جان باختند.

حالا یک قرن پس از آن فرانسه رابطه ای ناآرام و اغلب خصمانه با اسلام دارد.

 

سال گذشته، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پیش‌نویس قانون جدیدی را ارائه کرد که به دولتش اختیارات بیشتری در مورد عملکرد مساجد از جمله محدودیت‌های مالی خارجی می‌دهد.

جامعه مسلمان فرانسه مدتهاست که می گوید باز کردن یک مسجد جدید یا اداره مسجد موجود دشوار شده است و این محدودیت های پیشنهادی تنها این چالش ها را تشدید می کند.

این ممکن است یکی از دلایلی باشد که بر اساس آن مساجد موجود در فرانسه مورد توجه کسانی است که به آنها مراجعه می کنند.

خوشبختانه، مسجد جامع پاریس در جهت مخالف حرکت کرده است. بازدیدکنندگان را در آغوش می‌گیرد و دیوارهای سفیدش افراد را به جذب عظمت درونش دعوت می‌کند.

معماری اسلامی مدت‌هاست که از این اصول طراحی دلپذیر از طریق کتیبه‌های عربی، طرح‌های هندسی، نقوش گل و موزاییک‌های پیچیده استفاده می‌کند.

مسجد جامع پاریس همه این ویژگی‌ها را دارد، که بارزترین آن استفاده آزادانه از موزاییک‌های کاشی معرق است.

کاشی معرق بکی از موزاییک کاشی کاری ساخته شده از تکه های کاشی تراش خورده به صورت جداگانه است .این قطعات به طور معمول از رنگهای مختلف بودند و در کنار هم قرار می گرفتند تا الگوهای هندسی دقیق مانند الگوهای ستاره ای تابشی را تشکیل دهند.

 این شکل از هنر اسلامی یکی از اصلی ترین خصوصیات معماری مراکشی و قرون وسطایی معماری مورو است.

کاشی معرق معمولا در بناهای تاریخی در سراسر منطقه و همچنین در ساختمانهای مدرن یافت می شود.

موزاییک های «زلیگ» نزدیک به 1000 سال است که مساجد، کاخ ها و مدارس را در شمال آفریقا تزئین کرده اند. این کاشی‌ها که با دقت چیده شده‌اند، طرح‌هایی را ایجاد می‌کنند که از دور و نزدیک مسحورکننده هستند.

چنین الگوهایی از ویژگی های بارز معماری مورها هستند که تأثیر اصلی بر مسجد بزرگ پاریس دارد.

این سبک در قرن یازدهم در شمال آفریقا در زمان مورها که بر آل اندلس در اسپانیا حکومت می کردند،توسعه یافت ؛ منطقه ای که تا اواخر قرن پانزدهم تحت حکومت مسلمانان بود.

نفوذ اسپانیایی ها در مسجد بزرگ پاریس تا باغ سرسبز آن گسترش یافته است. این مکان ملاقات که توسط ده ها درخت و بوته تزئین شده بود، شبیه الحمرا در گرانادا بود. کاخ اسپانیایی که در دوران آل اندلس ساخته شده است، به خاطر طاق‌های برازنده‌اش با طاق‌های تزئینی مشهور است.

چیدمان جذاب مشابهی در باغ این مسجد اجرایی شده است  که به راحتی به نمازخانه اصلی آن متصل می شود، تنها منطقه ای که برای بازدیدکنندگان غیر مسلمان ممنوع است.

بالای سر نمازگزاران، چه در داخل تالار و چه در حیاط، آیاتی از قرآن وجود دارد که با ظرافت در نمای سنگی و چوبی نقش بسته است.

مسجد در شرایط بکر قرار دارد و نگهداری از چنین معماری باشکوهی باید هزینه بر باشد.

مسجد بزرگ پاریس به عنوان یکی از برجسته ترین ساختمان ها و جاذبه های گردشگری جذاب در پایتخت فرانسه ایستاده است.

محمد حسنلو

کد خبر 1151698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha