رجب نعمتی از خدا است و انسان های هوشمند می توانند  چیزی را از آن به دست آورد

ماه رجب درهای آسمان را برای پذیرش تضرع های بندگانِ ذات اقدس الهی باز می شود و هر انسان هوشمندی می تواند چیزی را از آن به دست آورد.

به گزارش خبرگزاری شبستان درکرمانشاه، پس از ماه جمادی الثانی ماه رجب است و هفتمین ماه سال هجری قمری به حساب می آید و روزهای مهمی در این ماه وجود دارد. مناسبت هایی همچون میلاد امام جواد (ع)، میلاد حضرت علی (ع) و میلاد امام محمد باقر (ع) در این ماه اتفاق افتاده است.

 

 

 هر یک روز ماه رجب، یک نعمت خداست. در هر ساعتی از این ساعات، یک انسان اگر هوشمند و زرنگ و آگاه باشد، می‌تواند چیزی را به دست بیاورد که در مقابل آن، همه‌ی نعمت‌های دنیا پوچ است؛ یعنی می‌تواند رضا و لطف و عنایت و توجه الهی را به دست آورد.

 

 

ماه رجب یک فرصت تقرّب به ارزش‌های الهی و تقرّب به ذات مقدّس پروردگار و فرصت خودسازی است. رجب ماه استغفار و طلب آمرزش و اجابت دعا است.

 

 

در این راستا خبرنگار خبرگزاری شبستان  در گفتگو با حجت الاسلام  مجتبی فاطمی نسب امام جمعه شهرستان گیلانغرب گفتگویی ترتیب داده که با هم می خوانیم.

 

 

*«رجب » چه ماهی است؟

 

 

ماه رجب ماه استغفار است ، ما باید این فرصت را غنی بشماریم و اهل استغفار باشیم و اگر در ان روایت پیامبر که فرمودند: رجب ماه آمرزش خواهی امت من است .

 

تعبیر امتی که به کار می رود به این معنا است که کسی فکرنکند از استغفار مغتنی‌ است  . هم پیامبرخدا فرمودند ماه استغفار امت است که در این روز ۷۰ مرتبه استغفار را سفارش می فرمایند و بدون شک خود پیامبر هم روزی ۷۰ مرتبه استغفار می کردند . استغفار برای همه توصیه شده‌ است که تحرکات مالی در این دنیای مادی ممکن است انسان را غرق در آلودگی ها قراردهد و استغفار بخشی از این آلودگی را پاک می کند . 

 

 

این ماه، ماه مقدمه برای ماه شعبان و رمضان است  تا آمادگی برای ورود به این دو ماه به وجود بیاید . آمادگی برای توجه و حضور قلب بیشتر برای اینکه خود را در محضر الهی قرار دهیم و حالات ، حرکات و نیات و خطورات قلبی خود را در محضر الهی بدانیم . این مهم است که این توجه را در این ماه بیشتر کنیم و کارها و رفتار و اعمالمان بیشتر مورد توجه قرار گیرد و انشاالله در محضر الهی بتوانیم معنویت و برکات را به دست اوریم .

 

 

*چه اعمالی و چه دعاهایی در این ماه،موجب ثواب بیشتر خواهد شد؟

 

 

با توجه به اینکه دعاهای خاصی برای روزهای ماه رجب توصیه شده معلوم است که خصوصیتی در این ماه هست که باید انسانها استفاده کند  توسل و خواسته از خدا طلب کند و بتواند از خصوصیات ماه رجب برای آمادگی ورود به ضیافت الهی در خودش ایجاد کند و محکم کردن دلها محتاح به فضل الهی ست که در این ماه در روایات مختلف توصیه به توجه ،تزرع می فرمایند : برای اینکه پیوند دل انسان ها را که محتاج به فضل و لطف الهی‌ست این پیوند را محک کند و این روز ها را قدر بداند.

 

 

در بحث استفاده از فضیلت استغفار در این ماه باز روایت هایی است ، امام صادق در کتاب الفقیه روایت ایشان نقل شده است که : اگر احرام بستی از ماه رجب یک شبانه روز باقی‌ست عمره تو رجبیه‌ است  و دلالت براین دارد که ماه رجب یک ماه خاص است و اعمالی که در ان صورت می‌گیرد ثواب دو چندانی دارد و از این روایت می توان نتیجه گرفت برای ورود به ماه های دیگر درک فضیلت ماه شعبان و رمضان باید از خود ماه رجب شروع شود و کسانیکه که میخواهند به فضیلت این دو ماه بزرگ برسند باید از ماه رجب استفاده کنند و فضیلت بطلبند .

 

 

 

روایتی از امام زمان(عج) در دعای روزهای رجب است که می‌فرمایند : «یا مَوْصُوفاً بِغَيْرِ كُنْهٍ »ای وصف شده اما نه به ادراک واقعی و شناخته شده ای، نه به واسطه ای همانند و محدود کننده‌ی هر محدودی ، بلکه در دعای این روزهای رجب ،انسان طلب میکند ان فضیلت را در این دعا از خدای متعال طلب کند.

 

*«رجب» در لغت به چه معنی است؟

 

_رجب در لغت به معنای شرم حیا کردن است .دربرخی تعابیر به معنای بزرگداشت چیزی از روی هیبت آن رجب نام گذاری شده و در دوران جاهلیت این ماه حرام و جنگیدن نیز حرام بود .در اسلام نیز این سنت ممنوع و حرام بودن جنگ در آن ادامه یافت .

 

شیخ صدوق در کتابش یک بابی به نام باب ثواب روزه های ماه رجب ، از امام جعفرصادق در رابطه با اهمیت و توجه روزه گرفتن در این ماه شاره کرده است و می‌فرماید: روزی از روزهای این ماه روزه بدارد خداوند درهای دوزخ را بروی او میبندد و درهای بهشت را به روی او میگشاید  و در کتاب شریف وسائل شیعه ،روایتی دیگر از امام صادق (ع) درباره نام گذاری ماه رجب آمده است ، در این روایت ماه رجب را ماه رجب عصب نامیدند به معنای ریزش ، چون رحمت الهی نسبت به بنده‌گانش بیشتر سرازیر می شود و در این روایت تعبیر شده به رجب العصب .
 

 

 

*در مورد چگونگی استفاده از باران رحمت در ماه رجب  توضیح دهید؟

 

باتوجه به اینکه این ماه فرصت خاصی برای خودسازی خود و تأمین ذخیره نیروی لازم برای  حرکت عظیم زندگی و سرنوشت در طول سال و عبارت های مختلفی از ادعیه‌ی که در باب فضیلت قرائت آن دعا ها در این ماه اشاره شده .عبارت های مختلفی برای تعیین سرنوشت و هدایت،انسان از خدای متعال طب می کند . دعا کننده در این ماه از خدای متعال به وسیله‌ی این دعاها درخواست می کند که در نور هدایت قرار دهد و ان را اهل تلاش و اجتهاد و کوشش قرار دهد و به او توفیق دهد که از غفلت برهز باشد .

 

 

در ماه رجب به ذکر، دعا و توسل اهمیت بدهید. از دعاهای ماه رجب معارف الهی را یاد بگیرید. دعاهای ماه رجب یک دریایی از معرفت است.  از هر ساعت ماه رجب برای به‌دست آوردن توجه الهی استفاده کنید. 

 

 

*در باب فضلیت ۲۷​  ماه رجب توضیح دهید؟

 

فضیلت روز ۲۷ علاوه بر روز بعثت پیامبر روز دعای خاص است که امام صادق فرمودند :روز اجابت دعا بعد از آن نماز ۱۲ رکعتی و چهار مرتبه ذکر است، انشاالله دعا طبق این روایت و فضیلتی که در این روز قرار دارد همه ما بهرمند شویم.

 

برخب روایات ما در مورد فضیلت ایام اعتکاف ماه رجب است که پیامبر می فرمایند؛ که در ایام ماه رجب کسی روزه بگیرد و یا شب های آن را به عبادت بگذراند و یا نیمه شب این ماه ۱۰۰ رکعت نماز بگذارد و هر رکعت را ۱۰ قل هو الله بخواند سپس از این نماز ۷۰ مرتبه امرزش بطلبد از گزند آسمانیان و گزند زمینیان و ابلیس و سربازانش از او دور می شود و اگر در این مدت بمیرد خداوند او را شهید می داند .

 

 

*بزرگان چه توصیه هایی برای ماه رجب عنوان کرده اند؟

 

 اولین چیزی که باید در ماه رجب مورد توجه قرار گیرد اصلاح خود و زدودن غفلت ها و ظلمت هایی که متوجه دلها می شود که باید بعنوان یک اصل مورد توجه قرار گیرد و انسان بتواند ماجراها و کشمکش هایی که در زندگی بشر چه در بعثت انبیاء وجود داشته چه در مبارزات اجتماعی و سیاسی و نظامی که پیامبران الهی با دشمنان خدا داشتند .

 

انسان بتواند همه این ها را در مرزی که ناگزیر است از ان عبود کند یعنی مرز زندگی مادی و حیات اخروی ان بتواند بکار ببرد و شادمان و خرسند بتواند این مباحث را در خود ایجاد کند و بتواند و از این مرز بدون حسرت عبور کند .

 

اهل عبادت باشید،همه اینها مقدمه ایست برای اینکه انسان بتواند با کیفیت مطلوب و محصول بهینه از اعمال و رفتار از این دروازه بتواند خروج کند و انشاالله بتواند صفحه سفیدی که در وجود همه ما قرار داده شده ست و به ما سپرده شده است که ان را با اعمال خود منقش کنیم یک نقاشی زیبا و مطلوبی از ان در بیاوریم و رو سفید باشیم در محضر خدا.

 

 

ماه رجب ماه پر خیر و برکتی است که با انجام چند عمل مجوز ورود به بهشت برای کسی که خودسازی کرده باشد صادر و درهای رحمت و بخشش الهی به روی هر کسی باز می‌شود؛ یکی از ماه‌های پرفضیلتی که توجه به اعمال آن در روایات بسیار تأکید شده است ماه رجب است که اعمال مستحب فراوانی ازجمله نمازها، دعاها و روزه برای این ماه عزیز سفارش شده است.

 

 

 

 

کد خبر 1151936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha