برداشت بی رویه آب های زیرزمینی، استان زنجان را با بحران کم آبی مواجه کرده است

طاهری به تنش آبی استان زنجان در پی مصرف بی رویه از منابع زیرزمینی اشاره کرد و گفت: ۸۰ درصد آب این استان از آب های زیرزمینی تامین می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، نماینده مردم زنجان طارم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به خشک سالی  در استان و کمی نزولات آسمانی در سالهای اخیر و وضعیت دشت های استان زنجان، اظهارداشت: تامین آب پایدار جزو الولیت های نمایندگان در مجلس است.

 

مصطفی طاهری، با بیان اهمیت تامین آب کافی و سالم برای شرب، مصارف کشاورزی و صنایع،  ادامه داد: 80 درصد آب شرب استان از چاه های دشت های ممنوعه تامین می شود.

 

به گفته وی، چاه های در استان وجود دارد که از بی آبی مرده اند و ما درصدد تشیع جنازه آنها هستیم؛ همچنین 95 درصد آب صنایع استان نیز از آب چاه های دشت های ممنوعه تامین می شود.

 

نماینده مردم زنجان طارم در مجلس شورای اسلامی، با بیان  اینکه کم آبی جزو آسیب های مهم و جدی برای آینده کشور و استان ها است، تصریح کرد: هر سال شاهد کم شدن منابع آبی کشور و استان نسبت به سال قبل هستیم.

 

وی با اشاره به استفاده بی رویه از آب در حوزه های مختلف و یا استفاده از آب ممنوعه از ذخایر و منابع آبی سالهای گذشته در دشت های ممنوعه و چاه های و آب های زیر زمینی بااستفاده از چاههای غیر مجاز، تاکید کرد: اولین الویت مجلس در راستای تامین میزان آب مورد نیاز مردم بالا بردن میزان ذخایر آبی استان است.

 

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه باید بتوانیم آب را در پشت سد ها ذخیره کنیم، ادامه داد: می توان براحتی از آب ذخیره شده پشت سد ها در فصولی که دچار کمبود آب هستیم  از این منابع آبی استفاده کنیم.

 

طاهری، بارندگی امسال را برای جبران کم آبی در فصل تابستان کافی ندانست ، اضافه کرد: با توجه به کمبود آب و خشکسالی سالهای اخیر آب امسال نسبت به سال قبل 35درصد کمتر بوده است و نسبت به بلند مدت استان زنجان همچنان دچار خشکسالی و کم آبی است.

 

وی، با تاکید بر اینکه مسئولین و متولیان حوزه آب باید بتوانند مدیریت مناسب در این زمینه داشته باشند ، افزود: برای جلوگیری از هدر رفت آب با روشهای گذشته باید آب را ذخیره کرد .در گذشته برای ذخیره سازی آب در کشور و استان زنجان مجوز سد سازی آسانترین کار بوده است.

 

این مسئول با بیان اینکه زمانی که سد سازی آسانترین کار برای ذخیره سازی آب در استان بوده است مجوزی اخذ نشده است ، تصریح رد: در حال حاضر برای ایجاد سد در سطح شور ممنوعیت وجود دارد.

 

طاهری، توسعه سدها را نیازمند تامین منابع مالی دانست و گفت: این موجب اجرای سیاست ها و دعوا های بین استانی رادارد.

 

نماینده مردم زنجان در مجلس با اشاره به اینکه با وجود ممنوعیت مجوز سد سازی در کشور در صدد رایزنی برای دریافت مجوز های لازم برای احداث سد های کوچک در استان هستیم، افزود: در سهرستانهای مختلف استان سد های معیشتی ساختع می شود.

 

وی با بیان اینکه کارها و اقدامات بزرگی مجلس برای تامین آب مورد نیاز استان ها انجام گرفت، تاکید کرد: اطلاع رسانی و فرهنگسازی و ایجاد گفتمان فرهنگی و ایجاد حساسیت نسبت به خشکالی و کمبود آب در بین مردم الویت اصلی و اساسی رسانه ها است.

 

طاهری، با اشاره به تلاش مضاعف نمایندگان مجلس دراین راستا افزود: آب سدها در فصول سرد سال ذخیره می شود و در فصول کم آبی می توان از ذخیره آبی سد ها براحتی استفاده کرد.

 

برای مقابله با خشکسالی چند درصد از بودجه کل به استان زنجان اختصاص دارد؟

به گفته نماینده مردم زنجان در خانه ملت، تنش آبی و سرفصل های تامین آب جزو فصول پر بودجه بوده است و استان زنجان هم جزو استانهای دارای تنش بی آبی است سعی شده برای سال آینده نسبت به میانگین کشور اعتبارات مطلوبی نسبت به کل کشور به استان زنجان اختصاص داده شود.

 

دعوای حق آبه به کجا رسید؟

طاهری، با بیان اینکه بخشی از حق آبه ها باید اصلاح شود، تاکید کرد: ما مصوباتی در حوزه حق آبه داریم و اقدامات در خصوص حق آبه ها دارای فراینده های خاص خود است که به مرور اجرایی می شود.

 

نماینده مردم زنجان در مجلس، موضوع تعیین تکلیف حق آبه ها جزو مصوبات سفرریاست جمهوری در سالجاری به استان زنجان بوده است، اضافه کرد: در این خصوص مصوب شده که این اقدامات در الویت کاری قرار گیرد.

 

طاهری، در پایان با اشاره به اینکه پیگیری نمایندگان برای جبران کمبود و تنش کم آبی استان خیلی بیشتر از این مصوبات بوده است، تاکید کرد: با مصوبه سفر ریاست جمهوری  به استان زنجان باعث به جلو افتادن روند کاری و اقدامات در این زمینه است.

کد خبر 1151968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha