ایجاد شبکه منسجم در فضای هدایت جامعه مهمترین ویژگی سیره حاکمیت امام موسی کاظم (ع)

حجت الاسلام نظیری گفت: ترویج شبکه منسجم در فضای هدایت جامعه اسلامی مهمترین ویژگی در بحث سیره حاکمیت وسیاسی امام موسی کاظم (ع) بود.

حجت الاسلام «محمد هادی نظیری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در همدان گفت: ویژه برنامه های سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) از شب گذشته در مساجد، هیات های حسینی استان همدان آغاز شده است.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان افزود:  برگزاری شهادت امام موسی کاظم (ع)  امروز در حوزه علمیه برادران همدان و همچنین امشب در مسجد مهدیه و مسجد چهار باب الحوائج همدان برگزار می شود..

 

وی گفت: این آیین های معنوی تا عصر امروز  در آستان مقدس امامزادگان استان با حفظ پروتکل های بهداشتی در حال اجرا است.

 

وی ادامه داد: دوران ۳۵ ساله امامت این امام مصادف با اوج قدرت حکومت بین عباس بود و این امام وظیفه سنگین هدایت و امامت امت را برعهده داشت، گرچه با حوادث خونینی همچون واقعه شهادت مظلومانه گروهی از آل علی (ع) روبرو گردید ولی حضرت لحظه ای از وظیفه خطیر خود کوتاهی نکرد.

 

موسی بن جعفر (۱۲۷ یا ۱۲۸-۱۸۳ق) معروف به امام موسی کاظم و ملقب به کاظم و باب الحوائج هفتمین امام شیعیان دوازده امامی است. وی در سال ۱۲۸ قمری، همزمان با انتقال قدرت از امویان به عباسیان متولد شد و در سال ۱۴۸ق پس از شهادت پدرش، امام صادق(ع)، به امامت رسید. دوران ۳۵ ساله امامت او با خلافت منصور، هادی، مهدی و هارون عباسی همزمان بود. ایشان چندین بار توسط مهدی و هارون عباسی زندانی شد و در سال ۱۸۳ق در زندان سندی بن شاهک به شهادت رسید. با شهادت وی، امامت به فرزندش علی بن موسی(ع) منتقل شد.

دوره امامت امام کاظم(ع) با اوج قدرت خلافت عباسی همزمان بود و او در برابر حکومت وقت، تقیه می‌کرد و شیعیان را نیز به این کار سفارش ‌می‌نمود؛ از این رو موضع‌گیری صریحی از امام هفتم شیعیان در برابر خلفای عباسی و قیام‌های علوی مانند قیام شهید فخ گزارش نشده است. با وجود این، وی در مناظره و گفتگو با خلفای عباسی و دیگران تلاش می‌کرد از خلافت عباسیان مشروعیت‌زدایی کند.

مناظرات و گفتگوهایی از موسی بن جعفر با برخی عالمان یهودی و مسیحی در منابع تاریخی و حدیثی نقل شده که در پاسخ به پرسش‌های آنان بوده است. در کتاب مسند الامام الکاظم بیش از سه هزار حدیث از وی گردآوری شده که شماری از آنها را برخی از اصحاب اجماع روایت کرده‌اند.

امام کاظم(ع) برای ارتباط با شیعیان، سازمان وکالت را گسترش داد و در مناطق مختلف، افرادی را به عنوان وکیل تعیین کرد. از سوی دیگر، حیات امام کاظم(ع) همزمان با بروز انشعاباتی در شیعه بود و فرقه‌های اسماعیلیه، فطحیه و ناووسیه با آغاز امامت او و فرقه واقفیه پس از شهادت او شکل گرفت.

 

منابع شیعه و سنی، علم، عبادت، بردباری و بخشندگی وی را ستوده‌ و او را کاظم و عبد صالح لقب داده‌اند. بزرگان اهل‌ سنت به امام هفتم شیعیان به عنوان یک عالم دینی احترام می‌گذاشته و همچون شیعیان به زیارت قبر او می‌رفته‌اند. حرم امام کاظم(ع) و حرم نوه‌اش امام جواد(ع) در منطقه کاظمین در شمال بغداد، به حرم کاظمین شهرت دارد و زیارتگاه مسلمانان به‌ویژه شیعیان است.

 

 

 

کد خبر 1152051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha