افزایش ۱۱ برابری کرونا در بهمن

دهقانی گفت: جمعیت بیماران جدید کرونا در کشور که به ۶۰ هزار نفر در دی ماه کاهش یافته بود در بهمن به ۶۸۹ هزار نفر یعنی ۱۱ برابر افزایش یافت و کل جمعیت بیمار در کشور تا آخر بهمن به بیش از ۶ میلیون و ۹۲۵ هزار نفر رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمدجواد دهقانی»، امروز (یکشنبه 8 اسفند) با اشاره به روند افزایشی رشد کرونا و فوتی ناشی از آن در بهمن ماه به خبرنگاران گفت: بر اساس اطلاعات مستخرج از سامانه «نماگرکووید-19» جمعیت بیماران جدید کشور که از 232 هزار نفر در آبان به 98 هزار نفر در آذر و به 60 هزار نفر در دی ماه کاهش یافته بود در بهمن به 689 هزار نفر یعنی 11 برابر افزایش یافت و کل جمعیت بیمار در کشور تا آخر بهمن به بیش از 6 میلیون و 925 هزار نفر رسید.

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) افزود: تعداد بیماران جدید در دنیا در آذر از 18 میلیون نفر به 66 میلیون نفر در دی و 80 میلیون نفر در بهمن رسیده است و در نتیجه میزان کل بیماران در دنیا تا آخر بهمن به بیش  از 423 میلیون نفر رسیده و در نتیجه 19 درصد از این کل جمعیت بیمار دنیا، در بهمن ماه بوده است.

وی اضافه کرد: روند کاهشی میزان متوسط رشد روزانه بیماری کشور در آبان 14 صدم درصد، آذر 6 صدم درصد، دی ماه چهار صدم درصد متوقف شده و در بهمن ماه با جهش 10 برابری به 35 صدم درصد رسیده است و البته ایران با این متوسط رشد روزانه بیماری در میان کشورهای همزمان هنوز در آخر جدول قرار گرفته است.

دهقانی اعلام کرد: ایران در میان کشورهای با جمعیت بیش از 2 میلیون بیمار (39 کشور) از نظر متوسط رشد روزانه بیماری در بهمن در جایگاه 35 قرار گرفته است.

وی ادامه داد: آمار فوتی ایران که در بهمن به 2هزار و 646 نفر افزایش یافته و تا پایان بهمن کل جمعیت فوتی کشور به 134 هزار و 798 نفر رسیده است و نرخ متوسط رشد فوتی روزانه کشور در بهمن به هفت صدم افزایش یافته است و بررسی ها نشان می دهد که در بهمن ماه، ایران در میان کشورهای با بیش از 2 میلیون بیمار (39 کشور) از نظر متوسط نرخ رشد روزانه فوتی تقریبا در انتهای جدول این کشورها قرار دارد.

دهقانی اعلام کرد: بررسی ها نشان می دهد ایران با رشد ناگهانی بیماری و فوتی در بهمن وارد پیک جدید بیماری شده و لازم است با تداوم واکسیناسیون و نیز رعایت شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و تجربه سابق نسبت به کنترل وضعیت در سراسر کشور اقدام شود.

وی افزود: در مقایسه با سایر کشورها، روند شیب افزایشی ایران از بهمن ماه آغاز شده و  در میان کشورهای همزمان، افزایش تعداد بیماران جدید در بهمن نسبت به دی برای برخی کشورها از جمله برزیل، روسیه، آلمان، ترکیه، ایران و پاکستان صورت گرفته است که این افزایش برای ایران 11 برابری بوده است.

دهقانی با اشاره به روند افزایشی میزان فوتی ایران گفت: این روند از اردیبهشت سال 1400 آغاز شده و آمار فوتی کشور در خرداد از اسپانیا و سپس در مرداد از آلمان و در مهر از فرانسه بیشتر شده اما خوشبختانه شیب روند فوتی از آبان کاهش یافته و این روند در آذر، دی و حتی بهمن نیز ادامه یافته است.

وی افزود: بیشترین افزایش تعداد فوتی در بهمن نسبت به دی، در کشور برزیل از چهار هزار و 260 نفر به بیش از 21 هزار نفر و ایران از 985 نفر به بیش از 2 هزار و 600 نفر بوده است و تعداد بهبود یافتگان ایران در دی ماه  60 هزار نفر بود که در بهمن به 380 هزار نفر افزایش یافته است.

دهقانی تاکید کرد: میزان فوتی های جدید کشور به 985 نفر در دی ماه یعنی کمترین میزان در طول سال گذشته رسیده بود ولی این آمار به 2 هزار و 646 نفر در بهمن ماه افزایش یافته است و میزان کل جمعیت بیمار در ایران با افزایش 688 هزار نفر در بهمن به بیش از 6 میلیون و 925 هزار نفر رسیده و در میان این کشورها در جایگاه 12 قرار دارد.

وی عنوان کرد: موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، برای تسریع فرایند اطلاع رسانی در زمینه یافته های جدید علمی در مورد ویروس کرونا و کمک به پژوهشگران، سیاست‌ گذاران حوزه سلامت و عموم مردم و نیز پاسخ دهی مطلوب به همه گیری جهانی، سامانه (ISC COVID-19 Visualizer) را از ابتدای بروز بیماری راه اندازی کرده و آدرس وبگاه این سامانه https://maps.isc.ac/covid19/ است بوده که از طریق وبگاه اصلی موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) https://www.isc.ac در دسترس است.

کد خبر 1152063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha