ترویج فرهنگ لذت گرایی و مصرف گرایی  موجب شده جوانان ما از لحظه های عمر خود به خوبی استفاده نکنند

مسئول اسبق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان سیستان و بلوچستان گفت: ترویج فرهنگ لذت گرایی و مصرف گرایی و سخت جلوه دادن مومن بودن و دستیابی به اهداف معنوی موجب شده جوانان ما از لحظه های عمر خود به خوبی استفاده نکنند.

«حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی» مدرس حوزه و دانشگاه، مسئول اسبق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان سیستان و بلوچستان و نماینده ولی فقیه در استان کردستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص ارزش زمان اظهار کرد: همه ما انسان ها به ارزش وقت و زمان که در واقع عمر انسان تشکیل می دهد واقف هستیم و قطعا هرکسی طالب طول عمر است اما در حقیقت آنچه که موجب ارزشمندی زمان می شود این است که لحظه ها برای رسیدن به هدف وسیله هستند.

 

پورذهبی گفت: وقتی در زندگی هدفی نداشته باشیم ارزش زمان را کمتر حس می کنیم اما حتی اگر برای امور دنیوی هم هدفی داشته باشیم مثلا قبولی در کنکور، موجب می شود که وقت را غنیمت شمرده و از آن برای رسیدن به هدف نهایت استفاده را ببریم.

وی افزود: عمر ما و این لحظه هایی که در گذر است در واقع سرمایه انسان مومن است برای انجام شناخت پروردگار، انجام اعمال صالح، کمک به خلق الله و توشه گیری برای آخرت؛ خداوند در آیه سوم سوره مبارکه مومنون در تعریف انسان با ایمان می ‏فرماید: «و الّذین هم عن اللّغو معرضون؛ مؤمنان از کارهاى بیهوده رویگردان هستند.»

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: البته ارزش هر چیزی به مسیری که در آن مصرف می شود بستگی دارد مثلا ارزش پولی که برای انجام امور خیریه استفاده می شود با پولی که در راه عیش و نوش و تجمل گرایی مصرف می شود قطعا یکسان نیست.

وی ادامه داد: عمر انسان نیز به فرموده اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تا زمانی که در مسیر معرفت الهی، بندگی خداوند و خدمت به خلق به کار گرفته شود بسیار گرانقدر است اما اگر برای مال اندوزی و ظلم و فساد صرف شود، هر چه زودتر به پایان برسد بهتر است. همچنان که امام سجّاد(ع) در فرازى از دعاى خود در صحیفه سجادیه به خداوند عرض می کند: « عمر طولانى تا هنگامى که عمرم در راه اطاعت تو صرف شود به من عطا کن، و هرگاه عمرم چراگاه شیطان گردد، جانم را قبل از پیشى گرفتن عذابت بگیر.»

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: امروزه پیشرفت تکنولوژی برای صرفه جویی در زمان می تواند بسیار موثر باشد برای مثال در گذشته هفته ها یا ماه ها طول می کشید که شخصی از سرزمینی به سرزمین دیگری سفر کند اما امروزه در عرض چند ساعت این امر میسر می شود و همین طور بسیاری از لوازم خانگی کارها را سریع و آسان کرده است.

وی با بیان اینکه در عصر حاضر، فضای مجازی دسترسی به اطلاعات را در کمترین زمان ممکن فراهم می کند گفت: از سوی دیگر آسیب هایی هم این تکنولوژی داشته که ما متاسفانه به جای مقابله با آنها، خود را به دست آنها سپرده ایم. برای نمونه این تکنولوژی روحیه تن پروری و تنبلی را افزایش داده و یا تلویزیون با برنامه های سرگرم کننده، برنامه ریزی های ما را خدشه دار کرده و به طوری که وقتی مشغول تماشای آن هستیم گذر زمان بی اهمیت شده و آن را حس نمی کنیم.

وی تاکید کرد: باید نحوه استفاده از تکنولوژی و مقابله در برابر آسیب های آن باید از طریق والدین به کودکان و نوجوانان آموزش داده شده و در خانواده، اهمیت استفاده از زمان و برنامه ریزی دقیق و درست، نهادینه شود.

پورذهبی بیان کرد: باید با تقویت عزت نفس در جوانان و هدایت آنها به سمتی که بتوانند برای عمر و زندگی خود هدفی معقول و با ارزش ترسیم کنند، آنها را از اتلاف عمر گران دور بداریم. متاسفانه ترویج فرهنگ لذت گرایی و مصرف گرایی و سخت جلوه دادن مومن بودن و دستیابی به اهداف معنوی موجب شده جوانان ما از لحظه های عمر خود به خوبی استفاده نکنند.

کد خبر 1152169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha